• Familytime

Veckomatsedel för fattig! HJÄLP!

Hej!

Har rejält dåligt ställt och får ta en vecka i taget. Denna vecka behöver jag hjälp med att göra en riktigt snålt tilldragen veckomatsedel för veckan.

Idag måndag behöver jag en middag
    Tisdag: lunch + middag
    Onsdag: lunch + middag
    Torsdag: lunch + middag
    Fredag: lunch
    Lördag: middag
    Söndag: lunch och middag

Jag har barnen mån - tis och lör - sön.
    Är gravid i v 25 dessutom.

Tips på billig och lätt mat att laga mottages tacksamt! Jag är mitt uppe i en skilsmässa och mår jättedåligt, har så svårt att fokusera på maten nu när det är så mycket runt omkring, så jag vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Veckomatsedel för fattig! HJÄLP!
  • skåneflicka

Rotfrukterna är billiga just nu. Dela i små bitar, lägg i en ugnsfast form och häll lite olja och salt över. Grädda tills bitarna är lagom mjuka. Mums!

• Kicki0407

jag brukar köpa en påse euroshoppers frysta grönsaker å göra stuvning på hela påsen! stke några billiga korvar till. ica har väl ett 10-pack för 15 kr å grönsakerna kostar nog oxå 15 kr.... där har du middag/ Lunch som räcker till flera tillfällen.

eller egen pyttipanna..... tärna potatis å koka upp sen steker du den å har i korvbitar å champinjoner å lök om man vill! kanske steka ett par ägg till? blir ju oxå rätt billigt? dock inte lika gott å värma som grönsaksstuvning.

• SofiaO

Hej,

Jag förstår att du har det tufft... vet hur det är.

Ska försöka brainstorma lite om det kan hjälpa dig....

Ärtsoppa; ett pkt gula ärtor köper du för en spottstyver och får massor med soppa för. Frys in i lämpliga lådor/påsar; enkelt och snabbt att bara ta fram.

Nudlar med kyckling (kycklinginnerfiléer brukar det vara bra pris på) och någon piffig sås till.

Ugnspannkaka; spetsa till den med bacontärningar för att få den lite matigare. Skogen är full av lingon nu helt gratis; plocka och gör egen sylt som du serverar till

Löksoppa (ingen hit för barn kanske, men någon dag när du är ensam så funkar det ju) med brödkrutonger och gratinera med lite ost i ugnen

Chili con carne (vita bönor är rätt billigt och ris kan du köpa för bra pris i storpack, t.ex. Euroshopper)med ris. Köttfärs är det ofta bra pris på i någon affär; Coop eller ICA.

Gröt funkar också bra när det krisar Mannagryn, havregryn, risgryn mm mm.

Kål är också billigt nu. T.ex. kålpudding.

Våfflor kan gott och väl funka både till lunch och kvällsmat så länge man serverat åtminstone ett lagat mål mat den dagen. Ta i lite grahamsmjöl också, så mättar det bättre.

Fiskpudding med äggsås och potatis är gott! Till en fiskpudding behöver du inte ha den dyraste filéen; en billigare variant av vit fisk duger bra.

Raggmunk med stekt fläsk eller bacon.

*Hm.... funderar vidare...*

Jag har en bok hemma som heter "Kokbok för fattig gourmet" eller liknande... kan titta i den när jag kommer hem och fylla på mina förslag, om du vill?

• uniMog

Gryta på falukorv, morot och potatis.
    Buljongtärning + vatten, tärna ner morötter och potatis och korv. Låt koka tills allt är klart.

Raggmunk
    pannkakssmet + blanda i riven potatis och/eller morot

I can Cum Lauder
  • emelyaus

du skriver inte hur mycket du har att röra dig med den här veckan. Du skriver inte heller om du har några som helst basprodukter hemma. Men här har du förslag på en relativt billig veckomeny. Har du pasta, ris, mjöl, ketchup, sylt, krossade tomater hemma redan så blir det klart mycket billigare.

mån - falukorv med stekt/kokt potatis o stekt ägg
    tis lunch - blodpudding med sylt
    tis middag - köttfärssås med spaghetti
    ons lunch - rester från tis middag
    ons middag - ugnstekt falukorv med stekt ägg o potatis
    tors lunch - pannkaka m sylt
    tors middag - pannbiff med kokt potatis o gräddsås
    fre lunch - rester från tors middag
    lör middag - fläskkotlett/karré med ugnstekt potatis o gräddsås
    sön lunch - blodpudding m sylt
    sön middag - rester av vad du har kvar i kylskåp/skafferi. Gör pyttpanna om du har potatis o falukorv o ägg kvar.

Allt som behövs inhandlas är:
    1 falukorv - ca 20kr
    1 blodpudding - ca 10kr
    ca 10-12 potatisar - ca 15kr
    1kg köttfärs - ca 60-70kr
    1st 6-pack ägg - ca 20kr
    1l mjölk - ca 10kr
    1pkt grädde - ca 7kr
    1st karré - ca 20kr
    2 gula lökar - ca 7kr

Detta förutsätter att du har pasta, mjöl, ketchup, sylt, krossade tomater o kryddor hemma.
    Har du dessutom råd, så köp lite billiga grönsaker typ broccoli, blomkål, vitkål och ät till varje måltid. Det kostar inte så mycket.
    Har du dessutom råd med en limpa bröd så köp det, annars baka själv!
    Plocka äpplen i någon trevlig grannes trädgård, fråga först! Men de flesta vill bara bli av med äpplena. Bra och näringsrik och gratis källa av c-vitamin!

• emelyaus

jag missade att du har barnen hemma några av dagarna, ja då blir det såklart lite mer mat att inhandla, men det blir ändå relativt billigt. =)

• Familytime

Tack så hemskt mycket! Känns jätteskönt att få inspiration så här! TACK!

Har förmodligen inte någon mat tillhanda och äpplen och plommon har vi i trädgården. Men pasta, ris och potatis får jag ju handla. Tack återigen!

• Jesster

En gång i tiden när jag var riktigt fattig så levde jag på falukorv, potatis, vispgrädde och sådana där billiga, stora påsar med pasta man kan köpa. Detta gick att variera på många olika sätt. Grädden mättade bra så man behövde inte äta så stora portioner. Jag är en sås-människa och kräver nästan sås till alla mat, annars är det ju ingen nödvändighet

Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Veckomatsedel för fattig! HJÄLP!