• Ixia

Jag är så osäker på mina känslor - vad ska jag göra??

Jag har träffat en kille under drygt ett halvår. Tidvis så tycker jag att det känns jättebra och sedan kommer det perioder där det känns fel. Den här killen är helt annorlunda mot vad jag "egentligen" vill ha. Han är en garagemekar-kille som mest tänker på skruvar och plåt. Fåfäng är det sista han är och intresse för "glamour" är lika med noll. Ibland tråkar han ut mig extremt mycket och jag känner bara att Neeeej, det här funkar inte! Men han är så rar och omtänksam och klok och är så glad för att han har mig... Och jag VILL att det ska fungera! Men jag saknar så många saker hos honom, t ex att laga mat tillsammans, shoppa på stan tillsammans, åka på en mysig weekend tillsammans... Jag försöker antyda vad jag saknar men det verkar inte gå fram...

Just nu är jag helt förvirrad och vet inte hur jag ska hantera det. Ska jag berätta för honom hur jag känner?? Ska jag göra slut??? Eller ska jag kämpa på ett tag till??

Snälla, ge mig några goda råd om hur jag ska tänka och agera!

• Svar på tråden Jag är så osäker på mina känslor - vad ska jag göra??
  • Anonym (omaka par)

jag å min man är väldigt omaka å när jag får frågan vad vi har gemensamt måste jag tänka efter... Kan säga så här att jag kommer aldrig på nått... DOCK så har vi gemensamma familjevärderingar å syn på barnuppfostran osv. Jag tror inte att ett förhållande funkar i längden om man går vidare med barn om man inte har samma uppfattning. MEN å andra sidan man måste ju känna kärlek å gemenskap med den person man älskar. Känner du gemenskap att det är ni två??

• Anonym (Säg vad du vill!)

Tala om för honom vad DU vill ha av ett förhållande. Det som är viktigt för dig.
    Som du beskriver så är han troligtvis ingen tankeläsare ;)

Men allvarligt talat, ska ert förhållande ha en framtida chans så måste ni nog kunna tala med varandra och jämka lite.
    Man MÅSTE inte göra allt tillsammans men att göra lite vardagsgrejer tillsammans tycker iallfall jag är viktigt i ett långsiktigt förhållande! Och det betyder att man gör saker som man inte alltid prioriterar...

Tala ut - säg vad du tycker - säg vad du vill "ha" - ge det ett försök - annars gå vidare i livet och ta hand om dig själv!

• Ixia

Anonym (omaka par) skrev 2009-09-20 22:44:28 följande:

jag å min man är väldigt omaka å när jag får frågan vad vi har gemensamt måste jag tänka efter... Kan säga så här att jag kommer aldrig på nått... DOCK så har vi gemensamma familjevärderingar å syn på barnuppfostran osv. Jag tror inte att ett förhållande funkar i längden om man går vidare med barn om man inte har samma uppfattning. MEN å andra sidan man måste ju känna kärlek å gemenskap med den person man älskar. Känner du gemenskap att det är ni två??
    Periodvis känns det bra, alltså att det är vi två. Sedan kommer det perioder då det känns helt fel och mest bara vill fräsa åt honom... Stormande kär är jag inte. Jag vet vad passion är, det har jag upplevt två ggr tidigare. De förhållandena kastade jag mig in i, men de höll inte. Min tanke angående det här förhållandet, var att det kanske är bra med lite lugnare känslor så man behåller sans och vett. Jag har/har haft förhoppningar om att det ska växa fram starkare och starkare känslor...
  • Ixia

Men hur säjer man sådant utan att såra... Man kan ju inte göra om en annan människa...

• Anonym
    Ixia skrev 2009-09-20 22:52:12 följande:
    Men hur säjer man sådant utan att såra... Man kan ju inte göra om en annan människa...
    om han har känslor för dig så kommer han bli sårad i vilket fall men det måste ju göras.
  • Anonym (Säg vad du vill!)

Precis - älskar ha dig så blir han inte sårad... Ett förhållande handlar till stor del av kommunikation. Och det du behöver säga handlar ju bara om dig, vad du behöver och vill.
    Mannen i ditt liv behöver bara lyssna på dina behov. Är det inget han kan ställa upp på så säger han väl det, kan man hoppas.

OM det var jag som skulle ha den dialogen så hade jag enbart utgått från mig själv, sagt att det var jag som hade ett "problem", berättat hur jag tänkt och frågat om det var något som vi kunde lösa gemensamt. Om det helt enkelt var något som han kunde ställa upp på att försöka tillfredställa....

*enkelt i teorin - men svårt i praktiken* ;O

• niea

jag känner exakt samma! har en känsla i mig som säger att det är fel visa perioder men kan inte sätta fingrer på vad!

• Ixia

Svårt. Men jag får försöka förklara för honom hur jag känner, utan att klanka ner på honom.

• Anna Paulita

Sluta antyd, tala ur skägget istället!

• Ixia
    Anna Paulita skrev 2009-09-20 23:11:34 följande:
    Sluta antyd, tala ur skägget istället!
    Ok, hur menar du?
  • Anonym (omaka par)

Tror ingen här kan hjälpa dig, du måste själv känna vad du känner. I mitt förhållande har jag värdesatt att min man är snäll, generös å lugn. Vi har fantastiskt sex så det hjälper ju även Vi hjälps åt med matlagning å andra vardagliga sysslor ibland ibland inte, vissa kvällar så myser vi i soffan andra inte. Jag har följt med till skogen, bröt 3 naglar å svor som en borstbindel men så följer han med på fotboll å hockey. Vi ger å tar, kompromissar för vi är verkligen omaka. Han lugn å jag vild Viktigt att ett förhållande är på lika villkor.

• Anonym (LiLo)
    Ixia skrev 2009-09-20 23:12:46 följande:
    Anna Paulita skrev 2009-09-20 23:11:34 följande: Ok, hur menar du?
    Jag håller med. Man vinner ingenting på att göra antydningar och hinta om vad man vill ha i en relation, utan det är raka puckar som gäller. Berätta så utförligt som möjligt vad du vill ha och hur viktigt det är för dig! Allt för många tror att deras partners är tankeläsare och går och förväntar sig eller hoppas att saker och ting ska hända. Jag skulle nog våga påstå att det är att gräva ett förhållandes grav.
  • Mandarina

Problemet verkar snarare vara att du är just osäker i dig själv - det är inte själva förhållandet som är problemet utan ditt självtvivel på dig själv.
    Jag får uppfattningen av att du faktiskt gillar den här killen MEN att den inte stämmer överens med din bild av hur din "egentliga" kille ska se ut vilket skapar konflikt inom dig och får dig att känna obehag och som att det då skulle vara förhållandet och killen det är fel på.

Dina känslor däremot verkar ju säga dig att du gillar honom men dina tankar vill nåt annat. Så lyssna till dina känslor och arbeta med din "skeva bild" av vad du "egentligen borde ha".

Desutom så måste du kommunicera med grabben för hur ska han annars kunna tillfredsställda dina behov. Lägg fram din vilja, dina önskningar osv.

Lycka till!

Svar på tråden Jag är så osäker på mina känslor - vad ska jag göra??