• Rottis77

Valp som gärna äter andra hundars bajs!

Någon som har något bra tips på hur jag ska få min valp, som nyligen fått upp ögonen för andra hundars bajs, att sluta med detta? Jag hinner inte ens se bajset när vi är ute, hon nästan suger i sig det lite äckligt måste jag säga. Några tips nån som kanske haft samma problem.

Och NEJ, det är inget hon saknar i kroppen, det är en MYT!!

• Svar på tråden Valp som gärna äter andra hundars bajs!
  • valkyrie

vet inget tips men har typ samma problem mid min valp hon äter kattbajs väldigt äkligt. så vill hämst gärna veta hur jag får henne att sluta.

• MaNiMi

Nu äter vår hund inte andra hundars skit men då och då hittar hon annat hon tycker är trevligt (vi är inte lika glada) på marken men det räcker med ett kraftigt USCH och har hon redan tagit det så är det "spotta ut" som gäller.
    Å det kan hon bra tack å lov när hon fick tag på ett kycklingben nån slängt..kunde gått illa..Vissa hundar kan ju bli tvärtom och snabbt försöka svälja ist när den blir påkommen.
    öva både ute och inne med att säga NEJ när hunden är på väg att ta något ätbart.
    Å när den låter hundskiten ute vara så beröm och ge nå gott ist.

• Undret Gilan

haha valpar gör det, min åt sitt eget med så efter han bajat fick man vara jättesnabb och hinna först. Det går över bara att träna förbud där som med allt annat, men jag vet det är riktigt vidrigt.

• Rottis77

Hästskit ligger ju i lite större höga så det hinner man ju se och det har jag fått henna att gå runt utan att röra det, men andra hundars skit hinner jag inte se, och hon tuggar inte, bara sväljer direkt.

• köttbullelydnad

Jörgen har varit likadan, allra värst har det varit med den där förb... kattskiten som ska drälla överallt i trädgården trots att vi inte ens äger nån j-la katt... Det enda vi tragglat här hemma är förbud. Förbud, förbud, förbud. Nån gång har det hänt att han t o m försökt dyka in nånstans under en promenad för att norpa åt sig av en liten välplacerad hög, och då har vi korrigerat. Nu äntligen börjat det sjunka in att godis är godis och bajs är bajs

• fröken freja

Det sägs att hundar, vuxen eller valp, som äter antingen annan hunds avföring, eller katt, är pga att de inte får tillräckligt med näringsrik mat. Oftast är det kattbajs de gillar mest eftersom denna oftast är mer näringsrik än hundavföring. Men i brist på kattavföring så

• Rottis77
    fröken freja skrev 2009-09-21 22:27:46 följande:
    Det sägs att hundar, vuxen eller valp, som äter antingen annan hunds avföring, eller katt, är pga att de inte får tillräckligt med näringsrik mat. Oftast är det kattbajs de gillar mest eftersom denna oftast är mer näringsrik än hundavföring. Men i brist på kattavföring så
    Det är en MYT!
    köttbullelydnad skrev 2009-09-21 22:25:54 följande:
    Jörgen har varit likadan, allra värst har det varit med den där förb... kattskiten som ska drälla överallt i trädgården trots att vi inte ens äger nån j-la katt... Det enda vi tragglat här hemma är förbud. Förbud, förbud, förbud. Nån gång har det hänt att han t o m försökt dyka in nånstans under en promenad för att norpa åt sig av en liten välplacerad hög, och då har vi korrigerat. Nu äntligen börjat det sjunka in att godis är godis och bajs är bajs
    Vi kör samma här, men ibland har vi inte en chans att se högen innan hon sugit i sig den, hon är grymt duktig på att hitta dom utan att det syns, ibland märker man det ju på henne när hon börjar leta efter skiten och då hinner man ju korrigera det, men det är inte alltid, och det är så jäkla äckligt!
  • hundpuss

Jag har hört om tikar som "städar" efter sig och andra.
    Men aldrig om en valp som gör det.

Kanske kommer det lösa sig själv med tiden, med många "nej" och stort tålamod?

• Nocturna

Testa att servera en bit banan...

Hundar som äter avföring finns två skäl oftast.

fodret de får är inte tillräckligt för dens behov. Samt en stress fixidé du måste bryta.

Om tn tik får valpar så i början när de inte kan stå gå och när de börjar fumla omkring slickar rent valparna från div avföring

• Rottis77
    Nocturna skrev 2009-09-30 01:14:52 följande:
    Testa att servera en bit banan... Hundar som äter avföring finns två skäl oftast.fodret de får är inte tillräckligt för dens behov. Samt en stress fixidé du måste bryta.Om tn tik får valpar så i början när de inte kan stå gå och när de börjar fumla omkring slickar rent valparna från div avföring
    Hon får redan banan i sin mat, men arför skulle detta hjälpa? Nyfiken. 

