• Trottoarbonden

    Kräks då och då men kräket luktar inte. Inte magsjuka. Vad är fel med min son??

    Min son har i tre månader kräkts till och från. Ibland var och varannan dag och ibland med någon veckas uppehåll. Han får ont i magen plötsligt och så kräks han en gång och sen är det över och han kan direkt äta igen. I början kräktes han direkt då han åt men på sistonde kommer det oftast några timmar efter maten. I början kräktes han ofta då han ätit bröd.
    Det som jag tycker är så märkligt är att kräket inte luktar kräk även om han kräker upp något som han ätit för två timmar sedan. Kräket är tjockt i konsistensen och luktar liksom bara mat. Det är även märkligt att det pågått så länge och att han kan äta direkt efter.
    Har pratat med två läkare men de vet inte vad det är.
    Jag är så orolig. Vet ju att det inte kan vara något akut farligt men det känns ju inte rätt att hålla på att kräkas så.

    Hoppas nu att någon känner igen detta och kan hjälpa oss att klura ut vad det kan vara.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-21 19:30
    Min son är 3 år och jag kommer att ringa sjukhuset imorgon.
    Han kräks "bara" som mest en gång om dagen så han får behålla tillräckligt med mat.
    Är säker på att det är ett fysiologiskt och inte psykologiskt problem eftersom han även har kräkts vid tillfällen då han har haft det riktigt riktigt bra (picknick på stranden till exempel).

  • Svar på tråden Kräks då och då men kräket luktar inte. Inte magsjuka. Vad är fel med min son??
  • Växjömamma1976

    Du måste ju ta kontakt med sjukvården om detta. Låt det inte fortgå. Kräkning är ju kroppens sätt att tala om att något är fel. Det kan bero på en inre oro. Du skriver inte hur gammal din son är så det är svårt säga. Ring sjukhuset imorgon bitti eller din vårdcentral och be om att få en tid direkt. Hoppas det går bra!

  • Mylla

    Konstigt att hans kräk inte luktar. Kan han ha för lite magsyra? Någon slags magproblem måste det ju vara.

  • 3mamman

    Är det mogonkräkningar eller kommer när som helst?

    Mår han bra för övrigt?

  • Trottoarbonden

    Jag har också funderat på att det kan vara för lite magsyra. Men varför bara ibland? Och läkarna säger att man i så fall har väldigt ont i magen för det mesta...

  • Trottoarbonden

    Det kan komma när som helst. Allt från direkt på morgonen till efter middagen. Aldrig på natten än så länge.

    Ja, han mår bra i övrigt. Har astma som han medicinerar mot. Han är ju 3 så han är i ständig utvecklingsfas vilket ju är jobbigt men normalt.

  • Frisören

    Hmm. Du skriver också att han har atsma. Är kräket slemmigt, som att torka ett tappat ägg?
    Min dotter har en överdriven slemmproduktion och när hon vart rätt medicinerad så kaskad kräktes hon ca 1ggr/dag. Det var kroppens sätt att göra sig av med slemmet. Hon har också astma, så det är en tanke iaf.

    Hoppas ni får hjälp!

  • 3mamman

    Det kan ju vara reflux dvs att det inte är helt mellan magsäck och matstrupe.
    Sedan måste man förstås utesluta allergi mot mjölk, glutenintolerans eller annan allergi.
    Kräkningar kan också hänga ihop med huvudet, t ex migrän och annat. Viktigt att kolla att balans, syn, reflexer osv är normalt.

  • Nalma

    Gammal tråd, men nyfiken på hur det gick då jag har fått samma problem med min 3åring. Inte magsjuka, dock luktar hans kräk. Har träffat läkare utan resultat.

  • Empies

    Min yngsta verkar ha samma problem dock så har det nyss börjat bara hållit på i 3 dagar. kräket luktar inget, nu senast kom det när hon hade ätit bröd. Hittar inget liknande förutom detta när jag söker på det. 


    fick du hjälp med din son? Vet de vad det berodde på?

  • Hope12

    Ett av mina barn hade också problem med detta, visade sig efter många turer att han hade problem med blodsockret. Vi var noga med vad han åt, mycket protein och mindre socker och kolhydrater så har det blivit bra. Vill han ha smörgås med sylt så måste han äta korv/skinka/ägg också tex. Nu håller han koll på det själv och tycker det är så skönt att slippa ha ont i magen/kräkas. 

Svar på tråden Kräks då och då men kräket luktar inte. Inte magsjuka. Vad är fel med min son??