• Skrutthöna

Recept på fryst kycklingfilé i ugn....

För en tid sen hittade jag ett recept här på sajten som innehöll kycklingfilé....Man la dom frysta i en ugnsform o sen gjorde man en sås av bl.a creme fraiche o sen in i ugnen...
    Tänkte göra den rätten idag, men nu hittar jag inte receptet.

Kan någon hjälpa mig?

• Svar på tråden Recept på fryst kycklingfilé i ugn....
  • Tigra79

Kan det vara denna???

Jessicas Soyakyckling
    ca 4 port 200°

4 st frysta kycklingfiléer (kan ev bytas mot fläskfilé)
    3 dl grädde
    3 dl Creme Fraiche
    3/4 dl Mrs. Cheng?s Mushroom Soy
    1/2-3/4 tsk Sambal Oelek

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°.

Lägg de frysta kycklingfiléerna i en ugnsfast form. Häll i resten av ingredienserna, rör runt lite lätt (det behövs inte blandas jättenoga).

Ställ in i ugnen i ca 50-60 min.

Servera med ris, klyftpotatis eller potatisgratäng.

Smaklig måltid!

• tisteln

Här kommer en variant:

Tistelns kyckling

kycklingfilé - en per person
    cremé fraiche, naturell, ca en burk för två pers (gör jag på 4 el fler, så blandar jag lätt och vanlig cremé fraiche)
    Dijon-senap, ca 1 tsk per filé
    persilja (jag höftar, blir nog ca 1 msk per filé)
    salt och peppar
    riven ost

Sätt ugnen på 175 grader.
    Skiva filéerna tunnt (ca 3mm tjocka skicor) och lägg dem i smörad ugnsfast form (ganska stor, så inte kycklingen behöver ligga i fler än två lager)
    Rör ihop creme fraiche, senap, persiljor och kryddor.
    Klicka ut röran över filéerna.
    Strö över rikligt med ost.
    Låt stå i ugnen ca 30 min.
    Servera med kokt potatis och en grönsallad. (funkar med ris också, det har vi i matlådorna)

• Skrutthöna

Tyvärr så va det inget av dessa recept

• tisteln

Du kan ju testa dem iallafall - något eller båda kanske blir riktiga favoriter hemma hos dig..

• Zafiren

Vet ej heller om du menar denna..har skrivit den i en annan tråd:

Bryn frysta kycklingfiléer runt om och lägg i en smord ugnsform. Blanda Creme Bonjour Cuisine (valfri smak) med grädde. Häll detta över filéerna och ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter. Skär ett litet snitt i den tjockaste änden av filéen för att kolla att den har blivit genomstekt. Servera med ris,pasta,råris eller bulgur

• jenniebebisimars

Visst kan jag hjälpa dig...
    Det måste varit mitt

tror jag iaf...

Jag brukar tina kycklingfilén och skära den i mindre bitar och steka den med lite bacon (som åxå är i små bitar) Sedan när jag stekt detta så lägger jag det i en ungsfast form och sedan tar jag o häller över ICA:s eller Arlas Franska örter (creme fraische) blandat med mellangrädde (just för att få det lite såsigare

Sedan in i ugnen tills "såsen"blivit varm..serveras med ris

Hoppas jag hjälpte dig

• elinville

Jag har en annan god:
    Stek bacon i bitar och purjolök (och ev. vitlök)
    Häll i 1 dl vin per paket matlagningsgrädde (så mkt sås du vill ha)
    I med buljongtärning
    sen kan man ha i lite allt möjligt, jag brukar ha:
    soltorkade tomater
    champinjoner
    röd paprika
    sambal oelek
    soja

Lägg tinad saltad och pepprad kyckling i ungsform, häll över blandningen ovan, lägg på lite riven ost och sen - in i ugnen ca 45 min.
    Servera med pressad potatis och en god sallad

Maja 0707, Bebis 1002
  • elinville
    jenniebebisimars skrev 2009-09-21 21:49:52 följande:
    Visst kan jag hjälpa dig... Det måste varit mitt tror jag iaf...Jag brukar tina kycklingfilén och skära den i mindre bitar och steka den med lite bacon (som åxå är i små bitar) Sedan när jag stekt detta så lägger jag det i en ungsfast form och sedan tar jag o häller över ICA:s eller Arlas Franska örter (creme fraische) blandat med mellangrädde (just för att få det lite såsigare Sedan in i ugnen tills "såsen"blivit varm..serveras med ris Hoppas jag hjälpte dig
    Jag brukar hälla cremefraichen direkt i stekjärnet så slipper man diska en form extra
    Maja 0707, Bebis 1002
  • jenniebebisimars
    elinville skrev 2009-09-22 03:28:01 följande:
    Jag brukar hälla cremefraichen direkt i stekjärnet så slipper man diska en form extra
    det var ju smart...

ibland så är man SÅ trög...kör bara på som man "alltid gjort"...

Ska göra så i fortsättningen...
  • EliLeoMa

Jag brukar lägga fileer på ugnsfat (ibland tillsammans med stora bitar av paprika och sedan hälla över denna blandning:

Grädde (3-5dl beroende på mängen kyckling.)
    Tacosås (1 burk medium)
    Tacokrydda (1påse original)

• jenniebebisimars
    EliLeoMa skrev 2009-09-22 11:36:58 följande:
    Jag brukar lägga fileer på ugnsfat (ibland tillsammans med stora bitar av paprika och sedan hälla över denna blandning:Grädde (3-5dl beroende på mängen kyckling.)Tacosås (1 burk medium)Tacokrydda (1påse original)
    gu va gott det lät...måste absolut provas...
Svar på tråden Recept på fryst kycklingfilé i ugn....