• Ani08

Kolik-symptom?

Ni med barn som har eller har haft kolik, hur yttrar det sig?
    Dvs mer än det klassiska som man hör hela tiden att "de skriker i timmar"..?

• Svar på tråden Kolik-symptom?
  • Carolinacarro

Föräldrar beskriver att deras barn uppvisar ett för åldern typiskt smärtbeteende där barnen först kryper ihop med kroppen, drar upp benen mot magen, knyter händerna hårt och börjar fäkta med armar och ben. Därefter blir de spända i hela kroppen. Kolikbarnen grimaserar med hårt hopknipna ögon, rynkade ögonbryn och blir högröda i ansiktsfärgen
    De skriker hjärtskärande och är inte avledningsbara och svåra att trösta. Blicken vänds bort och barnen är inte intresserade av att samspela eller kommunicera. De gör sugrörelser med munnen som om de sökte efter mat, men matas barnet för ofta kommer det att få ännu mer ont då tarmarna börjar arbeta intensivt.
    Det har visat sig att om barnen matas högst varannan till var tredje timma så minskar smärtorna från magen. Gaser avgår och tarmarna är utspända. Avföringen är gul-grön till spenatgrön, lös, illaluktande och tarmen tömmer sig frekvent. Dessa barn verkar ha svårt att rapa och de har lite saliv i munnen. De har också en brant stigande viktkurva. Blir barnet förkylt så försämras koliksmärtorna.

Det verkar som om det lindrar om man lägger barnet lite högre med huvudändan samt rullar ihop en handduk under barnets knän så att bukmusklerna inte trycker över de smärtande, utspända tarmarna. Även resåren i barnets blöja eller byxor kan trycka och förorsaka mer smärtor liksom bukmassage.

Saxat från Marianne Reinthals hemsida,
    googla på spädbarnskolik och akupunktur så kan du läsa mer!

• Ani08

Tack för ditt snabba svar!

Tänkte ge mig på att googla lite sen men ville gärna ha "tips från verkliga livet" först. Är nyfiken på om det finns lindrigare versioner eller om alla kolikbarn skriker lika hjärtskärande & är lika okontaktbara..

• Katarina76
    Ani08 skrev 2009-09-21 23:38:37 följande:
    Tack för ditt snabba svar! Tänkte ge mig på att googla lite sen men ville gärna ha "tips från verkliga livet" först. Är nyfiken på om det finns lindrigare versioner eller om alla kolikbarn skriker lika hjärtskärande & är lika okontaktbara..
    Vår dotter hade lindrig kolik. Hon ville äta hela kvällarna och skrek ca 1,5 timme. Blev lugnare av att bäras. Hon hade mycket gaser i magen, var svår att rapa och ofta spänd i kroppen.
  • Ani08
    Katarina76 skrev 2009-09-21 23:46:36 följande:
    Vår dotter hade lindrig kolik. Hon ville äta hela kvällarna och skrek ca 1,5 timme. Blev lugnare av att bäras. Hon hade mycket gaser i magen, var svår att rapa och ofta spänd i kroppen.
    ..men blev hon lugn när hon fick äta..?
    Höll hon på 1½ timme varje kväll, oavsett matning/bärande?
  • majblomman80

....vår tjej har nog nån form av kolik då....
    Alltid skrik på kävllarna.
    Hon lugnar sig när hon får äta men börjar skrika ef 20 min igen...Känns som man förvärrar när man matar i ett kör. Hon skriker något mindre när man bär på henne på axeln. ( vi åker även bil m henne men då börjar hon när man kommer hem igen)Hennes skrik pågår av o till enda tills jag får gå o lägga mig o amma/snutta i sängen tills hon somnar vid 23...

