Kraftig viktökning i samband med Citalopram trots motion.
Hej.
I vintras började jag äta Citalopram mot depression. Jag var så långt nere att jag funderade på självmord och skadade mig själv. Varje vaken sekund var en plåga.
Efter ett tag ökade jag dosen och nu har jag ätit 40 mg / dag i ca 6 månader. I nuläget känns livet trist och grått. Man ser liksom ingen framtid och allt bara "rullar" utan mening. Det enda som ger mig glädje i livet är min dotter. Dagarna består till stor del av ångest.
Jag har jobbat 80 % i 4 månader och det och medicinen har nog fått mig att slippa vara allra längst ner i depressionen. Dock är det min sista dag idag och jag är LIVRÄDD hur det ska gå att vara sysslolös eftersom jag vet att jag kommer må mycket sämre då.
Nu till frågan. Under min tid med citalopram har jag gått upp 16 kg. Detta trots att jag äter nyttigt 6 dagar i veckan och powewalkar 4 gånger/ vecka.
Hur är detta möjligt? Kommer jag gå upp mer? Någon med liknande erfarenheter?
Jag tycker att det är hemskt då jag har haft anorexi större delen av mitt liv och det här med mat är väldigt känsligt för mig. Jag väger nu 80 kg och trvis inte alls.
Dessutom tappar man ju motivationen när man inte går ner någonting..
Hoppas att någon ville läsa hela mitt inlägg och har tid att svara.