• SilverEmma

Konstig äppelallergi!

Jag har, sedan tio år tillbaka ungefär, inte kunnat äta varken nötter eller äpplen utan att det kliar i hela munnen & svalget & ibland så svullnar det upp lite. Sen blev jag gravid förra året och kunde plötsligt äta nötter igen, även efter graviditeten.

För några veckor sedan testade jag även äpplen och kände absolut ingenting så jag har testat lite olika sorter och inte fått någon reaktion på någon sort alls. Förrän nu....köpte en hel påse med äpple förra veckan, samma sort på allihop. Har kunnat äta dom utan problem men nu när jag tog ett ikväll så börjar det klia i halsen.

Tål man ETT äpple så borde man väl tåla alla äpplen av den sorten? Speciellt om man köper dom från samma ställe vid samma tillfälle? Den enda skillnaden på dom jag ätit är att detta senaste legat i kylen två dagar längre.

Kan ett äpple "ändras" på något sätt beroende på hur gammalt det är? De förra äpplet jag åt var två dagar tidigare och då kände jag ingenting.

Förstår någon vad jag menar?

• Svar på tråden Konstig äppelallergi!
  • MissLillan

Hmm jag förstår vad du menar... ibland tror jag att jag är allergisk emot äpplen för att det kliar i munnen och blir svullen om läpparna. men den glömmer jag bort det efter ett tag och köper äpplen igen och då märks inget. har också funderat på vad det kan bero på....

• Na08a

Läst om korsallergi? brukar oftast visa sig när det är pollensäsong men det är ingen ömöjlighet även nu!

• Ellih73

Får kroppen i sig för mycket av ett ämne så rinner liksom bägaren över, därför kan du bli känslig nu. Du har ätit för många äpplen helt enkelt ;) Jag har massa allergier, å jag har märkt att vissa saker går bättre nu när jag är gravid, men äter jag för mycket av en sak, så får jag besvär.

• MissLillan

jaha jag trodde att man hade korsallergi jämt och inte bara under pollensäsongen.... men det kan nog stämma på mig iaf!! haha tack så mycket för informationen! Första gången jag lärt mig nått nyttigt på fl! haha
    Na08a skrev 2009-09-21 19:48:05 följande:

Läst om korsallergi? brukar oftast visa sig när det är pollensäsong men det är ingen ömöjlighet även nu!
  • citronella

Ibland kan det gå bra att äta äpple om man man kör dem en pytteliten stund i mikron

• Na08a
    citronella skrev 2009-09-21 19:53:47 följande:
    Ibland kan det gå bra att äta äpple om man man kör dem en pytteliten stund i mikron
    jo, upphettade äpplen hjälper även korsallergiker oftast. typ äppelpaj.
  • SilverEmma
    Na08a skrev 2009-09-21 19:56:03 följande:
    jo, upphettade äpplen hjälper även korsallergiker oftast. typ äppelpaj.
    Fast jag gillar inte tillagade äpplen!
  • SilverEmma
    Ellih73 skrev 2009-09-21 19:51:25 följande:
    Får kroppen i sig för mycket av ett ämne så rinner liksom bägaren över, därför kan du bli känslig nu. Du har ätit för många äpplen helt enkelt ;) Jag har massa allergier, å jag har märkt att vissa saker går bättre nu när jag är gravid, men äter jag för mycket av en sak, så får jag besvär.
    Hmm...har funderat på det också. Tänkte låta bli äpple någon vecka & sen testa igen.
  • Na08a
    SilverEmma skrev 2009-09-21 20:00:03 följande:
    Fast jag gillar inte tillagade äpplen!
    Inte jag heller, haha, men det funkar...fast så beroende är jag inte av äpplen.

Men, min läkare sa en bra grej om matallergier.

Att det enda som händer är att det kliar, och det är ju inte farligt. Det enda man kan svälla upp av och kvävas av är nötter. Men står man ut med lite kliande så kan man äta äpplen trots allergi. Jag är allergisk mot jordgubbar, tomater, äpplen samt nötter och apelsiner. äter allt förutom nötter. Det går över lixom...
  • Ellih73
    SilverEmma skrev 2009-09-21 20:00:52 följande:
    Hmm...har funderat på det också. Tänkte låta bli äpple någon vecka & sen testa igen.
    Ja gör så och se om det funkar bättre :)
Svar på tråden Konstig äppelallergi!