• Zenobia

Starkström, hur farligt är det att bo nära de?

Nu är jag i farten igen, huset vi ska titta på så står de
    "Servitut Last Starkström". Vad vi sätt så går juh inte ledningen över huset då men den finns väl på tomten då. Hur farligt är det att ha den gående över tomten. Hur hade ni gjort själva eller bor ni med en starkströmsledning över tomten?
    Hjälp en förvirrad, köpsugen husägare =)

• Svar på tråden Starkström, hur farligt är det att bo nära de?
  • Bimbo

Fråga mäklaren, dem kan svara på allt. Annars skulle jag kontakta kommunen och fråga, ring till miljökontoret i den kommun som huset finns.

Kram,
    Me

• Bimbo

P.s Ägarna samt mäklaren är skyldig enligt lag att informera er om alla ev. fel och brister som dem har upptäckt, dem har en upplysningsskyldighet mot köparen.
    Dem borde kunna svara på detta.

Tänkte bara fråga om du har koll på pantbreven samt lagfart att detta är också en kostnad som man ibland kanske inte räknar med?!

Ang. besiktningen...såg det i ett tidigare inlägg.
    Ni måste besiktiga huset så att ni vet vad det är ni köper, det kan vara stora fuktskador som man inte märker som kan leda till kostnader på några hundratusen.

Hör av dig om du vill fråga något mera, vi har precis köpt hus. Och vi känner ju varandra sen innan eller hur?! ;)

• Zenobia

MMM vi ska höra med mäklaren imorron när han ringer om det. Vi har kollat bilderna och vi ser bara dom vanliga stolparna men som sagt de kan gå starkströmsledningar uppe i skogen som tomten tillhör. Att det kan vara att man måste be elbolaget att ta ner skogen.

Pantbrev och lagfart har vi koll på också, sen vi kollade på ett annat hus som var väldigt belånat så de gick bort totalt ur våra tankar. Man hade belånat huset och byggt två garage.

Vi har tänkt besiktat också, ville bara höra hur andra gjort och vilka dom anlitat. Men den summan är också inräknad utöver lånet på huset då, lika med pantbrev och lagfart.
    Men förhoppningsvis är de inte så mycket pantbrev på den då huset är från 98 men vi får se paprerna imorron.

• Bimbo

Om huset är belånat till en stor del är ju bara positivt för er, pantbrevsavgiften är skillnaden på vad dem har belånat huset till vad ni lånar/köper huset för, detta är bankens säkerhet.

Om huset är belånat/man har tagit ur pantbrev till cirka 300 000:- och ni vill låna till hela beloppet som är 450 000:-, så kommer ni att få betala en avgift för att ta ut nya pantbrev på skillanden mellan 300 000-450 000= 150 000. Alltså så kommer ni att då få betala 150 000:_ X 2%= 3000:-. Så om huset är högt belånat behöver det inte innebära att det är negativt.

Jag tror också att servitutet "Last starkström" innebär att kommunen har rätt att komma in på "er" tomt och hämta el i fall det är en kris. Jag tror inte att det är något annat problem med starkström som kan vara skada för er hälsa.

• Zenobia

Det huset vi såg var det massor av pantbrev som vi behövde köpa till och samtidigt så skulle vi vara tvungna att göra om badrum och källardelen som var fuktskadad, så det skulle bli massor med pengar att lägga ut. Vi räknade ut att 550.000 som kåken gick på så skulle vi behöva 100.000 extra. Så det gick över vad kåken är värd här uppe.

Okej det lät som att det kan vara nåt sånt också, får fråga mäklaren imorron. Skickar bilderna på huset i mail så får du se.

• 201201232

Det är väl inte riktigt utrett vad för skada magnetfältet runt en starkströmsledning gör. Förmodligen inte så värst farligt om det är en bit bort, men jag skulle inte vilja ha en sådan ledning utanför fönstret.

• bambigirl

Zenobia: Pantbrev som du övertar betalar du ingenting för. Vi köpte hus för 1375' och lånade 1306500. Huset hade bantbrev för 930000, vilket sänkte vår pantbrevskostnad från typ 20000 till 7000. Det är de nya pantbreven ni måste ta ut som kostar.

På sbabs hemsida står det jättebra om alla avgifter, surfa runt och läs lite där...

• SVejsan

Gäller det 380-400 V = Inga problem.
    Gäller det riktiga Kraftledningar (Över 1Kv) så skulle jag vara orolig om det låg precis över huset, men ligger det en bit bort så hade jag nog inte brytt mig.

Man tvistar om det är farligt och hur farligt det är...

Om kraftledningar:

www.elforsk.se/distribut/dist-miljoproj.html
    www.ssi.se/forskning/Rapporter/P1361%20Slutrapport%20EoM%20f%C3%A4lt%20popul%C3%A4rversion.pdf
    service.svenskenergi.se/emma_demo/mapp3_distribution/3Akraftledningar/3A1kraftledning.html
    www.who.int/docstore/peh-emf/publications/facts_press/swfact/sfs205.html

Har du mobiltelefon som du pratar i utan handsfree så är du nog värre ute...

• Zenobia

Okej, vi behövde ta ut nya pantbrev på det där huset. Men jag har inte koll på pantbrev och det heller så mycket. Men allt det andra negativa gjorde att vi inte valde huset heller.
    Tackar så gå in på SBABs sida och läsa mera och tack för sidorna också ska läsa mer och se.
    Mäklaren ringde nyss så vi ska på husvissningn kl 3, så spännande så. Nu är nästa problem också att det troligen är bara vedeldat huset och det är inte bra om man åker iväg på vintern då de kan frysa till. Men isåfall får man införskaffa oljeelement.

Svar på tråden Starkström, hur farligt är det att bo nära de?