• Anonym (funderar)

naturligt laxerande...

har alltid haft problem med att jag är förstoppad, men aldrig vågat söka hjälp!
    jag är lite överviktig 83/160...

börjar fundera på om detta har något samband att maten ligger kvar så länge i tarmen och orsakar min övervikt!
    jag äter för det mesta helt normalt, försöker röra på mig så ofta jag hinner!
    (jobbar just nu med motionsbiten och hoppas att detta kan hjälpa min matsmältning lite)

jag har prövat ett laxeringsmedel som funkar när jag är som mest uppsvälld och
    trög í magen.
    dessa piller är inget man ta varenda dag, då orsakar du skada på tarmen...
    men jag mår så mycket bättre de dagar jag tar dem, känner mig lättare och magen verkar fungera bättre.

vet ni något mer naturligt laxerande som man kan använda i det vardagliga livet, som gör att min mage skulle funka bättre och maten kommer ut varje dag i stället för en gång/vecka.

hoppas på något svar iaf!

• Svar på tråden naturligt laxerande...
  • Grådan

Jag äter fiberberikad havregrynsgröt varje morgon i den har jag 2 msk krossade linfrö, sen gäller det att äta mycket frukt och grönsaker....det är så min mage funkar, annars blir jag som du. Ät fiberikt, hoppa över vitt bröd, ät fullkorns knäckebröd tex, drick mycket vatten minst 1,5 liter per dag....Självklart gör motion nytta, jag går minst 1 timme per dag.

• The Black Lady

Om du googlar på förstoppning så hittar du en massa info om detta som kan hjälpa dig!

• carola1977
    Grådan skrev 2009-09-21 13:19:13 följande:
    Jag äter fiberberikad havregrynsgröt varje morgon i den har jag 2 msk krossade linfrö, sen gäller det att äta mycket frukt och grönsaker....det är så min mage funkar, annars blir jag som du. Ät fiberikt, hoppa över vitt bröd, ät fullkorns knäckebröd tex, drick mycket vatten minst 1,5 liter per dag....Självklart gör motion nytta, jag går minst 1 timme per dag.
    Kan bara instämma och lägga till att kiwi och päron är lösande och bra för tröga magar.
  • Min högsta önskan

Katrinplommon är laxerande.
    Även påron kan till viss del vara laxerande.
    Färska (eller frysta) blåbär ( inte blåbärssoppa!Det har motsatt effekt!!)
    Sen är det viktigt att äta fiberrik mat och bröd.
    Dricka mycket vatten.

• Grådan
    carola1977 skrev 2009-09-21 13:20:39 följande:
    Kan bara instämma och lägga till att kiwi och päron är lösande och bra för tröga magar.
    Stämmer bra...jag älskar äpple o det funkar fint också....
  • Anonym (funderar)

linfrö äter jag just nu varje dag tillsammans med yougurt och fiberflingor...
    brukar ha antingen äpple eller banan på med...

har prövat fiberrik havregrynsgröt, katrinplommon, bara grovt bröd eller knäcke, men det verkar inte funka på min kropp...

dricker för lite däremot vet jag att jag gör...
    kiwi och päron, blåbär det ska jag skriva upp och pröva...

tack för tipsen!
    finns det fler?

• Grådan

Du måste ge det ganska lång tid ett par dagar funkar inte. Banan är en frukt som kan verka stoppande....

• Anonym (funderar)

missade lite ;)

frukt äter jag 2 gånger/dag...
    lite dålig på att äta grönsaker till middagen dock, blir mitt projekt som börjar idag! ;)

kanske jag borde dra ner på pasta och potatisen, det kanske stoppar upp det med?

• Anonym (tips)

linfröna ska helst ligga i blöt över natten för att ha effekt, sen kan du mixa dem med katrinplommon och ha till tex gröt el fil. Bajsgång är bra, gå på huk, så startar magen, motion såklart och vatten. Ät mycket grönsaker som innehåller vatten, tomat gurka, så får du i dig vatten utan att bara dricka.

• Anonym (funderar)
    Grådan skrev 2009-09-21 13:28:55 följande:
    Du måste ge det ganska lång tid ett par dagar funkar inte. Banan är en frukt som kan verka stoppande....
    precis, det förstår jag... :)
    jag menar att jag varierar frukostar... innan åt jag hembakta fibermackor (grovt mjöl, graha, fröblandning, russin) med pålägg och innan dess havregryn med osötat äpplemos... *periodare* ;)
Svar på tråden naturligt laxerande...