• ekan86

Takkupa - vad kan det kosta?

Vi har funderingar på att göra om vår klädkammare till ett barnrum genom att bygga en takkupa. Rummet kommer då bli cirka 2x3 meter (takkupan blir 2m lång). Någon som har en uppfattning om vad det kan tänkas kosta?

Min sambo är snickare så den enda hantverkare vi behöver anlita är en elektriker för att koppla in elen till de nya eluttagen (där är inga uttag som det är nu).
    Eventuellt kommer vi att få lägga in en limträbalk för att avlasta takstolen/arna som vi får dela.

Jag tycker att det är jättesvårt att uppskatta sånt här och givetvis beror det på vad för fönster man sätter in och allt sånt men skulle gärna vilja veta ungifär vilken storleksordning det handlar om. Någon som gjort nåt liknande eller är bra på att uppskatta sånt här?

• Svar på tråden Takkupa - vad kan det kosta?
  • Pappa G

Svårt att uppskatta på distans (och utan mer info), men det har en förmåga att dra med sig en hel del. Någon form av uppvärmning ska väl också till t.ex.

Är inte 6 m² väl litet för ett rum?

• ekan86
    kixan skrev 2009-09-21 18:39:04 följande:
    Sök på forumet på byggahus.se, jag är rätt säker på att det finns bra prisuppgifter där.
    Hittade inga prisuppgifter men fanns en del tips och ideer. Tack!
    Pappa G skrev 2009-09-21 20:43:33 följande:
    Svårt att uppskatta på distans (och utan mer info), men det har en förmåga att dra med sig en hel del. Någon form av uppvärmning ska väl också till t.ex. Är inte 6 m² väl litet för ett rum?
    6 kvm är kanske lite litet men absolut inte för litet. Gå in på ikea och se hur dom möblerar sina små exempelrum så ska du se så mycket som får plats! Vi har ett rum på nedanvåningen som ett av barnen kan "uppgradera" sig till när dom blir äldre men tycker absolut inte att det är för litet med 6 kvm. Är själv uppväxt med ett rum på 7 kvm och har aldrig klagat.

Visst beror det på en hel massa saker. Vi va uppe och kollade hur takstolar och sånt ser ut igår och det visade sig att vi antagligen bara behöver göra en avväxling eftersom det bara blir en takstol som är påverkad. Min sambo ska räkna på det lite nogrannare men trodde att det skulle landa på runt 20 000kr om vi väljer att sätta in ett elelement (vi har vattenburet i resten av huset men planerar att byta uppvärmningssystem så småningom). Vi får en del material från hans jobb (som blivit över) och kommer även att kunna låna ställning och maskiner. Däremot har vi inte spikat val av fasad än och där kan det ju ticka på lite till. Förhoppningsvis kommer vi undan rätt billigt ändå.
  • johandra

20 000 låter VÄLDIGT billigt tycker jag! Räkna på minst det dubbla om ni inte får en himla massa saker från hans jobb...Takkupor e ju skitdyra att bygga har jag upptäckt när jag forskat i det..Vi har en gammal garderob som vi ville bygga kupa  i men efter en del beräkningar så kom vi fram till att vi skulle landa på runt 50000kr för den..då blev det helt plötsligt mycket mer attraktivt med ett takfönster istället..Den kupan skulle dock ha blivit 3m lång och med två fönster i..men ändå..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • Pappa G

Det finns ju regler kring det här med storlek på rum och så. I ert fall så blir ni väl tvungna att söka bygglov, och då kanske det kan komma in.

I min smak, så bör det ju minst få plats med en säng, en garderob och ett skrivbord. Och det känns tight på 6 m². Det blir inte mycket golvyta.

Mitt spontana svar när det gäller kostnaden, så kan den lätt rusa över 100 000 kr (exklusive era förutsättningar..)

• seerised

Smartast är att sätta in 2 st takfönster som passar mellan takstolarna bredd= 1100mm x höjd 1200mm så lågt som det går så man kan se ut ordenligt.
    Så slipper ni kapa en takstol som innebär en avväxkling typ. limträbalk eller liknande. Takkupa kräver ju dessutom bygglov som kostar en del med ritningar osv. Takönster är bygglovpliktiga dom med men syns ju inte på samma sätt, så
    det borde gå utan tycker jag.

