• mama90j

Missbildningar

Hej!
    Jag är reumatiker och väntar mitt första barn tillsammans med min sambo. Är i v. 9.
    När jag berättade för min läkare om graviditeten sa hon att eftersom jag slutade med min medicin Methotrexate försent så finns det risk för att barnet får någon missbildning.

Min pappa är på om att är barnet missbildat så måste jag ta bort det.

Vad tycker ni om detta?
    Hur skulle ni ha gjort om ni fick veta att ert barn i magen är missbildat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Missbildningar
  • Mjesec

Jag skulle nog tänkt som så att om barnet kan få ett värdigt liv behåller jag det, om barnet inte kan få ett värdigt liv (bara leva i ngt år med ständiga operationer osv) så skulle jag överväga att ta bort det. Men skulle aldrig ta bort ett barn bara för en missbildning som inte påverkar livskvalitén direkt mycket.

• Emejli

Svårt att säga faktiskt. Beror på vad de är för form av missbildning förståss.
    Ena sidan tänker man på barnet, men också på en själv. Det kommer ju troligtvis bli en hel del jobb (förståss beroende på vad det är för missbildning)
    Är det rätt? Men självklart, första barnet, är inte "bara" att ta bort det.
    Usch!
    Skit jobbigt situation. Hör om du kan få ett tidigt ultraljud, så ni kan se att allt står rätt till.

• Mjesec
    mama90j skrev 2009-09-21 12:12:33 följande:
    Tack för era snabba svar. Ni har rätt båda två
    ja det är ju ingen som kan ha fel i frågan vad man ska göra, men alla har ju olika värderingar och erfarenheter. Men hoppas att du fått lite rätsida iaf :)
  • Skruttensmamma

Framför allt är det du och din sambo som ska ta ställning till hur ni vill göra, inte din pappa. Och att det finns risk för missbildningar innebär ju inte att det säkert finns missbildningar.

Men som sades här ovanför: Försök få ett tidigt vaginalt ultraljud. Vet ni vilka missbildningar det kan handla om? Försök att ta reda på det.

• mama90j
    Mjesec skrev 2009-09-21 20:24:06 följande:
    ja det är ju ingen som kan ha fel i frågan vad man ska göra, men alla har ju olika värderingar och erfarenheter. Men hoppas att du fått lite rätsida iaf :)
    Ja det har jag fått. Mycket går ju även att åtgärda så att barnet kan få ett hyffsat normalt och bra liv.
  • mama90j
    Skruttensmamma skrev 2009-09-21 22:03:22 följande:
    Framför allt är det du och din sambo som ska ta ställning till hur ni vill göra, inte din pappa. Och att det finns risk för missbildningar innebär ju inte att det säkert finns missbildningar. Men som sades här ovanför: Försök få ett tidigt vaginalt ultraljud. Vet ni vilka missbildningar det kan handla om? Försök att ta reda på det.
    Ja det har du rätt i, det är vår sak att avgöra.
    Har ingen aning om vad det kan röra sig om för missbildningar isåfall. Men ska göra som det är sagt här, försöka få till ett VUL tidigt. Kan ta upp det på inskrivningen i slutet på månaden och höra vad min bm där tycker.
    Tack för svar!
  • Hanna36

är själv reumatiker och har ätit Methotrexate. Till mig sa de att jag inte fick bli gravid inom 1-2 år efter avslutad behandling! 
    Här är lite fakta:

Metotrexat
    Preparat Methotrexat, Methotrexate Teva, Methotrexate Wyeth Lederle, Metoject.
    Bedömning Behandling av malignitet med metotrexat under första trimestern innebär en väsentlig risk för missbildning hos fostret och bör undvikas. Om sådan exponering skett bör en diskussion tas upp över ett avbrytande av graviditeten.

Behandling med metotrexat som immunsuppressivt medel innebär troligen en lägre risk men bör undvikas under graviditet. Om sådan behandling skett under första trimestern kan risk för fosterskada inte uteslutas och en diskussion över ett avbrytande av graviditeten bör föras men risken för den enstaka graviditeten är troligen inte hög.

Graviditet som inträffat efter avslutad behandling med metotrexat är troligen inte förenad med några stora risker.

Översikt Metotrexat är en folsyraantagonist. De bäst dokumenterade fosterskadliga effekterna av folsyraantagonister hänför sig till aminopterin, som användes som abortframkallande medel i USA. Grava skador sågs på barn som fötts efter misslyckade abortförsök med aminopterin. Skadorna inbegrep skalle och ansikte, hjärna - med ökad frekvens mental retardation hos överlevande barn - och extremiteter. Risken ansågs vara så hög som 1:3.

