• Chetti

P-stav eller p-spruta??

Har ätit p-piller i drygt 10 år nu och börjar bli trött på det.

Funderar på p-stav eller p-spruta.

Någon härinne som använder något av dessa preventivmedel?
    Ge mig era synpunkter, råd och tips!

Tacksam för svar

God jul på er!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-21 22:46

Någon som har erfarenhet av p-plåster?
  • Svar på tråden P-stav eller p-spruta??
  • Snoriz

Hej! Jag använder p-stav det är min tredje. Nöjd! - Inga finnar, ingen viktökning osv. Me jag har hört att det är väääldigt olika :P

P-spruta kan jag ingeting om.

• Ericha

Jag har använt bägge.
    P-staven så hade jag oregelbunda blödningar under hela användningstiden (som är 2 år, eller hur var det? Det var ett tag sedan). Långa uppehåll och långa blödningar (dock inte så rikliga men irriterande). Har hört fler som haft det så. Har också hört andra som inte haft blödning alls. Där återkommer fertiliteten så snart du tar ut den.
    Med p-sprutan försvann blödningarna nästan direkt och höll sig borta läääänge. Det gjorde också fertiliteten. Det dröjde ett år efter att jag tog sista sprutan innan ägglossningen kom igång igen (och detta var efter 2 sprutor).
    Så jag skulle välja p-sprutan om du inte tänkt dig barn inom 18 mån och p-staven om du vill kunna välja (dock kan du ju få plocka ut den om du har oturen att få blödningarn jämt)

• Tecken

P-spruta har jag aldrig använt, men har hört att den ska vara väldigt bra om du inte vill ha barn inom en lååång framtid (inte lika lätt att "ångra" dig som med t ex p-stav). P-stav har jag tidigare haft i totalt 5,5 år. Jag hade Implanon. Den enda lilla nackdelen var väl att jag de sista åren hade mens 20-25 dagar per månad....

TS, har du funderat på p-ring?

• DeHex

Har oxå använt båda.

Sprutan var jag rätt nöjd med, ingen blödning alls. Mes som skrevs här ovan så sägs de att de tar lång tid innan de går ut ur kroppen om du/ni vill ha fler barn. Jag tog min spruta var 3:e månad men det finns 1-års sprutor har jag även för mig.

Staven mådde jag svin dåligt av. Riktiga "kärringa-körningar".
    Jag svettades var varm och kall om vartannat. hade den i i ca 3 månader, sen fixa jag inte att ha den i längre.

Min egen personliga slutsats av detta är att prova sprutan först, den kan du få på "mindre tid" (3 månader) och testa om det är något du trivs med, annars byt till stav. Men staven är en rätt mycket dyrare historia om det inte funkar på dig.

Men vill du har barn inom det närmsta(men det hade kanske stått i TS då ;)) så välj hellre något annat (p-ring eller fortsätt med p-piller, finns en hel sjö att välja mellan nuförtiden).

Hoppas du hittar det DU trivs med :)

• goldfish

Jag har i ett år använt p-spruta och de förvarnade om att humöret kunde påverkas, och jag som har ett hetsigt temperament i förväg blev jävulen själv!
    Det kommer inga förvarningar utan fly förbaskad med en gång och detta har plågat familjen länge, och nu har det börjat gå ut över andra som troligen tror att jag är tokig, för jag har inte haft ett normalt beteende det inser jag själv.
    Fördelen är att jag slapp mensen.

Men det är väl som hon sa idag när jag var och pratade om annat preventivmedel, att de som trivs med den trivs jättebra, andra avskyr den.

• Nynnyn

använde p stav för ca 4 år sen.. då va den toppen förutom att jag hade mens i ett halvår varje dag. Så jag tog ut den.. Fyra månader efter min förlossning i år.. satte jag in en ny. ska ta ut den imorn. för jag är arg och tjurig hela tiden.. mens har jag haft sen ajg satte in den!!

Jag är liksom inte den där glada jenny jag brukar vara utan är mer likgiltig och blir arg för ingenting.. så jag har inte någon bra erfarenhet av pstav. spruta har jag inte testat.. men ska sätta in kopparspiral snart..

• ElinaLundberg

Jag har just tagit ut min P-stav efter 5 månader, med 2,5 månaders konstanta blödningar, så jag blev less och tog ut den. Annars tyckte jag att den var jättebra då man slipper tänka på piller och annat tjafs. Men ingenting för mig :)

• Schnooglewookiemush

Jag fick rätt oregelbunden mens av p-spruta, men mens fick jag iaf. Inga biverkningar alls, en graviditet dök dock upp.

• Cecese

Jag har tagit p-spruta i 2 omgångar och jag kan absolut inte rekommendera det åt någon.

Efter första barnet tog jag 4 sprutor. Blödde sgs dagligen i 1 år, blödningsfri 1 år och blödde igen sgs dagligen i 1 år. Efter andra barnet tog jag 2 sprutor och blödde sgs dagligen i 1 år.

Jag fick alla biverkningar man kan få och lite till typ. Ett fruktansvärt humör, absolut noll sexlust (jag har normalt rätt hög sexlust), som jag skrev ovan så blödde jag massor, gick upp 10 kg i vikt på bara ett par veckor, blev deppad och fick självmordstankar m.m.

Svar på tråden P-stav eller p-spruta??