Kolik-symptom?
Ni med barn som har eller har haft kolik, hur yttrar det sig?
Dvs mer än det klassiska som man hör hela tiden att "de skriker i timmar"..?
Ni med barn som har eller har haft kolik, hur yttrar det sig?
Dvs mer än det klassiska som man hör hela tiden att "de skriker i timmar"..?
Föräldrar beskriver att deras barn uppvisar ett för åldern typiskt smärtbeteende där barnen först kryper ihop med kroppen, drar upp benen mot magen, knyter händerna hårt och börjar fäkta med armar och ben. Därefter blir de spända i hela kroppen. Kolikbarnen grimaserar med hårt hopknipna ögon, rynkade ögonbryn och blir högröda i ansiktsfärgen
De skriker hjärtskärande och är inte avledningsbara och svåra att trösta. Blicken vänds bort och barnen är inte intresserade av att samspela eller kommunicera. De gör sugrörelser med munnen som om de sökte efter mat, men matas barnet för ofta kommer det att få ännu mer ont då tarmarna börjar arbeta intensivt.
Det har visat sig att om barnen matas högst varannan till var tredje timma så minskar smärtorna från magen. Gaser avgår och tarmarna är utspända. Avföringen är gul-grön till spenatgrön, lös, illaluktande och tarmen tömmer sig frekvent. Dessa barn verkar ha svårt att rapa och de har lite saliv i munnen. De har också en brant stigande viktkurva. Blir barnet förkylt så försämras koliksmärtorna.
Det verkar som om det lindrar om man lägger barnet lite högre med huvudändan samt rullar ihop en handduk under barnets knän så att bukmusklerna inte trycker över de smärtande, utspända tarmarna. Även resåren i barnets blöja eller byxor kan trycka och förorsaka mer smärtor liksom bukmassage.
Saxat från Marianne Reinthals hemsida,
googla på spädbarnskolik och akupunktur så kan du läsa mer!
Tack för ditt snabba svar!
Tänkte ge mig på att googla lite sen men ville gärna ha "tips från verkliga livet" först.
Är nyfiken på om det finns lindrigare versioner eller om alla kolikbarn skriker lika hjärtskärande & är lika okontaktbara..
....vår tjej har nog nån form av kolik då....
Alltid skrik på kävllarna.
Hon lugnar sig när hon får äta men börjar skrika ef 20 min igen...Känns som man förvärrar när man matar i ett kör. Hon skriker något mindre när man bär på henne på axeln. ( vi åker även bil m henne men då börjar hon när man kommer hem igen)Hennes skrik pågår av o till enda tills jag får gå o lägga mig o amma/snutta i sängen tills hon somnar vid 23...
Jag har en liten tjej på 8mån nu
Vår tjej är 2 månader & EGENTLIGEN tror jag inte att hon har kolik men folk i vår närhet "som anser sig kunna...." verkar tro det.
Framför allt har de reagerat på att hon blir stel som en pinne i hela kroppen när hon skriker&skriker.
Men hon är inte alls otröstlig & hon verkar faktiskt inte ha ont....
Ibland hjälper det med mat, ibland vaggning/dans, ibland att hon får ligga på skötbordet, ibland får hon hänga lite i babybjörnen men då lugnar hon sig relativt snabbt, åtminstone oftast..
Kan kanske vara värt att testa magdroppar (igen. Använde dem i början, omifallatt men märkte ingen större skillnad)