• GOSH

Måste vi gifta oss för att kunna ha gemensam vårdnad?

Jag och min sambo funderar på att åka till danmark och insemera då vi vill ha ett barn tillsammans. men jag funderar på om vi måste vara gifta för att sen kunna ha gemensam vårdnad här i sverige? eller gäller även sambo i gay förhållanden som insemerar att vi kan få gemensam vårdnad?
    Vi vill inte gifta oss ännu men vill gärna ha ett barn och ingen känner för att gifta oss för att kunna ha vårdnaden om barnet. vi vill gifta oss när vi känner det är mer rätt.
    Hur har ni andra här gjort? är ni alla gifta som inemerar eller fungerar även endast sambo?
    vi vet att vi får insemera hur som, men vi vill båda ha vårdnaden också. och vi bor i sverige.

• Svar på tråden Måste vi gifta oss för att kunna ha gemensam vårdnad?
  • sweetlina

Ja den som inte föder barnet måste ju kunna adoptera det och då får ni gemensam vårdnad och för att kunna adoptera så måste ni vara gifta.

• GOSH

Okej, tänkte mest att de kanske funkar som med svensk insemetion, att man båda blir föräldrar i samband med insemetion och kvitto på det...

• sahara sahara

Nej, tyvärr är det inte så. Om man inte har gått genom den svenska sjukvården så måste man adoptera barnet för att få vårdnad och bli förälder.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • sahara sahara
    Tokstolla skrev 2009-09-22 13:47:35 följande:
    Kanske att det går om ni är registrerade partners...?
    Man kan inte registrera partnerskap längre. Och de ville ju inte gifta sig.

Om man är gift (eller registrerad partner) kan man närståendaadoptera ett barn som tillkommit via insemination utomlands, men man blir inte automatiskt vårdnadshavare.
  • GOSH

Ok. men vi skaffar nog barn ändå och jag får stå med ensam vårdnad till den dag vi gifter oss. de gör inte så mycket. hon blir ju lika mycket förälder oavsett. vårdnad är mest bara pappersarbete och har inget med sin föräldraroll att göra ändå :)

• sahara sahara

Jag undrar en sak, bara. Finns det någon anledning till att ni inte kan eller vill inseminera via den svenska sjukvården? För om ni gör det blir ni ju vårdnadshavare båda två, även om ni "bara" är sambor.

• kristina41
    GOSH skrev 2009-09-24 11:21:06 följande:
    Ok. men vi skaffar nog barn ändå och jag får stå med ensam vårdnad till den dag vi gifter oss. de gör inte så mycket. hon blir ju lika mycket förälder oavsett. vårdnad är mest bara pappersarbete och har inget med sin föräldraroll att göra ändå :)
    Nja så är det inte riktigt, får ni barn som sambos och senare gifter er blir hon inte vårdnadshavare per automatik. Det är adoption som gäller och det rekomenderar jag verkligen, vid en eventuell separation har hon inga rättigheter och heller inga skyldigheter i form av underhåll osv. Om det skulle hända henne något har barnet ingen rätt till något arv.

Så att vara Mamma är mer än att vara mamma ;)

Gift er eller adoptera varandras barn.
    Kram och lycka till Kristina
  • GOSH

det är så lång väntetid i sverige. det är därför vi funderar på att insemera i danmark :)

• julimor

GOSH, tyvärr är nog verkligheten lite svårare än så, att vara förälder är faktiskt en hel del praktiska juridiska åtaganden oxå. Har sett förskräckligt jobbiga scenarion när par separerat och bråkat om barn. Ena parten kan stå HELT rättslös.
    Sedan undrar jag: Om ni är så säkra på varann att ni gör det allra största man kan göra med en annan människa; blir förälder, varför kan ni då inte gifta er?

Svar på tråden Måste vi gifta oss för att kunna ha gemensam vårdnad?