• Anonym (Helen)

Kraftig viktökning i samband med Citalopram trots motion.

Hej.
    I vintras började jag äta Citalopram mot depression. Jag var så långt nere att jag funderade på självmord och skadade mig själv. Varje vaken sekund var en plåga.

Efter ett tag ökade jag dosen och nu har jag ätit 40 mg / dag i ca 6 månader. I nuläget känns livet trist och grått. Man ser liksom ingen framtid och allt bara "rullar" utan mening. Det enda som ger mig glädje i livet är min dotter. Dagarna består till stor del av ångest.

Jag har jobbat 80 % i 4 månader och det och medicinen har nog fått mig att slippa vara allra längst ner i depressionen. Dock är det min sista dag idag och jag är LIVRÄDD hur det ska gå att vara sysslolös eftersom jag vet att jag kommer må mycket sämre då.

Nu till frågan. Under min tid med citalopram har jag gått upp 16 kg. Detta trots att jag äter nyttigt 6 dagar i veckan och powewalkar 4 gånger/ vecka.

Hur är detta möjligt? Kommer jag gå upp mer? Någon med liknande erfarenheter?

Jag tycker att det är hemskt då jag har haft anorexi större delen av mitt liv och det här med mat är väldigt känsligt för mig. Jag väger nu 80 kg och trvis inte alls.
    Dessutom tappar man ju motivationen när man inte går ner någonting..

Hoppas att någon ville läsa hela mitt inlägg och har tid att svara.

• Svar på tråden Kraftig viktökning i samband med Citalopram trots motion.
  • The Black Lady

Mycket vanlig biverkan på dessa tabletter.....Ring din läkare så du kan byta medicin.

• Anonym (Helen)

The Black Lady skrev 2009-09-21 14:06:37 följande:

Mycket vanlig biverkan på dessa tabletter.....Ring din läkare så du kan byta medicin.
    Är det bara att ringa VC och boka en telefontid eller hur funkar det?
    Finns det andra mediciner som verkar likadant, fast som man inte går upp i vikt av?

Eller det kanske inte du vet iofs :P
  • The Black Lady

Anonym (Helen) skrev 2009-09-21 14:10:16 följande:

The Black Lady skrev 2009-09-21 14:06:37 följande:
    Är det bara att ringa VC och boka en telefontid eller hur funkar det?Finns det andra mediciner som verkar likadant, fast som man inte går upp i vikt av?Eller det kanske inte du vet iofs :P
    Du ringer och bokar en teltid av läkaren som gav dig medicinen, det finns andra mediciner som inte ger samma biverkningar! Lycka till!
  • Britta Mattsson

hej!

20 kg viktökning på ca 24 månader, trots koll på kalorierna,

det blir en ond cirkel, orkar inte motionera och röra mig som

innan jag började med Citalopram, jag får bara beskedet att det

är naturligt med viktökning!

Mycket tacksam för svar

MVH

Britta Mattsson

• Anonym (Alexandra)

Powerwalk bränner inte mycket kalorier alls. Sitter du mycket still förutom då du promenerar så är det inte ens säkert att du kommer upp i 10 000 steg per dag.

Jag tycker inte det låter som att medicinen fungerar för dig. Jag mådde precis som du gör nu då jag tog Cipralex och det tog lång tid innan jag tog upp det med min läkare för jag trodde att det var så det skulle vara. Det du tar är ett SSRI preparat (det påverkar seretoninet) men du kan lika gärna ha problem med dopamin eller nodrenalin. Det finns också antidepressiva som inte påverkar någon av de signalsubstanserna, t.ex Lyrica. Jag tycker du ska prata med din läkare och be om att få byta medicin.

• Ser0tonin
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-04-20 10:41:21 följande:

Powerwalk bränner inte mycket kalorier alls. Sitter du mycket still förutom då du promenerar så är det inte ens säkert att du kommer upp i 10 000 steg per dag.

Jag tycker inte det låter som att medicinen fungerar för dig. Jag mådde precis som du gör nu då jag tog Cipralex och det tog lång tid innan jag tog upp det med min läkare för jag trodde att det var så det skulle vara. Det du tar är ett SSRI preparat (det påverkar seretoninet) men du kan lika gärna ha problem med dopamin eller nodrenalin. Det finns också antidepressiva som inte påverkar någon av de signalsubstanserna, t.ex Lyrica. Jag tycker du ska prata med din läkare och be om att få byta medicin.

Lyrica (Pregabalin) är ett antiepileptikum som också förskrivs mot ångestsjukdomar,stämningsstabiliserare och vid neuropatisk smärta. Det föreligger stor risk för viktökning med Pregabalin.

Tycker först TS ska testa att byta till ett annat SSRI som t.ex Sertralin eller Brintellix. 
  • Anonym (Alexandra)
    Ser0tonin skrev 2017-04-20 15:48:35 följande:

Lyrica (Pregabalin) är ett antiepileptikum som också förskrivs mot ångestsjukdomar,stämningsstabiliserare och vid neuropatisk smärta. Det föreligger stor risk för viktökning med Pregabalin.

Tycker först TS ska testa att byta till ett annat SSRI som t.ex Sertralin eller Brintellix. 

Tråden är åtta år gammal, upptäckte det nu när jag sitter vid datorn. Min erfarenhet är dock att funkar ett SSRI dåligt gör alla det, de påverkar ju alla samma substans. Det är ju inte bara viktökningen i ts fall, medicinen fungerar knappt alls.
  • Ser0tonin

Haha shit, det har du rätt i. 8 år är lite i segaste laget. Får också rätta mig själv då Brintellix inte räknas som ssri :)

Svar på tråden Kraftig viktökning i samband med Citalopram trots motion.