• Jessica 26år

Welsh Springer Spaniel!?

Det har nu gått 1 år sedan jag tog bort min underbara schäfer/rottweiler flicka.
    Känner mig nu redo att börja se mig om efter en ny vovve.
    Welsh Springer Spaniel ligger mig varmt om hjärtat.
    Jag är inte ute efter starka jaktlinjer utan jag är ute efter en familjehund med motor.
    Någon som har erfarenhet av rasen i lydnad sammanhang?

• Svar på tråden Welsh Springer Spaniel!?
  • Kan inte bli bättre än såhär

Nej men den Engelska, underbara och mycket lydiga och lätta. HAr haft två trots att det inte är "min" ras.

• hmcc

Inte i lydnadssammanhang men dom jag träffat är grymt trevliga.

Det går alldeldes säkert tävla lydnad med dom, sen beror det lite hur långt man tänkt komma men att få dom till lydnadschamp borde inte vara omöjligt.

• tisteln

Vi hade en när jag bodde hemma hos föräldrarna. Han var helt underbar som sällskapshund, fungerade super med barn, mycket lekfull in i det sista. Han älskade att bada i sjön och i stora snöhögar grävde han ner sig
    Vi hade inga problem att lära honom saker som fot, hit, sitt, ligg - ja, allt som de ska kunna. Han var den första hunden för alla i familjen. Vi gick en dresyrkurs.

• hundpuss

Welshen är för det första en riktigt fin hund!

Har träffat två stycken i träningssammanhang, inte inom lydnad men spår.

Vill man ha en hund som passar som en aktiv familjemedlem kan det nog passa bra.

• Familjen B

Jag har en Welshkille på snart 2 år och jag gillar rasen väldigt mycke. Det är en otroligt lycklig hund som älskar allt och alla, nackdelen med det är att han inte riktigt kan behärska sig när han ska hälsa på folk utan hoppar och gnager på folk, det är inget specifikt för honom utan överlag ar Welsharna väldigt svårt att behärska sin glädje.
    I lydnadsammanhang är det väldigt olika hur långt man kan komma, min hund älska att träna lydnad medans jag vet att det är många som ser ut som sju svåra år så fort man försöker. Men även där ställer den svårbehärskade glädjen till det lite grann då det är väldigt svårt att få dem koncentrerade under en längre stund. Jag kan gå ett jättefint frittfölj åsså helt plötsligt flyger han ivär i värsta glädjeracet.
    Men det finns flera som tävlar lydnad så visst går det.

Jag köpte min kille när han var 5 månader, han hade bott kvar på kenneln med 4 av sina syskon och inte så mycket vardagslydnad, så om du ska köpa en Welsh ta den direkt som valp och tänk på att dämpa väldigt mycke, men den måste få utlopp för sin glädje på något sätt främst genom att springa.
    Sedan som skrevs i inlägget ovanför spårning är dom otroligt duktiga på.

Svar på tråden Welsh Springer Spaniel!?