• TheodorMiranda

bakad potatis!

Hej!
    Jag har aldrig någonsins gjort bakad potatis hemma.. Bara ätit det ute.. Men nu e jag såg sugen på att testa hur man gör det.. Så e det någon som vill ge mej tips hur jag ska lyckas?
    Röror till potatisen har jag recept på så det e bara själva bakningen av potatisen =)

• Svar på tråden bakad potatis!
  • L i n n

Eller så sticker man några hål i den och stoppar in den i micron i ca. 15 minuter

• annca

Tycer det blir godast om man lindar in potatisen i folie och bakar ca 1-1,5h i ugn 200 -225 grader. Då blir del jämnbakad och inte bränd.
    Stick många små hålmi filoen ionnan de läggs in i ugnen.

Vet att många gillar att baka i micro, men det tycker jag inte alls blir bra. Potatisen blir överbakad i ytan och hård i mitten och konstigt både vattnig och seg...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • L i n n
    annca skrev 2009-09-21 10:31:01 följande:
    Tycer det blir godast om man lindar in potatisen i folie och bakar ca 1-1,5h i ugn 200 -225 grader. Då blir del jämnbakad och inte bränd.Stick många små hålmi filoen ionnan de läggs in i ugnen.Vet att många gillar att baka i micro, men det tycker jag inte alls blir bra. Potatisen blir överbakad i ytan och hård i mitten och konstigt både vattnig och seg...
    Det har jag aldrig upplevt.
    Gillar den faktiskt bättre i micron än i ugnen
  • skorpionen80

Skär ett kryss i den upptill och släng in den i ugnen på maxvärme tills den blir klar (känn med provsticka). Har inte folie runt om, förstår inte vitsen med det ;)

• ninan

Mums! Men det är inte svårt alls, de sköter sig själva i ugnen! Min gasugn är lite knasig, termostaten funkar inte riktigt, så jag kör på känn, men jag skulle gissa på 175-200 grader, tvätta potatisarna och stick några hål genom skalet, "pricka" lite i dem. Ta också jämnstora potatisar, så de blir klara samtidigt. På en plåt med bakplåtspapper eller i en form med grovsalt i botten kan man lägga dem. Baka dem mitt i ugnen kanske 40 min. Sen får man sticka lite i dem så känner man när de är klara, de ska ju vara mjuka ända in i mitten. Man behöver inte ta bakpotatisar, det går alldeles utmärkt att baka mindre potatisar också. Hmm, måste nog göra detta själv snart, blev lite sugen!

• TheodorMiranda

Hehe tack för alla tipsen! Tror jag börjar med att göra det i Ugnen första gången.. Förstår mig nämligen inte på vår nya micro ännu!

Ohh hoppas nu att detta blir gott! {#lang_emotions_laughing}

• pumbis

Hej!

Nu har du visst fått många fina tips om hur du bakar din potatis på bästa sätt! Jag föredrar oxå ugnen som den sista tjejen sa, det blir bäst.!

Sen som själva fyllningen kan du ju helt klart ta smör och salt.. Super gott.. Smöret smälter ihop med saltet och det blir super gott! Annars kan du ju alltid ta ishavssallad eller skagenröra! Oxå otroligt gott! :) Iaf någonting som går fort om man inte har så mkt tid! :) Lycka till..!

• TheodorMiranda
    ninan skrev 2009-09-21 10:35:51 följande:
    Mums! Men det är inte svårt alls, de sköter sig själva i ugnen! Min gasugn är lite knasig, termostaten funkar inte riktigt, så jag kör på känn, men jag skulle gissa på 175-200 grader, tvätta potatisarna och stick några hål genom skalet, "pricka" lite i dem. Ta också jämnstora potatisar, så de blir klara samtidigt. På en plåt med bakplåtspapper eller i en form med grovsalt i botten kan man lägga dem. Baka dem mitt i ugnen kanske 40 min. Sen får man sticka lite i dem så känner man när de är klara, de ska ju vara mjuka ända in i mitten. Man behöver inte ta bakpotatisar, det går alldeles utmärkt att baka mindre potatisar också. Hmm, måste nog göra detta själv snart, blev lite sugen!
    det med saltet i en form, är det för att sätta smak då eller?
  • ninan

Jag gillar salt... Jag tycker det ger lite piff, jag äter gärna lite av skalen också nämligen! Men det är inte så att potatisarna blir salta inuti.

• TheodorMiranda
    ninan skrev 2009-09-21 10:43:44 följande:
    Jag gillar salt... Jag tycker det ger lite piff, jag äter gärna lite av skalen också nämligen! Men det är inte så att potatisarna blir salta inuti.
    Okay tack då vet jag det =) Jag äter inte skalen iallfall! Hehe
    Ohh vad jag vill äta nu
  • elinville

Kan du inte dela med dig av din goda röror som du har recept på redan? JAg behöver inspiration!

Maja 0707, Bebis 1002
Svar på tråden bakad potatis!