• Äldre 21 Sep 09:23
    17604 visningar
    4 svar
    4
    17604

    Kan vara hemma med vanlig sjukskrivning när en anhörig är sjuk?

    Om en närstående är svårt sjuk och man behöver vara hemma i omgångar för att man själv mår dåligt. Kan man sjukskriva sig på vanligt sätt så? Man har ju rätt att vara det utan läkarintyg upp till 7 dgr per gång. Eller måste man gå via FK?

  • Svar på tråden Kan vara hemma med vanlig sjukskrivning när en anhörig är sjuk?
  • The Black Lady
    Äldre 21 Sep 09:27
    #1

    Klart du kan sjuksriva dig själv en vecka!

  • Äldre 21 Sep 09:33
    #2

    Okej, jag blev lite osäker , nu gällde det inte mig i fråga men på konstigt vis så tror många att jag kan mycket och frågar mig . Hade det vart att han var hemma för att vårda närstående, det är kanske då man får söka något annat, kanske det jag blandar ihop det med när jag tänker efter.

  • Äldre 21 Sep 19:39
    #3
    +1

    Det är ju upp till varje person egentligen. Känner man att man inte orkar/kan jobba så spelar det ju ingen roll den första veckan om man är förkyld eller ledsen över nära anhörigs sjukdom.

    Sen däremot när läkarintyg krävs så kan man inte vara hemma "bara" för att anhörig är sjuk, man måste ju själv vara så pass sjuk/ledsen/sorgsen/paralyserad eller vad det nu är så att arbetsförmågan är nedsatt.

    Vissa diagnoser som för oss känns så självklara, som tex sorg, har FK inte godkänt som tillräcklig för att ha rätt till sjukpenning (efter de första två veckorna). Utan det handlar alltid om HUR sorgen sätter ner personens arbetsförmåga. Sömnlöshet, koncentrationssvårigheter, gråter konstant, kraftig huvudvärk, självmordstankar osv osv osv. (jag tror du förstår ändå men jag tog ändå några exempel )

  • Äldre 23 Jan 10:42
    #4

    Mycket bra information!  Jag har en anhörig som är svårt sjuk. Av detta har jag själv drabbats av depression och krisreaktion. Läkarintyget ger mycket lite information till Försäkringskassan. Jag har därför själv skrivit till FK och talat om hur "min" sjukdom påverkar arbetsförmågan och varför jag inte klarar av hela arbetsdagar. Viktigt är också att tala om varför sjukskrivningen hjälper dig att bli frisk. Jag har varit deltidssjukskriven 6 månader utan problem. Det är alltså viktigt att du själv har kontakt med Försäkringskassan och talar om varför du inte har arbetsförmåga och inte bara sänder in ett läkarintyg. 

Svar på tråden Kan vara hemma med vanlig sjukskrivning när en anhörig är sjuk?