• Lewisia

Elektrisk potatisskalare?

Någon här som har erfarenhet av en elektrisk potatisskalare? Hur fungerar det? Är så trött på att skala dem för hand och har dessutom problem med lederna i händerna (samt många barn o lite tid).

Jag vet att man inte ska skala dem eg innan man kokar dem men här äts det mer potatis om dom är skalade innan.

denna tex? www.tretti.se/hushallsapparater/hushallsapparater/ovr-koksapparater/obh-nordica-obh-6773 verkar ju löjligt billig?

• Svar på tråden Elektrisk potatisskalare?
  • The Black Lady

Jag har provat och de var inte så bra skalade, man fick göra lite själv.... men det var ioch för sig något år sedan och nu kan ju apparaterna vara bättre...

• Rottis77

Kan inte öppna länken, men jag har en elektrisk potatis skalare och jag har reumatisk värk i handlederna, men jag tycker inte om den, tar minst lika lång tid och man måste ändå "hjälpa" till och skala med den, så använder vanlig skalare.

• Rottis77

ahhhh, nu kunde jag öppna länken, och det va ingen sån jag tänkte på, men har förvisso en sån också och den fungerar jätte bra till nypotatis, men inte till vanlig "gammal" potatis.

• allt eller inget

Jag har en liknande och älskar den. Skönt att slippa skala själv tycker jag.

• Frk Svår

Jag har en sådan (köpte den för 299 på Coop Forum) och har bara använt den till färskpotatis men tyckte att den var helt OK. Inte krånglig att använda eller göra ren heller.

• Lewisia

allt eller inget skrev 2009-09-21 18:44:36 följande:

Jag har en liknande och älskar den. Skönt att slippa skala själv tycker jag.
    Och du skalar vanlig potatis i den med och det underlättar jobbet? Eller måste du skala varje potatis iaf sen?
  • Pappa G

Funkar sådär acceptabelt med färskpotatis, men man får efterputsa en del och den klarar inte särskilt stora mängder. Dessutom väldigt högljudd..

• allt eller inget
    Lewisia skrev 2009-09-21 18:49:43 följande:
    allt eller inget skrev 2009-09-21 18:44:36 följande: Och du skalar vanlig potatis i den med och det underlättar jobbet? Eller måste du skala varje potatis iaf sen?
    Jag skalar all potatis i den och det funkar. Supersmidigt när man ska göra mos.
  • Lewisia

allt eller inget skrev 2009-09-21 21:29:34 följande:

Jag skalar all potatis i den och det funkar. Supersmidigt när man ska göra mos.
    vilket märke har du på din?
  • M Y L F

Vi har en och till färskpotatis är den kanon, till inte lika "färsk" potatis så måste man köra den mycket längre för att man skall få ett ok resultat. Det blir ju alltid lite skal på men det är ok.

Jag skalar dock bara färsk potatis i våran.

• Zenobia

Har en som skalar både färskpotatis och annan potatis. Det ja råkat ut för är att filtret sätts igen med allt jord och skal som ramlar av när den håller på, så den stannar upp. Sen att man kanske får finputsa potatisen efteråt, inte så mycket då. Men annars är det toppen med en sån.

Svar på tråden Elektrisk potatisskalare?