läsa till psykolog/kurator?
Har varit sugen ett tag på att läsa till kurator eller psykolog..
vad ska man läsa då för utbildning?
är det universitet eller finns det på vux också?
Vad bör man ha för grundutbildning?
Har varit sugen ett tag på att läsa till kurator eller psykolog..
vad ska man läsa då för utbildning?
är det universitet eller finns det på vux också?
Vad bör man ha för grundutbildning?
Det är en universitetsutbildning, för att bli kurator läser man 3,5 år till socionom, kan hända att man får fortsätta plugga efter de 3,5 åren för att kunna söka kuratorjobb. För att bli psykolog läser man 5 år på psykologprogrammet och gör sedan PTP (praktisk tjänstegöring i psykologarbete) i 1 år innan man får sin legitimation.
Jag är lite osäker på hur behörighetskraven ser ut men jag tror att båda programmen har särskilld behörighet. Exakt hur den särskilda behörigheten ser ut vet jag dock inte.
okej :)
har försökt kolla på nätet, men hittar ingen bra info nånstans,
men kanske får leta vidare :)
det finns jääääättebra info på studera.nu där söker du fram de utbildningar du är intresserad av.. MEN jag kan säga att till psykolog är det mellan 19-20 i intagning , runt 1.85 och uppåt i högskoleprovet.
Socionom är NÅGOT enklare att komma in på ca 17 på lägst intagna i höstas och 1.2 på högskoleprovet.
jag har själv sökt socionom på Göteborgs universitet och de har en jättetydlig och bra sida.
Antar att du bor i Norrland, sök på Umeå universitets hemsida efter socionomutb.. tror att den finns där.
Umeå har även psykologprogrammet.
okej.. tackar :)
ska gå in och kolla på dessa sidor och se om jag hittar exakt vad man behöver :)
tack
Jämför dessa utbildningar och yrken och fundera på vad du helst vill, det är stor skillnad!
okej.. jag ska iaf läsa klart min USKA utbildning nästa år, efter det får jag se vad jag läser vidare inom har jag bestämt. :)