• Anonym (mamma till 3)

arbetslös efter föräldrledigheten och ingen rätt till a-kassa?

hur ska man få ekonomin att gå ihop..? har man rätt till aktivitetsstöde om man skriver in sig på ams?och vad är egentligen aktivitetsstöd?har kollat på deras hemsida men fattar nada. ngn som kan berätta med enklare ord?

• Svar på tråden arbetslös efter föräldrledigheten och ingen rätt till a-kassa?
  • pussgurkan86

man kan få jobbgaranti och detta görs hos arbetsförmedlingen. det beror på hur gammal du är, antingen är det ungdomsgaranti (under 25) eller så är det jobbgaranti. man får ett viss belopp pengar 5 dagar i veckan, man går på möten på arbetsförmedlingen och man kan hamna på praktik.

hur mycket du får bestämmer försäkringskassan.

• Anonym (mamma till 3)
    pussgurkan86 skrev 2009-09-21 12:47:01 följande:
    man kan få jobbgaranti och detta görs hos arbetsförmedlingen. det beror på hur gammal du är, antingen är det ungdomsgaranti (under 25) eller så är det jobbgaranti. man får ett viss belopp pengar 5 dagar i veckan, man går på möten på arbetsförmedlingen och man kan hamna på praktik. hur mycket du får bestämmer försäkringskassan.
    tack för informationen!
    jag är 25år..hoppas jag får ut ngt iaf.finns det ngt basbelopp för dom som har varit föräldralediga?
  • Anonym

Om man har aktivitetsstöd men inte har rätt till a-kassa får man ut 223kr per dag innan skatt.

Försäkringskassan hämtar uppgifter från den a-kassa man är med i, alltså bestämmer dom ej vilken ersättning du ska ha. Är du inte med i a-akassa meddelas detta till Försäkringskassan och man får garantibeloppet på 223 kr.

Detta har man rätt till i 450 dagar i aktivitetsstödet.

• Anonym

Tillägg, nu är du ju 25. Men är man under 25 har man bara rätt till 134 kr per dag.. fast då är det skattefritt.

• Anonym (mamma till 3)
    Anonym skrev 2009-09-21 16:54:01 följande:
    Tillägg, nu är du ju 25. Men är man under 25 har man bara rätt till 134 kr per dag.. fast då är det skattefritt.
    vad krävs för att få aktivitetsstödet då?behöver jag bara skriva in mig på ams och söka jobb dagligen?
  • Anonym (mamma till 3)

och en till sak...är det ngt man måste betala åter när man har fått jobb?

• Anonym

Det är arbetsförmedlingen som bestämmer vad som krävs för att gå med i aktivitetsstödet, tyvärr vet inte jag vad dom går på men tror att många som är just utan ersättning från a-kassa får gå med hyfsat omgående.

Du behöver inte betala tillbaka aktivitetsstödet när du fått jobb, om du inte jobbar och tar ut stödet samtidigt dvs

• Anonym

Varför börjar du inte plugga?

Svar på tråden arbetslös efter föräldrledigheten och ingen rätt till a-kassa?