• smultronkyss

Kan viktnedgång verkligen hjälpa?

Befinner mig nu under IVF behandling, men har bara ett försök kvar och jag känner att jag skulle vilje gå ner i vikt innan det försöket.
    Innan vi blev skickade till IVF kliniken så misstänkte läkaren på KK att jag hade PCO med största sannolikhet, har väl egentligen aldrig riktigt fått det bekräftat, men ALLT stämmer in på mig, övervikt, ökad behårighet, äggblåsopr som ligger som ett "pärlhalsband", mm.....

Jag undrar ni som har erfarenhet av detta om jag skulle gå ner mina 25 kg som jag har i övervikt, tror ni det skulle öka min chans betydligare till en lyckad graviditet?

• Svar på tråden Kan viktnedgång verkligen hjälpa?
  • listo

Jag har PCO och vi kämpade på rätt bra för att få barn... jag har trots allt lyckats bli gravid tre gånger, samtliga gånger efter att min mens/ägglossning kommit igång efter att jag gått ner i vikt lite. Det har inte handlat om några 25 kg, men ca 5-8 kg har gjort skillnad för min del.

Det är ju inte helt ovanligt att landsting och kliniker inte gör IVF på personer med BMI över 30, just för att chansen att lyckas är lägre än om man är normalviktig. I vilket fall som helst så lär det ju inte skada att gå ner lite i vikt om du är kraftigt överviktig.
    Vad säger din läkare?

listoplisto.blogspot.com - you know you want to be me!
  • FruTano

För mig så hjälpte det att gå ner i vikt. Jag var kraftigt överviktig och hade pco, fick göra en magsäcksoperation hösten 2007, hösten 2008 och 30 kg lättare så lyckades vi att bli garvida utan hjälp.

• smultronkyss

Min läkare på IVF kliniken har tyvärr inte sagt någonting om det, vilket jag tycker är skumt....
    Har ett bmi på 32.9, vilket är rätt så högt.
    men jag blir så glad när jag hör att ni som gått ner några kilon blivit gravida..

Men stämmer det att ägglossningen kommer igång när man gått ner i vikt oxå??

• Jennie1987
    smultronkyss skrev 2009-09-21 20:41:18 följande:
    Min läkare på IVF kliniken har tyvärr inte sagt någonting om det, vilket jag tycker är skumt....Har ett bmi på 32.9, vilket är rätt så högt.men jag blir så glad när jag hör att ni som gått ner några kilon blivit gravida..Men stämmer det att ägglossningen kommer igång när man gått ner i vikt oxå??
    Om man har en "mild" PCO så kan viktminskning göra så att ägglossningen kommer igång och man kan bli spontan gravid :)
    Viktminskning är alltid ett plus! Och som sagt, rör det sig oftast om ett par kilon för att det ska göra skillnad, varje kilo räknas, så du behöver kanske inte känna att du måste gå ner alla 25 kg för att nå ditt mål med bebis :) Lycka till!
  • listo
    smultronkyss skrev 2009-09-21 20:41:18 följande:
    Men stämmer det att ägglossningen kommer igång när man gått ner i vikt oxå??
    Det är nog inget som är garanterat för alla, men som jag har förstått det så är det inte helt ovanligt i alla fall. Sedan verkar det vara väldigt individuellt hur mycket man behöver gå ner för att kroppen ska "vakna".
    För mig räckte det som sagt med ganska få kilon (trots att jag är betydligt mer överviktig än du), medan det krävs större viktnedgång för andra. Man måste nog testa sig fram.
    listoplisto.blogspot.com - you know you want to be me!
  • CattiM

Jag vägde 82 (är 178 cm lång) och gick ner till 74, blev gravid utan hjälp :)
    Så absolut, försök gå ner!!!

• CessB
    Jennie1987 skrev 2009-09-21 20:45:11 följande:
    Om man har en "mild" PCO så kan viktminskning göra så att ägglossningen kommer igång och man kan bli spontan gravid :)Viktminskning är alltid ett plus! Och som sagt, rör det sig oftast om ett par kilon för att det ska göra skillnad, varje kilo räknas, så du behöver kanske inte känna att du måste gå ner alla 25 kg för att nå ditt mål med bebis :) Lycka till!
    jag har gått ner 25 kg på 2 år.. hoppas på att få ordentlig ägglossning här snart..
    Men det är lika bra att gå ner så mkt man kan... Man går ju också upp lite när man blir gravid.::D:D
  • Jennie1987
    CessB skrev 2009-10-12 17:59:07 följande:
    jag har gått ner 25 kg på 2 år.. hoppas på att få ordentlig ägglossning här snart.. Men det är lika bra att gå ner så mkt man kan... Man går ju också upp lite när man blir gravid.::D:D
    Det var riktigt starkt och bra gjort!! Hur har du gjort? :)
    Jag ska hålla tummarna för att du får igång din ägglossning!
    Och du har helt rätt inställning, ju mer man kan gå ner ju bättre är det ju,
    och min läkare sa till mig att varje kilo räknas.
    Jag har inte vägt mig på länge, men är lycklig över att jag kommer i kläder som jag inte kunnat få på mig på vääldigt länge! Så det är ett steg för min del :)
    Lycka till!!
Svar på tråden Kan viktnedgång verkligen hjälpa?