• Mariina

Ska göra ett graviditestest imorn men har urinvägsinfektion, kan detta påverka reslultatet?

Jag ska göra ett graviditetstest imorgon men jag har urinvägsinfektion, någon som vet om detta kan göra så att jag får fel resultat?

• Svar på tråden Ska göra ett graviditestest imorn men har urinvägsinfektion, kan detta påverka reslultatet?
  • Jennie med ie

Nej, ett graviditetstest ger utslag för graviditetshormonet hcg och det har inget med ev. urinvägsinfektion att göra.

• mumlan1

Håller tummarna för ett+...

• Billa

Hejsan! Jag tänkte också göra ett graviditetstest imorgon. Hoppas på + för oss båda!
    Kram

• Mariina

Billa:
    Hur gick det för dig?
    Jag fick -.
    Men känner mig gravid ändå, magen är ju helt svullen..:(

• Opeya

Andra felaktiga resultat kan bero på:
    - blod i urinen
    - utspädd hCG, t.ex. under dagen
    - protein i urinen (t.ex. njursten)
    - urinvägsinfektion

Länk: www.familjeliv.se/Gravid/graviditetstest.php

Tycker du kan göra ett test, men för att vara på den säkra sidan kanske du ska göra ett till när urinvägsinfektionen är borta.

Hur som helst - Lycka till...

• goldfish

Satt själv och läste detta inlägg för några dagar sen och undrade samma sak.

Jag trodde jag hade uvi, gick till läkaren.... De hittade INGENTING!!!
    Inte så mycket som en bakterie i urinen.
    Dagen efter gjorde jag ett gravtest som var negativt, lite senare på förmiddagen ringer de från vårdcentralen och säger att de tagit en odling på urinen och att den var alldes full med bakterier och att jag skulle skynda mig dit snarast för att lämna ett nytt prov och hämta penicillin.
    Då slog tanken mig, kan även gravtestet visat fel pga av detta.
    Jag har känt mig alldeles ur form ett tag och gjorde därför ett test för att hoppas på tur... men icke
    Har pco, så jag sitter säkert bara och hoppas på att någon ska skriva att det var precis lika för dem när de testade och hade uvi.
    Såg att man inte ska göra det, men gjort är gjort.

Hur gick det för dig Mariina?

• Mariina

Det visade neg för mig, men hade uvi. Så jag kan inte låta bli att undra om infektionen kan påverka resultatet..

• Frangipani

när jag blev gravid första gången fick jag reda på det pågrund av en urinvägsinfektion. Det enda jag lämnade var ett urinprov och i det blev det även ett plus. (Av någon anledning kollade de även med ett graviditetstest om jag var gravid eller så kunde de på något annat sätt se på urinet att jag var det, detta var i USA) Vad jag fick veta var att en urinvägsinflammation kan orsakas av att högt hormoninnehav. Jag hade inga andra symptom och detta var ca 3 veckor efter ÄL= befruktning. Hoppas du får ett plus som så många andra och mig själv

• Frangipani

det jag ville säga var att jag fick positivt utslag trots kraftig uvi

• Frangipani

Däremot vet jag inte vad de hade för graviditets test i USA och detta var 1997. Jag gjorde också om testet en vecka senare på grund av andra saker och det var fortfarande pos

• anza

goldfish: det ger oftast felaktigt utslag åt andra hållet. DVS falsjt positivt vid uvi.

• goldfish

Ja, ja misstänkte nästan det!
    Det är bara att arbeta vidare på bebis.

Dessvärre har jag käkat penicillin i tre dagar nu, men det hjälpte bara lite i början, nu är det helg och givetvis är det som från början.
    Penicillinet hjälpte inte... blir så trött!

Svar på tråden Ska göra ett graviditestest imorn men har urinvägsinfektion, kan detta påverka reslultatet?