Två takfönster skulle jag tro kostar inmonterat och klart kring 15-20000kr

Erik

• ekan86
    seerised skrev 2009-09-22 21:55:27 följande:
    Smartast är att sätta in 2 st takfönster som passar mellan takstolarna bredd= 1100mm x höjd 1200mm så lågt som det går så man kan se ut ordenligt.Så slipper ni kapa en takstol som innebär en avväxkling typ. limträbalk eller liknande. Takkupa kräver ju dessutom bygglov som kostar en del med ritningar osv. Takönster är bygglovpliktiga dom med men syns ju inte på samma sätt, sådet borde gå utan tycker jag.Två takfönster skulle jag tro kostar inmonterat och klart kring 15-20000krErik
    Ett takfönster är ingen alternativ för oss. Det är den extra ytan vi vill åt. Det kommer inte att krävas en limträbalk utan en vanlig avväxling räcker. Bygglov kostar ca 700 kr att söka och ritningarna kan man väl fixa själv?
    Ett fönster räcker enligt mig. Fönster kan vi få billgare från utförsäljningar på min sambos jobb (dock inte gratis) monteringen gör han givetvis själv.
    Golvet ligger redan och väntar på oss. Det gör även isolering, plast till fuktspärr och en hel hög med annat som vi inte behöver betala för.
    Pappa G skrev 2009-09-22 19:53:09 följande:
    Det finns ju regler kring det här med storlek på rum och så. I ert fall så blir ni väl tvungna att söka bygglov, och då kanske det kan komma in. I min smak, så bör det ju minst få plats med en säng, en garderob och ett skrivbord. Och det känns tight på 6 m². Det blir inte mycket golvyta. Mitt spontana svar när det gäller kostnaden, så kan den lätt rusa över 100 000 kr (exklusive era förutsättningar..)
    Givetvis ska vi söka bygglov. Reglerna på storlek på rum skulle jag gärna vilja se. Har inte hittat något om det. Garderob ska vi inte ha i rummet utan vi bygger inbyggda skåp i hallen utanför (inte inräknat i vårt uppskattade pris för takkupan eftersom vi ska göra det vid ett tidigare tillfälle). Golvytan blir fullt tillräklig. Vi har provmöblerat det på papper och där blir gott om plats över för annat med säng och skrivbord. Dessutom ska utrymmet utanför bli ett lekrum.
    Hur får du upp kostnaden till 100 000kr? Vad är det som kostar så mycket? Skulle gärna vilja se hur du räknar ifall det är nåt vi glömt.

Har svårt att tänka mig att material kan kosta så mycket och arbete har vi ju i stort sätt gratis. Det enda vi ska betala hantverkare för är att elektrikern ska koppla in strömmen (som min sambo drar själv) och eventuellt ett element om väljer elelement, det bli dessutom svart av någon på hans jobb. Vi måste byta expantionskärl (kostar ca 500kr) men det skulle inte va några problem enligt rörläggaren vi pratade med. Det går inga rör eller el i stödbensväggen vi ska riva, det har vi redan kollat upp.
    Hmm, vad kan det mer komma för kostnader? Tapeter kostar ju lite men listor har vi redan liggandes här. Takpapp, plast och isolering behöver vi inte heller betala för. Spik och skruvar kan vi behöva köpa nåt själv så det är bara delvis gratis. Golv har vi redan fixat gratis... Vi har bestämt oss för träpanel som fasadbeklädnad så det kostar ju lite, precis som allt trä i konstruktionen. Takpannor använder vi dom som legat där innan. Gipsskivor tror jag vi får betala för med precis som spackel och sånt. Fönster och element är ju de stora kostnaderna.
    Berätta gärna om jag glömt nåt! Vill inte stå där med hål i taket och ha missat nån jätteutgift.
  • ekan86
    Pappa G skrev 2009-09-24 13:21:04 följande:
    Men jag skrev ju EXKLUSIVE era förutsättningar..!Boverkets Byggregler (BBR) hittar du på www.boverket.se
    Jo men jag skrev det vi tänkt på så att du kanske kunde peka på saker vi glömt efter som det va så stor skillnad. Det är ju inte 80 000kr som vi får gratis.
    Hittar inget på BBR har varit där och tittat innan oxå. Antar att jag får ringa och höra mig för. Har pluggat till byggnadsingenjör innan (gock dock inte färdigt utbildningen) och där pratade vi om minimum storlek på rum för att det skulle räknas som ett rum (och inte en klädkammare eller liknande) men kommer inte ihåg exakt vad som gällde och om det bara gällde vad man kunde skriva på papperna vid en försäljning eller om det va vad som va tillåtet att bygga.
  • Pappa G

