• LisaLo

Är fadder och gudmor/ gudfar sammasak???

Har alltid trott att et är 2 skilda saker, men nu när jag ska döpa in son och läst på j lite verkar det som att många anser det samma sak???
    Någon som vet? Har än så länge bara tänkt oss att ha gudmor till min son och hennes man blir då ev gudfar....spelar mindre roll tycker jag. Men hur brukar man göra????
    Verkar som att det ställs ganska mycket krav på gudföräldrar / faddrar. Vd ska man förvänta sej?+

TACK

• Svar på tråden Är fadder och gudmor/ gudfar sammasak???
  • LillaG

Ja, det är samma sak. Numer får man ett "fadderbrev" om barnet döps inom Svenska Kyrkan och man är fadder. Det finns tankar kring fadderskapet inom Svenska Kyrkan, samtidigt som varje enskild individ kan ha tankar om vad fadderskapet innebär. Likaså kan ju föräldrarna ha en bild av fadderskapet, och då tror jag det är bra om det kan förmedlas till de blivande faddrarna.

För att spåna lite så kanske det är så att man inom Svenska Kyrkan döpt om gudmor/gudfar till fadder, då det numer förekommer både en och tre faddrar till ett barn, och inte alltid man/kvinna.

• ploten

Vi har valt att ha en fadder till varje barn. Det råkade bli en gudfar till sonen och en gudmor till dottern, men könet hade egentligen inget med valet att göra. Den här länken skickade vi till dem i samband med att vi ställde frågan om de ville bli faddrar: www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=136530

Svar på tråden Är fadder och gudmor/ gudfar sammasak???