• ärtan nr2

Dricka te vid graviditet

Hej!

Tänkte bara höra om det är farligt eller inte bra att dricka mycket te när man är gravid? jag är gravid i v.27 och var förkyld hela förra veckan men nu sedan 3 dagar tillbaka har jag varit hes, så jag dricker ganska mycket te.

Men jag hoppas det inte är någon fara med för mycket te under graviditeten?

• Svar på tråden Dricka te vid graviditet
  • Licens To Kiss

Jag dricker stora glas med svart te.

Vecka 22, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Schnooglewookiemush

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

"Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."

• Mariohn

Jag fick te-cravings i början av min graviditet Det är inte farligt att dricka te men man ska inte dricka för mycket svart te! Grönt är däremot helt ok1 Testa det! Det finns jättemånga olika som är jättegoda .-)

• TheMilky

Drick Roobios te, innehåller ingen tein.
    Och är killer på att främja mjölktillgången vid amning.

• Yariija

Jag dricker koffein fritt The i massor =)

Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • matsof

Hejsan!

Jag är själv en tedrickare och blev lite ledsen när jag läste om att det inte är bra med te.
    Vill ju inte riskera barnet så jag valde att avstå helt från te.
    Men nu hoppas jag på att jag hittar ett grönt te som är gott :)

• Videunge

Här en till tedrickare!:) Jag dricker mest grönt- eller örtte (kamomill o mynta) men oxå rött te som ju inte alls innehåller koffein.
    Enligt våra rekommendationer (i Fin) ska man inte dricka ört- o grönt te när man är gravid för det finns inte tillräckligt med forskning kring det, men det sk*ter jag i..!;)

• tessano
    TheMilky skrev 2009-09-21 12:36:14 följande:
    Drick Roobios te, innehåller ingen tein. Och är killer på att främja mjölktillgången vid amning.
    vart hittar man det?
Svar på tråden Dricka te vid graviditet