• mamman64

polyper i näsan

Jag misstänker att min son har polyper i näsan.
    Ska till doktorn och kolla upp men jag undrar, ni som har barn som har haft/har detvill skriva o berätta hur ni upptäckte det och vad som gjordes och mm
    mm....

tacksam för svar

• Svar på tråden polyper i näsan
  • Starkast

Det har alla människor.

Min son ska ta bort dom för tredje gången nu.
    Hans symptom blir snarkningar, harkelhosta, sämre sömn och sämre matlust.

• The Black Lady

Min sons polyper togs bort när han var 2 år pga snarkningar...

• mamman64

jo det förstår jag med men om de är stora så blir det problem som din son har...

när upptäckte ni det och hur länge tills operationen?

• gamlingen

Min son hade infektioner hela tiden. T o m flera lunginflammationer. När vi lyckats hålla honom frisk en tid (han var 4 år då) blev han opererad.

Det blev en stor lättnad. Infektionerna försvann under många år, men nu ska han opereras igen.

Jag har själv tagit bort polyperna två gånger av samma orsak. Sista gången var jag 30. Det har gått några år nu och jag har inte behövt äta penicillin en enda gång sen operationen.

• mamman64

ooo vad jobbigt det lät!!

jag har oxå tagit bort mina, är det ärfligt??

• gamlingen

Ja, jag tror att man kan säga att det är ärftligt.
    I min släkt är det många som har liknande form på käkpartiet, som helst andas med öppen mun. Och många har haft problem med polyper.

• Starkast
    mamman64 skrev 2009-09-21 13:58:23 följande:
    jo det förstår jag med men om de är stora så blir det problem som din son har...när upptäckte ni det och hur länge tills operationen?
    Hur snabbt man får op-tid beror på hur akut det är.

Första gången var han 3år. Då var de så stora att han fick en snabb tid nån vecka senare.

Andra gången var i våras. Då fick vi vänta nån månad om jag inte minns fel?

Tredje gången är nu och vi står i kö.
  • mamman64

min son är bara 1½ och har hört att de inte op så små barn men får se hur det utvecklar sig

• Starkast
    mamman64 skrev 2009-09-21 23:44:48 följande:
    min son är bara 1½ och har hört att de inte op så små barn men får se hur det utvecklar sig
    Det beror ju på besvären. Det är en öron-näsa-halsläkare som bestämmer om barnet ska opas eller inte.
  • knäppisen

Ursäkta en ordmärkare, men det är polypEN man tar bort, inte polypERNA. Det finns bara en.
    För övrigt så brukar de inte ta bort den på små barn utan de väntar helst till tre års åldern. Jag antar att besvären brukar ge med sig ändå för de flesta. Sonen står på kö, här är det 4-6 mån väntetid. Om man inte måste ta den akut då förståss.

Svar på tråden polyper i näsan