Men du listar ju upp saker som ni inte behöver betala för, ska göra själva, fått gratis och ska köpa svart..

När jag anger 100 000 kr så avser jag då man får köpa in alla tjänster, och betala normalt pris för allt material.

De takkupor jag har varit med och byggt har slutat på runt 100 000 kr. Bl.a. har det varit en hel del plåtslageriarbeten.

• ekan86
    Pappa G skrev 2009-09-24 14:12:39 följande:
    Men du listar ju upp saker som ni inte behöver betala för, ska göra själva, fått gratis och ska köpa svart.. När jag anger 100 000 kr så avser jag då man får köpa in alla tjänster, och betala normalt pris för allt material. De takkupor jag har varit med och byggt har slutat på runt 100 000 kr. Bl.a. har det varit en hel del plåtslageriarbeten.
    Listade även upp de saker vi betalar fullt pris för. Vill inte att du ska ta illa upp. Jag bad bara om lite hjälp och råd.
    Om vår uppskattning är helt åt skogen så vill jag ju givetvis veta det.
  • Pappa G

Som jag skrev i mitt första svar, så är det ju ganska svårt att bedöma på distans.

Men med de förutsättningar du beskriver, så lär ni ju komma undan extremt billigt..

• johandra

Rumsreglerna är inga regler,men ett rum ska vara på minst 8kvm för att räknas som ett rum om jag inte missminner mig...Men det spelar ju ingen roll,man ser det ju ändå som ett rum...

Men jag tror ändå att ni räknat alldeles för optimistiskt på er takkupa...Vi flyttade tex en vägg häromåret och det krävdes inga större ingrepp mer än att lite el skulle dras om och så själva byggandet då..Lite nytt golv fick vi köpa till oxå..Den notan hamnade ändå på 13 000kr och då var det en innervägg...Vi återanvände mycket av materialet som vi hade från den gamla väggen...

Ni ska ju ha plåtarbete,takbeklädnad,fasad,fönster,el,värme mm mm mm...Det kommer aldrig att räcka med 20000kr,det kan jag nog nästan lova..Men om din man är snickare så borde han ju inte ha några probs med att räkna ut exakt vad det kommer kosta?

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • Janijo
    ekan86 skrev 2009-09-21 18:36:08 följande:

Vi har funderingar på att göra om vår klädkammare till ett barnrum genom att bygga en takkupa. Rummet kommer då bli cirka 2x3 meter (takkupan blir 2m lång). Någon som har en uppfattning om vad det kan tänkas kosta?

Min sambo är snickare så den enda hantverkare vi behöver anlita är en elektriker för att koppla in elen till de nya eluttagen (där är inga uttag som det är nu).
    Eventuellt kommer vi att få lägga in en limträbalk för att avlasta takstolen/arna som vi får dela.

Jag tycker att det är jättesvårt att uppskatta sånt här och givetvis beror det på vad för fönster man sätter in och allt sånt men skulle gärna vilja veta ungifär vilken storleksordning det handlar om. Någon som gjort nåt liknande eller är bra på att uppskatta sånt här?

Hej!

Det här var ju ett par år sedan nu. Eftersom jag har exakt samma funderingar undrar jag hur det har gått, blev slutresultatet bra?

Återkom gärna! 

Vänligen Janice
Svar på tråden Takkupa - vad kan det kosta?