• TeAmo

Mjölkfritt godis?

Jag satt inne på Karamellkungens sida och kollade på Punchpraliner/Punchkottar, ni vet såna runda svarta med vita prickar på. Jag tål inte laktos/mjölk, och kryssa i det i rutan men endå dök godisbiten upp. Det står bara att den innehåller soja, vilket jag tål. Alltså så är den mjölkfri? Eller har jag missat något?

• Svar på tråden Mjölkfritt godis?
  • lilla sandra

De innehåller
    Socker, glukossirap, nonparielle (socker, glukossirap, vetestärkelse, ytbehandlingsmedel (E901)), delvis härdat vegetabiliskt fett, kakaopulver, aromer, emulgeringsmedel (sojalecitin). Innehåller soja.

Inga mjölkprodukter.

• TeAmo

goodie :) dock får man se upp med dom, för jag har sett på flera sidor att vissa innehåller mjölk!

=)

• lilla sandra
    TeAmo skrev 2009-09-20 14:52:57 följande:
    goodie :) dock får man se upp med dom, för jag har sett på flera sidor att vissa innehåller mjölk! =)
    Ja jag med, blev så förvånad att dessa var utan mjölk. Får åka till ICA o köpa på mej ett lager.
    Dottern som är laktosintolerant älskar dem.
    Du kan ju tänka mej hur det osar när hon käkat de som inte är mjölkfria.
  • MBert

Se upp med "delvis härdat vegetabiliskt fett" som är = transfett som kroppen inte kan bryta ner och som t.o.m. är förbjudet i födoämnen i flera länder!!

Jag hörde Fredrik Paulun föreläsa om hälsa och sa att är det något man absolut bör undvika så är det transfetter! (härdat veg. fett)

Svar på tråden Mjölkfritt godis?