• hocuspocus

Bildschema-toalettbesök

Behöver hjälp med ett bildschema för min autistiska son. Jag behöver bilder där man visar varje steg i hur man gör när man går på toaletten. Någon som kan hjälpa till?

• Svar på tråden Bildschema-toalettbesök
  • Hallonmun

kan du inte foto honom i varje steg?

• 21an

Tackar också för länktipset!

Vi har blivit lovade hjälp av specialpedgogen på habiliteringen att göra "tvättschema" och "påklädningsschema" till förskolan och hemmet.

• Septemberknodd
    21an skrev 2009-09-22 17:29:30 följande:
    Tackar också för länktipset!Vi har blivit lovade hjälp av specialpedgogen på habiliteringen att göra "tvättschema" och "påklädningsschema" till förskolan och hemmet.
    vi har satt upp pcs- bilder ovanför handfatet med häftmassa. Där finns tvätta händerna, tvätta ansiktet, borsta tänderna, borsta håret och "jag är klar", så att Tea kan gå i ordning precis. Hon blir väldigt lugn av det rituella i hela proceduren, och kn checka av när hon är klar.
  • anne h
    hocuspocus skrev 2009-09-21 13:18:56 följande:
    Behöver hjälp med ett bildschema för min autistiska son. Jag behöver bilder där man visar varje steg i hur man gör när man går på toaletten. Någon som kan hjälpa till?
    Jag fick en remsa med bilder från arbetsterapeuten på HAB.
    De skriver ut sådana om ni ber om det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • SaramedM

Den länken var bra

anneh; inte överallt , vi kan inte ens få ett schema som hjälpmedel från HAB
    visst jag kan göra ett till själv, det förra är sliten men inte lika bra som det från Symbolix

• anne h

oj.. här finns de som fått program så de kan skriva ut hemma också, jag får dock bara exakt de bilder jag ber om.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Bildschema-toalettbesök