• Pernellis

Vill ha snabbt svar snälla..

Vår lilla son på 2 veckor och 1 dag har ett väldigt sugbehov, men inte hungrig hela tiden. Har fått rådet att ge napp eftersom han har ett så stort sugbehov och eftersom jag har så mycket mat så var det ingen fara att ge honom napp. Vårt problem är att han vill inte ta nappen jämt, fick då tipset av min mor att ta på lite honung på nappen och sedan ge honom för så gjorde hon för att jag skulle ta nappen. Problemet är att vi inte har någon honung hemma. Jag tog lite sirap istället och undrar nu, är det farligt att han får i sig sirap? jag doppar bara lite grann av nappen i sirappen så han får inte i sig så mycket, men man vill ju vara på den säkra sidan, vill ju inte att han ska må dåligt.

• Svar på tråden Vill ha snabbt svar snälla..
  • MayaPiraya

Hurdan är han när han inte vill ta nappen? Jag menar om han inte vill ta den, behöver han verkligen använda den?
    Det är inte alltid vår lilla tjej vill ta nappen heller, men då brukar det vara något "problem" som man får luska rätt på: För arg, för mätt, för hungrig, glad, bajsar osv...

• JCA

Ojdå, det låter jättedumt tycker jag att ta sirap på nappen. Honung är rent av farligt, barn ska absolut inte äta honung före ett års ålder!

• April Mamma

NEJ!!!!Inte honung till barn under 1 år...det är visst någon bakterie i som inte barns mage klarar av...

• MayaPiraya

Förresten, jag är ganska säker på att man _inte_ ska ge bebisar honung, så det är bra att ni inte hade det hemma!
    Om ni måste doppa den i något, varför inte lite sockerlösning? Eller ännu bättre, bröstmjölk? Har dock ingen aning om det är bra för bebisen...

• Veliga Mamman

Hej
    Man får INTE ge barn undre 1 år Honung!!!

Prova att ha på lite vatten på nappen, det hjälpte mig och jag vet fler som det har fungerat för. Även små kan vara törstiga och det är inget farligt med vatten.

• Mamma till Anton

Honung? Barn under ett år får INTE äta honung. Då blir de sjuka. Det finns nåt ämne i honungen som är skadligt för barn under ett års ålder

• cema

Honung ska man väl inte ge barn under ett eller ?? Doppa nappen i lite vatten o sen i socker istället..

• Titti och mini

Du ska ABSOLUT INTE ge honung!!! Är et farligt ämne i det som kan bildas i barnets mage o orsaka förgitning! Mkt bra du inte hade det!!! Kolla på www.slv.se tror det står mer om honung o små barn där. Jag tror faktiskt inte alls du ska ha ngt på, är de så små ska de bara ha mjölk... kanske kan du doppa nappen i bröstmjölk, den är ju också söt

• LR75

Hmmm, har för mig att honung är en sån sak man ska undvika till bebisar. Letar febrilt efter rätt tidning.

• Titti och mini

O du Nellan25 - jag glömde - STORT GRATTIS till lillen!!!!

• J o E

Jag förstår att ni verkligen vill att han tar napp nu. Vi försökte VERKLIGEN få Elsa att ta napp från det honvr 2 v till hon var 1,5 månad, menhon vägrade. Spottade bara ut

Visst, det var en jobbig månad, men guuuuud så glada vi var efter den tiden att hon inte har napp!! Vet inte hur många kompisar jag har som klagar över att deras 5, 6, 7, 8, 9 osv, månaders bebisar vaknar stup i kvarten för att de har tappat nappen och inte kan stoppa in den själv igen. Verkar fruktansvärt frustrerande för både barn och föräldrar som inte får sova sammanhängade någon av dem!

Nä, om ni orkar så rekommenderar jag STARKT att strunta i nappen om bebben nu visar att han inte vill ha den! När han blir lite äldre kan ni introducera någon annan slags snutte (liten nalle, mjuk filt etc) om ni vill ha något som får honom lugn. Elsa har an vovve som hon älskar och som gör henne lugn om hon är trött och lite grinig.

• FruSöderström

Jag skulle inte doppa i någonting. Kan nog lätt bli en ond cirkel som blir svår att bryta.

• Maggen

Nää, ingen honung!!
    Om ni absolut vill att er son ska ha napp så prova lite olika sorter. Man kan få prova flera olika innan bebisen hittar en som han eller hon gillar. Finns ju både silikon och gummi, platta och runda.
    Fick prova lite olika till vår tjej, innan vi hittade en som hon gillar. Hon är inte stormförtjust, men den går att ta till för att varva ner när det är dags att sova, eller om hon bara vill tutta och tutta..då är det himla skönt att det finns napp!!!

Lycka till!!

• Mamma till Anton

Min son var i sugbehov oxå när han var nyfödd. Jag ammade hela tiden, nästan. Gav han nappen. Men den åker bort snabbt efter...

• Lindakaivi

Min tjej tar inte napp heller, jag ger mitt lillfinger! Man blir lite låst bara!!!

• Mamma till Anton

Ja visst ja. Jag gav oxå han min lillfinger.

• vivianne

När vår tjej var så liten ville hon inte heller ha napp, det kom först när hon var någon månad gammal. Hon blev istället lugn av att suga på mitt eller pappas lillfinger (med nageln ner mot hennes tunga). Inte lika smidigt som nappen men enklare än bröstet.

Ett tips om ni nu inte får napp att funka...

Svar på tråden Vill ha snabbt svar snälla..