Och att hundar äter avföring pga att dom saknar nåt i sitt foder stämmer inte!

Fattar ju att det är en idé hon fått, MEN hur får jag henne på bästaa sätt att sluta, det är det jag vill veta.
  • Xtra

Min hund åt också andra hundars avföring, blixtsnabbt dessutom, när han var valp. Han slutade automatiskt efter ett tag. Nu tycker han att andra hundars bajshögar är SKITäckligt... o han går långa omvägar runt dem!

• Nocturna

Koprofagi (facktermen för ätandet av avföring)
    koprofagi ett naturligt beteende för vargen/hunden. Att äta bajs var ett sätt att dryga ut näringen, kanske främst i tider då tillgången på annan föda var begränsad.
    Föregångarna till dagens tamhundar kan ha ätit avföring från människor och andra djur som nödproviant, för att öka chanserna att överleva.
    Avföring kan innehålla osmälta delar av själva hundfodret, bland annat beroende på hur väl malt fodret var från början och vilka ingredienser som ingick.

En av de vanligaste teorierna om varför hundar beter sig så här är att de kompenserar för brister i sin kost. Avföring från växtätare kan tillföra vitaminer som inte är en del av din hunds vanliga kost.

Det enklaste sättet att hantera detta problem är helt enkelt att försöka plocka upp så fort din hund har uträttat sitt behov.

Det finns även tillsatsämnen till hundmat som smakar bra under förtäring, men som under matsmältningsprocessen blir bitter så att avföringen blir oaptitlig. Tyvärr är inte denna metod effektiv för alla hundar.

Det finns också ett antal beteenderelaterade teorier om varför hundar äter sin egen eller andra hundars avföring. En sådan är att hunden gör det för att dölja sina spår inför sin ägare, t ex för att den fått skäll när den gjort ifrån sig på fel ställe, eller för att den är osäker inför andra hundar.

Koprofagi kan också ha medicinska orsaker, t ex underfunktion av bukspottkörteln (pancreasinsufficiens). Sjukdomen gör att hunden inte kan bryta ner maten ordentligt och mycket av näringen, bl a fett, kommer ut osmält. Detta kan locka till bajsätande.

Även andra matsmältningsproblem, t ex tarminfektioner, kan orsaka koprofagi.

Ett annat skäl till att hunden äter avföring kan vara parasiter. Hunden får inte i sig tillräckligt med näring och att äta bajs kan vara ett försök att kompensera bristen.
    Om en hund alltid äter just en viss annan hunds avföring kan det finnas anledning att låta veterinären undersöka om den hunden lider av någon matsmältningssjukdom.

man vid riktigt svåra fall kan lära hunden att "skvallra" när den hittar bajs. Börjar den lukta på en hög kommenderar man t ex "sitt" och ger hunden en godbit. Hunden lär sig då med tiden att associera lukten av bajs med ett annat beteende, dvs att sitta och få godis, och låter förhoppningvis bli att ägna sig åt koprofagi.
    Ett fjärrstyrt sprayhalsband liknande de s k antiskällhalsbanden kan vara ett annat sätt att bli av med problemet. När hunden närmar sig en hög med avföring ger man hunden en "dusch" med en ofarlig vätska. Den metoden har i en studie visat sig ha god effekt.
    Munkorg kan i vissa fall vara en utväg om inget annat hjälper.
    Utöver dessa tips finns en rad med mer eller mindre beprövade metoder. En vanligt sådan är att tillsätta ananas eller papaya i maten. I dessa frukter finns ett enzym som förbättrar matsmältningen, så att det som kommer ut därbak blir mindre rikt på näring.

• Rottis77

Tack för infon.

Är 99,9 % säker på att hon gör detta för att det är "gott". Hon äter inte sin egen avföring, men väldigt gärna vår andras hund och dom hon hittar ute.

Hon får i sig allt hon behöver och jag har 100% koll på vad hon äter då hon får BARF.

Det har börjat bli bättre nu, går med henne rätt mycket själv nu och då har jag ännu bättre koll på alla dom smarriga högarna hon kan mumsa i sig, och hinner hindra henne att äta den, vill helst slippa munkorg och antiskall halsband, det får bli absolut sista åtgärden.

Svar på tråden Valp som gärna äter andra hundars bajs!