Jag har gjort egna våtservetter!
Jag fick tips av Katharina här på forumet om att göra egna våtservetter och vill gärna dela med mig för det var verkligen lätt. Och ekonomiskt!
Här i Californien är det _svårt_ att få tag på vanliga tvättlappar och att vid blöjbyten spola vatten på tvättlappar samt sedan tvätta dem är inget riktigt bra alternativ i öknen där det råder konstant vattenbrist. Vi har hittills använt vanliga våtservetter eftersom det är det som går att få tag på, men det är lite mot min vilja eftersom jag inte gillar att använda kemikalier på de små kropparna. Nu var de ekonomipack med servetter vi brukar köpa slut på affären så jag tänkta att jag skulle prova göra egna. Resultatet blev strålande!
Jag har gjort av starkt hushållspapper men det går utmärkt (säkert bättre tom) att göra med vanliga torra papperstvättlappar. Detta behöver du:
* En tät burk att ha servetterna i (jag använder asken som vi hade de vanliga våtservetterna i, lagom storlek)
* Papperstvättlappar
* Vatten
* Olivolja
Såhär gjorde jag:
Jag vek varje servett för sig så att det blev som en flärp att ta tag i när man ska ta den ur burken, lite som de vanliga våtservetterna är vikta. Sedan tog jag en stänkflaska (en sån där som är som en liten vattenkanna som det strilar ur) och hällde på högen i asken. Jag hällde också lite vatten i botten på asken så att de skulle suga upp underifrån. Man kan välja hur mycket vatten man vill ha, tex kan man ha på lite överdrivet med vatten så att man kan välja att krama ur servetten om man inte vill ha den så blöt.
Oljan har jag i en liten provflaska för schampo på sidan av och tar på vid behov.