Också efter användning av metotrexat har liknande skador noterats om än i lägre frekvens. Förutom vid behandling av malignitet används metotrexat som immunsuppressivt medel t.ex. vid kronisk psoriasis och reumatoid artrit. Doseringen är då mycket lägre och så är troligen också riskerna för fosterskada men enstaka fall av multipelt skadade barn finns beskrivna i litteraturen.

Nyligen har det föreslagits att behandling med metotrexat skulle kunna ge ett tillstånd liknande det man kan se efter cyklofosfamid eller cytarabin: tillväxthämning, defekter i skallben samt reduktion av fingrar.

I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 20 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av metotrexat i tidig graviditet - barnen saknade missbildningsdiagnos. Metotrexat kan utöva en mutagen effekt. Risken för att detta skall leda till fosterskador är liten. Om den manliga partnern står på metotrexat vid spermacellsbildningen (c:a 3 månader före konception) eller om kvinnan före befruktningen behandlats med metotrexat, kan skäl för en kromosomundersökning av fostret anses föreligga. Efter upphörandet av en metotrexatbehandling av fertil kvinna bör för säkerhets skull graviditet undvikas tills normalt folsyrastatus uppnåtts.

http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=441&contenttype=text/html

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Colisa

Jobbigt, hoppas allt går bra! Det här stycket, som låter värst, lär väl ändå inte vara aktuellt för dig TS, "behandling av malignitet" betyder ju cancerbehandling. Förmodligen är det mycket högre dos som används då.

Hanna36 skrev 2009-09-21 23:16:17 följande:
    Behandling av malignitet med metotrexat under första trimestern innebär en väsentlig risk för missbildning hos fostret och bör undvikas. Om sådan exponering skett bör en diskussion tas upp över ett avbrytande av graviditeten.
    Resten lät ju inte alls lika illa, även om det skulle undvikas. Lycka till!
  • Skruttensmamma
    mama90j skrev 2009-09-21 23:11:00 följande:
    Ja det har du rätt i, det är vår sak att avgöra. Har ingen aning om vad det kan röra sig om för missbildningar isåfall. Men ska göra som det är sagt här, försöka få till ett VUL tidigt. Kan ta upp det på inskrivningen i slutet på månaden och höra vad min bm där tycker. Tack för svar!
    Jag tycker att du ska ringa din BM imorgon och inte vänta till inskrivningen... Troligen är risken för missbildning liten, men det är bättre att få klarhet på en gång.
  • mama90j
    Hanna36 skrev 2009-09-21 23:16:17 följande:
    är själv reumatiker och har ätit Methotrexate. Till mig sa de att jag inte fick bli gravid inom 1-2 år efter avslutad behandling!  Här är lite fakta: Metotrexat Preparat Methotrexat, Methotrexate Teva, Methotrexate Wyeth Lederle, Metoject. Bedömning Behandling av malignitet med metotrexat under första trimestern innebär en väsentlig risk för missbildning hos fostret och bör undvikas. Om sådan exponering skett bör en diskussion tas upp över ett avbrytande av graviditeten. Behandling med metotrexat som immunsuppressivt medel innebär troligen en lägre risk men bör undvikas under graviditet. Om sådan behandling skett under första trimestern kan risk för fosterskada inte uteslutas och en diskussion över ett avbrytande av graviditeten bör föras men risken för den enstaka graviditeten är troligen inte hög. Graviditet som inträffat efter avslutad behandling med metotrexat är troligen inte förenad med några stora risker. Översikt Metotrexat är en folsyraantagonist. De bäst dokumenterade fosterskadliga effekterna av folsyraantagonister hänför sig till aminopterin, som användes som abortframkallande medel i USA. Grava skador sågs på barn som fötts efter misslyckade abortförsök med aminopterin. Skadorna inbegrep skalle och ansikte, hjärna - med ökad frekvens mental retardation hos överlevande barn - och extremiteter. Risken ansågs vara så hög som 1:3. Också efter användning av metotrexat har liknande skador noterats om än i lägre frekvens. Förutom vid behandling av malignitet används metotrexat som immunsuppressivt medel t.ex. vid kronisk psoriasis och reumatoid artrit. Doseringen är då mycket lägre och så är troligen också riskerna för fosterskada men enstaka fall av multipelt skadade barn finns beskrivna i litteraturen. Nyligen har det föreslagits att behandling med metotrexat skulle kunna ge ett tillstånd liknande det man kan se efter cyklofosfamid eller cytarabin: tillväxthämning, defekter i skallben samt reduktion av fingrar. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 20 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av metotrexat i tidig graviditet - barnen saknade missbildningsdiagnos. Metotrexat kan utöva en mutagen effekt. Risken för att detta skall leda till fosterskador är liten. Om den manliga partnern står på metotrexat vid spermacellsbildningen (c:a 3 månader före konception) eller om kvinnan före befruktningen behandlats med metotrexat, kan skäl för en kromosomundersökning av fostret anses föreligga. Efter upphörandet av en metotrexatbehandling av fertil kvinna bör för säkerhets skull graviditet undvikas tills normalt folsyrastatus uppnåtts. www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.x...
    Tack för informationen!
  • mama90j
    Colisa skrev 2009-09-21 23:27:00 följande:
    Jobbigt, hoppas allt går bra! Det här stycket, som låter värst, lär väl ändå inte vara aktuellt för dig TS, "behandling av malignitet" betyder ju cancerbehandling. Förmodligen är det mycket högre dos som används då. Resten lät ju inte alls lika illa, även om det skulle undvikas. Lycka till!
    Precis, har inte tagit så hög dos av det så får hoppas på det bästa helt enkelt.
  • Olamanola

