• L jung

Varför flyger flugor i cirklar.....

Precis det här undrar jag över.... VARFÖR i hela friden flyger flugor i cirklar under lampor även dagtid när dom är släckta???

Har nu suttit och pratat i en timma på tele med min dotter... under tiden så sitter jag och stirrar på en fluga som flyger i cirklar, figur 8 och trekanter under våran plafond i vardagsrummet.  Fattar inte, för inte är det 'ljuset från lampan' som gör att 'han' är där överhuvudtaget. 
    Dessutom när han liksom flyger i sina 'trianglar' eller 'trekanter' så blir det jättetvära svängar... haha... helt knasigt egentligen, när man nu har tid att tänka på sånt här fåneri !!

Är det något magnetiskt fält under lampor? hehe... Inte kan det ha att göra med att lampan är i mitten av rummet heller, för det är den inte. hmmm.... undra om man kan googla på det här.

Ute flyger dom ju inte i cirklar så varför gör dom det inomhus???

Nån som vet?
    (lägger frågan i sandlådan eftersom det är en sån urfånig fråga!!)

♥♥(¯`''?.¸♥(¯`''?.¸♥♥ This is me ♥♥¸ .?''´¯)♥¸.?''´¯)♥♥
  • Svar på tråden Varför flyger flugor i cirklar.....
  • Marma

Men har inte det med att det ju lite ljus från en lampa iallafall dagitd. eller snarare att ljuset utifrån (gissar på att du inte sitter i ett rum utan fönster) studsar på glaset i lampan så flugan tror den lyser o därför flyger i cirklar....

eller neklare förklaring, dom e dumma helt enkelt

• kvinnan47

Nä jag vet inte heller och väntar spänt på svar.

• sql

kolla noga på dem...ifall de har en liten norsk flagga på kroppen...

• L jung
    sql skrev 2009-09-20 15:24:33 följande:
    kolla noga på dem...ifall de har en liten norsk flagga på kroppen...
    haha...garvar ihjäl mig!!
    kvinnan47 skrev 2009-09-20 14:38:46 följande:
    Nä jag vet inte heller och väntar spänt på svar.
    undrar om någon över huvudtaget VET svaret? hehe
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-20 14:38:09 följande:
    Men har inte det med att det ju lite ljus från en lampa iallafall dagitd. eller snarare att ljuset utifrån (gissar på att du inte sitter i ett rum utan fönster) studsar på glaset i lampan så flugan tror den lyser o därför flyger i cirklar....eller neklare förklaring, dom e dumma helt enkelt
    Tror dom är dumma helt enkelt. 

Satt i vardagsrummet och visst var det sol ute, och balkongdörren vidöppen, men det speglade sig ingenting i plafonden.  Hade jag varit en fluga hade jag hellre flygit ut i det fria än att flyga i cirklar sådär!
    Men värst var det när den flög i trekanter... det blev jättestötigt när den vips flög åt nästa håll så man undrade ju nästan om flugan inte skulle få huvudvärk!

Hahaha... jäkla fånigt ämne att diskuttera, men jag är fortfarande intresserad över svaret! hehe
  • car

nämen det här läste jag svaret på för någon dag sedan. Synd att jag inte är så intresserad att jag kom ihåg vad jag läste

Ska försöka komma på VAR jag läste det haha

• L jung
    car skrev 2009-09-20 21:09:57 följande:
    nämen det här läste jag svaret på för någon dag sedan. Synd att jag inte är så intresserad att jag kom ihåg vad jag läste Ska försöka komma på VAR jag läste det haha
    Men vilket sammanträffande!! Du MÅSTE ju försöka komma på var du läste det! Rädda mig ur ovissheten!

haha....

kram!
  • car

Många insekter dras till ljus, men det är inte förklaringen på husflugornas särpräglade flygbeteende.
    Kretsandet sker nämligen också omkring släckta lampor.

Det är flughannar som flyger runt lampan som hänger ner från taket. Förklaringen är troligtvis pga flugornas naturliga miljö - skogen.
    I skogen bildar hannarna nämligen mindre svärmar under trädet, så kallat svärmarmärke, som tex kan vara en gren på ett stort träd.

Svärmandet är ett led i flugornas parningsspel, under vilka honorna flyger in i den stora svärmen av hannar för att para sig

Från Illustrerad vetenskap

• L jung
    car skrev 2009-09-20 21:31:32 följande:
    Många insekter dras till ljus, men det är inte förklaringen på husflugornas särpräglade flygbeteende.Kretsandet sker nämligen också omkring släckta lampor.Det är flughannar som flyger runt lampan som hänger ner från taket. Förklaringen är troligtvis pga flugornas naturliga miljö - skogen.I skogen bildar hannarna nämligen mindre svärmar under trädet, så kallat svärmarmärke, som tex kan vara en gren på ett stort träd.Svärmandet är ett led i flugornas parningsspel, under vilka honorna flyger in i den stora svärmen av hannar för att para sigFrån Illustrerad vetenskap
    Men helt fantastiskt... Du löste det!

Det roliga är att jag såg ditt svar här samtidigt som jag snackade med syrran på tele. Jag höll på att berätta om när jag tittade på flugan... men det jag inte skrev men däremot berättade för syrran var att mitt i alltihopa som kom det en till fluga in och också flög i cirkar, helt plötsligt KROCKADE dom 2 och föll mot rumsbordet. Sa till syrran att dom verkade SITTA IHOP på nåt sätt, sen flög dom iväg igen när dom 'slog i borden' liksom...   När jag samtidigt sitter och läser ditt svar så hajade jag ju vad sjutton dom gjorde... DOM PARADE JU SIG!!! hahaha...

Vilken underbar söndag med viktiga saker att fundera på!
  • car
    L jung skrev 2009-09-20 21:53:50 följande:
    Men helt fantastiskt... Du löste det!Det roliga är att jag såg ditt svar här samtidigt som jag snackade med syrran på tele. Jag höll på att berätta om när jag tittade på flugan... men det jag inte skrev men däremot berättade för syrran var att mitt i alltihopa som kom det en till fluga in och också flög i cirkar, helt plötsligt KROCKADE dom 2 och föll mot rumsbordet. Sa till syrran att dom verkade SITTA IHOP på nåt sätt, sen flög dom iväg igen när dom 'slog i borden' liksom...   När jag samtidigt sitter och läser ditt svar så hajade jag ju vad sjutton dom gjorde... DOM PARADE JU SIG!!! hahaha...Vilken underbar söndag med viktiga saker att fundera på!
    haha, jaa så fick du veta varför de hade krockat Sex in public alltså
  • guild

*ASG*..blunda nästa gång!

Hatar Orättvisor och såna som smyger omkring.
  • L jung
    {#lang_emotions_embarassed}   Gud, jag såg dom ha sex!!!!!!!!
Svar på tråden Varför flyger flugor i cirklar.....