Recept på lax
Är det någon som har något bra o enkelt recpt på lax?? Tänkte jag skulle göra något gott med lax nu på söndag men eftersom jag aldrig har lagat till fisk innan så behöver jag få lite tips...
Är det någon som har något bra o enkelt recpt på lax?? Tänkte jag skulle göra något gott med lax nu på söndag men eftersom jag aldrig har lagat till fisk innan så behöver jag få lite tips...
Jag har ett jättegott recept på lax
Fyll en långpanna med GROVT salt
sätt ugnen på 175 grader
Ta en laxfile och lägg med köttsidan ner mot saltbädden
låt stå i ugnen tills skinnet går lätt att ta av. Man får prova sig fram, då det varierar på storlek och tjocklek på laxen.
När laxen är klar flyttar du över den på ett uppläggningsfat och skrapar bort det överblivna saltet som kan sitta fast (du behöver inte vara så jättenoga)
En god och enkel sås att severa till :
1 burk creme fraiche
1 burk röd rom
Rör ihop fraichen och rommen. Klart!
Servera med nykokt potatis, litet citron och en fräsch sallad!
Jag brukar bara steka laxen med lite lime och sen servera med kokt potatis och en sås på gräddfil, rödlök, dill, röd stenbitsrom och lite lime (och salt). Superenkelt och jättegott.
Va hungrig jag blev nu.....lunchdags!
Ugnsbakad laxfilé Lorensberg
8 portioner
1,2 kg laxfilé
8 msk mild gorgonzola eller annan krämig ost
2 msk smält Svenskt Smör
3 tsk salt
Sås:
2 dl torr sherry eller vitt matlagningsvin
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl Crème Fraiche
1 1/2 dl finhackad dill
salt
svartpeppar
Skär laxen i 8 portionsbitar. Lägg bitarna med skinnsidan ner mot skärbrädan. Skär ett snitt ovanifrån, men inte för djupt, i varje laxbit. Lägg dem på ett ugnssäkert fat.
Fördela osten i snitten. Pensla med smör och salta laxen.
Tillaga i ugn vid 200ºC, 8-10 min. Koka vinet med buljongtärningen tills hälften återstår. Rör ner Crème Fraiche och koka ihop såsen något, 5-10
min. Lägg i dillen. Smaksätt med salt och peppar.
Servera med kokt, pressad potatis samt smörfräst bladspenat eller sparris och gröna ärter.
Super god och enkel!
Kolla på www.tasteline.com/ och klicka på "Sök recept" och ange "lax". Du får upp många goda tips.
hejsan jag provade förra veckan ett nytt gott recept med laxfilee..
stek laxfilee och krydda med citronpeppar och häll sedan i matlagningsgrädde och fiskbuljong...krydda efter smak..
servera med ris ooch en god sallad.
Baka portionsbitar på grillen eller i ugnen i foliepaket tillsammans med en klick smör och bitar av stjälkselleri, färska champinjoner, paprika, pressad citron (kan du marinera laxen i ett tag innan), purjolök och/eller något annat i grönsaksväg som du gillar. Krydda med lite citron- eller svartpeppar och salt.
Servera med pressad potatis och en sås av cremefraiche och pressad lime eller citron, ev. en gnutta socker och vitpeppar efter smak. Superenkelt och supergott.
Å nej, nu blev jag hungrig...
Tack alla föe era jättegoda recept!
Testade sunrays och det var jättegott! Kommer att bli mycket lax framöver för jag har en del recept o välja på nu!
Jättebra vv-recept - och gott!
Stek laxfiléer, utan skinn, i lite olja. Stek ena sidan, när du vänder på filén så klicka på en stor tesked pesto, bred ut den lite lätt över filéen, och stek sen tills de är klara. Vi brukar köpa vv-créme fraîche naturelle och blanda i lite pesto i den, och sen laxen till den och ris och sockerärter.
Om du gillar chili så stänk på några droppar sweet chili eller liknande samtidigt som du lägger på peston.
Garanterat gott!