seerised skrev 2009-09-22 21:55:27 följande:
Smartast är att sätta in 2 st takfönster som passar mellan takstolarna bredd= 1100mm x höjd 1200mm så lågt som det går så man kan se ut ordenligt.Så slipper ni kapa en takstol som innebär en avväxkling typ. limträbalk eller liknande. Takkupa kräver ju dessutom bygglov som kostar en del med ritningar osv. Takönster är bygglovpliktiga dom med men syns ju inte på samma sätt, sådet borde gå utan tycker
jag.Två takfönster skulle jag tro kostar inmonterat och klart kring 15-20000krErik
Ett takfönster är ingen alternativ för oss. Det är den extra ytan vi vill åt. Det kommer inte att krävas en limträbalk utan en vanlig avväxling räcker. Bygglov kostar ca 700 kr att söka och ritningarna kan man väl fixa själv?
Ett fönster räcker enligt mig. Fönster kan vi få billgare från utförsäljningar på min sambos jobb (dock inte gratis) monteringen gör han givetvis själv.
Golvet ligger redan och väntar på oss. Det gör även isolering, plast till fuktspärr och en hel hög med annat som vi inte behöver betala för.
Pappa G skrev 2009-09-22 19:53:09 följande:
Det finns ju regler kring det här med storlek på rum och så. I ert fall så blir ni väl tvungna att söka bygglov, och då kanske det kan komma in. I min smak, så bör det ju minst få plats med en säng, en garderob och ett skrivbord. Och det känns tight på 6 m². Det blir inte mycket golvyta. Mitt spontana svar när det gäller kostnaden, så kan den lätt rusa över 100 000 kr (exklusive era förutsättningar..)
Givetvis ska vi söka bygglov. Reglerna på storlek på rum skulle jag gärna vilja se. Har inte hittat något om det. Garderob ska vi inte ha i rummet utan vi bygger inbyggda skåp i hallen utanför (inte inräknat i vårt uppskattade pris för takkupan eftersom vi ska göra det vid ett tidigare tillfälle). Golvytan blir fullt tillräklig. Vi har provmöblerat det på papper och där blir gott om plats över för annat med säng och skrivbord. Dessutom ska utrymmet utanför bli ett lekrum.
Hur får du upp kostnaden till 100 000kr? Vad är det som kostar så mycket? Skulle gärna vilja se hur du räknar ifall det är nåt vi glömt.
Har svårt att tänka mig att material kan kosta så mycket och arbete har vi ju i stort sätt gratis. Det enda vi ska betala hantverkare för är att elektrikern ska koppla in strömmen (som min sambo drar själv) och eventuellt ett element om väljer elelement, det bli dessutom svart av någon på hans jobb. Vi måste byta expantionskärl (kostar ca 500kr) men det skulle inte va några problem enligt rörläggaren vi pratade med. Det går inga rör eller el i stödbensväggen vi ska riva, det har vi redan kollat upp.
Hmm, vad kan det mer komma för kostnader? Tapeter kostar ju lite men listor har vi redan liggandes här. Takpapp, plast och isolering behöver vi inte heller betala för. Spik och skruvar kan vi behöva köpa nåt själv så det är bara delvis gratis. Golv har vi redan fixat gratis... Vi har bestämt oss för träpanel som fasadbeklädnad så det kostar ju lite, precis som allt trä i konstruktionen. Takpannor använder vi dom som legat där innan. Gipsskivor tror jag vi får betala för med precis som spackel och sånt. Fönster och element är ju de stora kostnaderna.
Berätta gärna om jag glömt nåt! Vill inte stå där med hål i taket och ha missat nån jätteutgift.