7 månaders bebis, kolla på tv?
Hej!
Jag undrar om ni tycker att det är OK att låta sin 7-månaders baby att kolla på tv (barnprogram) i ca 15-20 min? Om man t.ex ska hinna laga mat eller nått annat och leksakerna inte fungerar?
Vad tycker ni?
Hej!
Jag undrar om ni tycker att det är OK att låta sin 7-månaders baby att kolla på tv (barnprogram) i ca 15-20 min? Om man t.ex ska hinna laga mat eller nått annat och leksakerna inte fungerar?
Vad tycker ni?
klart, varför inte om de funkar?
ja så korta stunder, om barnet tycker det är ok.
Felix var aldrig intresserad av tvn/barnprogram förens nu, vid 1års ålder. Han bara älskar teletubbies, i drömmarnas trädgård & tweenies. Perfekt långa avsnitt för att man ska hinna fixa maten =)
jag skulle inte göra det, mina kilalr har inte ens varit intresserade av tv:n i den åldern. Skulle sätta upp bebben på ryggen om det inte funkade att den va på golvet.
Vad bra att du frågar TS, jag har själv undrat.
Det känns så fel på något sett att de ska titta på tv, men det beror kanske på en massa fördomar och gamla föreställningar som jag har. Men här blir det ofta så att sonen sitter med oss i soffan på morgonen och då är morgon-tv eller barnprogram på. Men han tittar faktiskt inte mycket. Sitter mest och leker med någon grej och så tittar han till tv:n några sekunder eller någon minut här och där. När han var mindre tyckte han att tv:n var jättespännande och blickarna drogs dit, men sen när vi faktiskt satte honom framför den var han inte så intresserad längre.
jag har tittat på tv som liten, mina två barn har gjort de och de e inget fel på varken mig eller dom.....tror man lägger för stor vikt på de här med tv
Min dotter är 3 månader och sitter i sin babysitter och kollar på tv:n ibland. Hon gör massa glädjetjut och sprattlar för fullt. Sålänge hon trivs där, så varför skulle jag inte ha henne där?
Självklart har jag på nåt program som är lugnt och barntillåtet.
Vi väntar med TV. Storebror är nu 21 månader och vi har sett ett avsnitt med klassikern Totte .
Att de inte ska se på tv beror på att små barn hjärnor inte är mogna att ta emot och hantera tvn:s snabba bildflöde. Det finns forskning som visar på att det kan finnas ett samband mellan för mycket tv-tittande (snabba intryck) och adhd.
Men man kan ju alltid vända på det och säga att barn med adhd ser på tv, för att det hjälper dem att koncentrera sig.
Så jag antar att man får använda sitt sunda förnuft och tro på det man vill ;)
Vår dotter älskar tv:n tom reklam ;)
Hon gör också glädjetjut och sprattlar som en tok när tv:n står på.
Jag skulle inte sätta mitt spädbarn framför tv när jag lagade mat. Men du får ju göra som du vill.
Jag har haft tvn på sen min dotter föddes. Eller rättare sagt en film på för att hon skall få höra sin pappas språk hela dagarna med. Hon har inte varit ett dugg intresserad av tvn tidigare. Inte fören nu då hon kryper dit (hon är 9 månader), ställer sig upp, skrattar och klappar händerna. Endast samma film som visas om och om igen med bildsekvenser som nästan står still om man kan säga så.
Så låt du ditt barn se på tv en snabbis om du lagar mat. Det tycker jag =)
Så korta stunder är okej... de sa min BVC sköterska också... de är mycket färger och sånt ju de tycker ju dom är kul...
Min personliga åsikt är att jag inte skulle gjort det. Jag tycker inte att tvn ska vara barnvakt åt ett så litet barn. Om jag kan bestämma så ska min dotter inte placeras frmaför tv och barnprogram på förhoppningsvis ett år till (samma ålder som TS barn ungefär).
Det går att lösa på andra sett. Om jag lagar mat så ligger dottern antingen på en filt i köket (inte vid spisen såklart) med lite leksaker eller så sitter hon i sin stol bredvid diskbänken och tittar på + leksaker att slänga i golvet. Alternativt sover hon såklart.
Jäklar vad ni överanalyserar, klart inte ungen tar skada av att sitta en stund framför tv:n. Låter så sjukt präktigt "jag skulle då inte låta mitt barn se på tv". Bättre att du får lugn o ro ett tag o fixar lite god mat till dig. Vad kan hända?