• BigMama08

Misstanke om droganvändning

Är det någon här som har haft misstankar om att er tonåring har prövat droger?

Hur gick ni till väga för att kolla om så var fallet?

Är det en bra idé att vända sig till en skolsköterska med denna misstanke? För att få testa på skolan menar jag. Eller, vart vänder man sig annars?

Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Misstanke om droganvändning
  • LillaTanten

Först och främst: ha ett snack med din tonåring. Inget präktigt och anklagande utan som den mamma du är som är orolig för sin älskade unge.

Tänker du kontakta skola/skolsköterska föreslår jag att du inte gör det utan att du berättar för din unge. Där jag bor finns något som heter Navet:

www.ltkronoberg.se/templates/LTKPresentation____2566.aspx

och det finns på andra orter också.

Lycka till, jag hoppas att du har fel i din oro!

• typexempel
    BigMama08 skrev 2009-09-20 12:58:15 följande:
    Är det någon här som har haft misstankar om att er tonåring har prövat droger? Hur gick ni till väga för att kolla om så var fallet? Är det en bra idé att vända sig till en skolsköterska med denna misstanke? För att få testa på skolan menar jag. Eller, vart vänder man sig annars?Jättetacksam för svar.
    Vad för droger är du orolig för? Jag tror inte på att stämpla barnen på en gång, får man gå på urinprover och testa sig så är det inte helt ovanligt att det tar en djupare in i det. Vilka tror du man lär känna i väntrummet? Jo alla andra om har samma problem, där diskuteras det hur man planerar sitt användande för att kunna klara sig igenom testerna. Se det snarare som en sista utväg.

Är din tonåring ute mycket på kvällarna, kommer hem tidigt på morgonen, talar aldrig om vart den är svår att nå? Hänger dom med skumma människor, får samtal vid konstiga tidpunkter. Detta är varningssignaler som man kan kolla efter, kan lika gärna betyda att din tonåring har börjat hänga med tjejer, men ja du vet, lite sunt förnuft.

Är det något du undrar över kan jag nog svara på det.
  • Konservativ tänkare

Du behöver antagligen inte vara orolig.

Det är ytterst ovanligt att skolungdomar nyttjar farliga droger.

På sin höjd cannabis och ecstacy.

Ta det lite lugnt.

Svar på tråden Misstanke om droganvändning