Jag har också ätit Metatrexat när jag oväntat blev gravid.
    Letade upp massa information i ämnet på nätet, bla den som HannaPanna citerar ovan, men också massa info från amerikanska sidor där mammor fött friska barn trots Metatrexat.
    Tyvärr, som det också står i citatet ovan så innehåller metatrexat ett abortframkallande ämne, vilket i många fall leder till missfall. Det gjorde det i mitt fall. Jag fick ett tidigt missfall pga metatrexatet. :(

• Hanna36
    mama90j skrev 2009-09-21 11:55:48 följande:
    Hej!Jag är reumatiker och väntar mitt första barn tillsammans med min sambo. Är i v. 9. När jag berättade för min läkare om graviditeten sa hon att eftersom jag slutade med min medicin Methotrexate försent så finns det risk för att barnet får någon missbildning. Min pappa är på om att är barnet missbildat så måste jag ta bort det.Vad tycker ni om detta?Hur skulle ni ha gjort om ni fick veta att ert barn i magen är missbildat?Tacksam för svar!
    Sa de inget om att du måste en viss tid innan du får bli gravid? 1-2 år sa de till mig att man måste vänta EFTER avslutad behandling innan man kan bli gravid.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • mama90j
    Hanna36 skrev 2009-09-23 21:52:25 följande:
    Sa de inget om att du måste en viss tid innan du får bli gravid? 1-2 år sa de till mig att man måste vänta EFTER avslutad behandling innan man kan bli gravid.
    Tre månader helst sa min läkare att man skulle ha avstått från det.
  • Kajsa 72

Grattis till graviditeten! Din pappa har inte med saken att göra i över huvudtaget så strunta helt i vad han sagt och om han säger ngt mer säg att du och din sambo kommer att ta ställning i frågan om de behövs men att ni inte vill ha inblandning av honom.
    Sen är det ju inte så att skador uppstår per automatik bara för att du ätit medicinen så förmodligen går det bra. Sen kan man ändå se långt ifrån alla skador på ultraljude eller med fostervattensprov. Jag vet inte riktigt vilka skador din medicin kan ge men ett foster kan alltid få olika missbildningar etc oavsett mediciner eller inte och de flesta upptäcks inte före födseln ändå. Det bästa ni kan göra är att njuta av graviditeten och att följa BVC:s råd vad gäller ev undersökningar etc. Som ngn skrev tycker jag att du pga din oro ska försöka att få en tid snarst till en barnmorska.

• Hanna36
    mama90j skrev 2009-09-24 13:58:33 följande:
    Tre månader helst sa min läkare att man skulle ha avstått från det.
    Graviditet och amning

Graviditet
    Använd inte Methotrexate Orion under graviditet eller om du försöker att bli gravid. Metotrexat kan orsaka missbildningar, skada fostret eller orsaka missfall varför det är viktigt att det inte ges till gravida patienter eller patienter som planerar att bli gravida. Därför bör graviditet uteslutas för kvinnor i fertil ålder med hjälp av t.ex. graviditetstest, innan behandlingen påbörjas. Du ska undvika att bli gravid under tiden du tar metotrexat och minst sex månader efter att behandlingen har avslutats. Därför bör du använda tillförlitliga preventivmedel under denna period (se även avsnitt ”Var särskilt försiktig med Methotrexate Orion”).

Om du skulle bli gravid under behandling, bör du erbjudas rådgivning gällande den eventuella risken för fosterskador på grund av behandlingen.
    Om du vill bli gravid, bör du få möjlighet till genetisk rådgivning, före den planerade behandlingen påbörjas, eftersom metotrexat kan vara genotoxiskt, vilket innebär att läkemedlet kan orsaka genmutationer.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20070125000043&DocTypeID=7&UserTypeID=2

~ Mamma till 3 goingar ~
  • babyloove

Hej! Ser att detta är ety gammalt inlägg men tänkte fråga hur det gick? :) (äter själv methrotexate)

Svar på tråden Missbildningar