• Katarina76
    Ani08 skrev 2009-09-22 09:26:43 följande:
    ..men blev hon lugn när hon fick äta..? Höll hon på 1½ timme varje kväll, oavsett matning/bärande?
    Jo, medan hon åt var hon lugn. Men hon ville gärna äta med en halvtimmes mellanrum tills hon var så mätt att hon spydde. Hon skrek 1-3 timmar per kväll. Ofta blev hon lugn när man bar och gungade, speciellt om man gjorde aerobicsteg mm. Vi tog på hörselskydd och bar, så blev det inte lika stressande för oss. Sedan har jag nu hört att man inte ska låta dem äta oftare än varannan timme ändå för annars kan de få ont i magen av det.
    Kolikbarn mår bäst av närhet, det är bevisat att de får mindre stresshormoner i kroppen om de skriker i famnen istället för i sängen. Så även om man inte tycker det gör skillnad att bära eller hålla, så är det skillnad för barnet.
  • EnLiTenBebiS

Jag har en liten tjej på 8mån nu

majblomman80 skrev 2009-09-22 11:38:00 följande:
    ....vår tjej har nog nån form av kolik då.... Alltid skrik på kävllarna. Hon lugnar sig när hon får äta men börjar skrika ef 20 min igen...Känns som man förvärrar när man matar i ett kör. Hon skriker något mindre när man bär på henne på axeln. ( vi åker även bil m henne men då börjar hon när man kommer hem igen)Hennes skrik pågår av o till enda tills jag får gå o lägga mig o amma/snutta i sängen tills hon somnar vid 23...
    Hej jag har en liten tjej på 8mån nu och hon gjorde samma sak. Jag köpte magdroppar till henne på apoteket som ska hjälpa lite. Men mitt problem var att jag inte producera tillräckligt med bröstmjölk. Hur gammal är bebisen? Min var så under första månaden innan jag förstod att hon inte vart helt mätt. Men om hon får tillräckligt med mat så ska man inte proppa i dom heller för då får hon ännu mer ont i magen.. Prova att gå å sjunga och vagga :)

Jag hörde av en 4 barns pappa att om man har problem med kolik barn ska man gå till en akupunktör för de sdka tydligen sitta i fötterna?!
  • Ani08

Vår tjej är 2 månader & EGENTLIGEN tror jag inte att hon har kolik men folk i vår närhet "som anser sig kunna...." verkar tro det.
    Framför allt har de reagerat på att hon blir stel som en pinne i hela kroppen när hon skriker&skriker.
    Men hon är inte alls otröstlig & hon verkar faktiskt inte ha ont....
    Ibland hjälper det med mat, ibland vaggning/dans, ibland att hon får ligga på skötbordet, ibland får hon hänga lite i babybjörnen men då lugnar hon sig relativt snabbt, åtminstone oftast..
    Kan kanske vara värt att testa magdroppar (igen. Använde dem i början, omifallatt men märkte ingen större skillnad)

• Katarina76
    Ani08 skrev 2009-09-23 09:35:15 följande:
    Vår tjej är 2 månader & EGENTLIGEN tror jag inte att hon har kolik men folk i vår närhet "som anser sig kunna...." verkar tro det. Framför allt har de reagerat på att hon blir stel som en pinne i hela kroppen när hon skriker&skriker. Men hon är inte alls otröstlig & hon verkar faktiskt inte ha ont.... Ibland hjälper det med mat, ibland vaggning/dans, ibland att hon får ligga på skötbordet, ibland får hon hänga lite i babybjörnen men då lugnar hon sig relativt snabbt, åtminstone oftast.. Kan kanske vara värt att testa magdroppar (igen. Använde dem i början, omifallatt men märkte ingen större skillnad)
    Min dotter kan skrika rejält när hon är övertrött fastän koliken har gått över. Då hjälper det att bära och sedan försöka söva henne. Sedan har många bebisar lite magbekymmer då och då utan att det är kolik. Lita på din egen bedömning, kan du trösta din dotter är det nog knappast kolik.
  • Ani08
    Katarina76 skrev 2009-09-23 12:50:53 följande:
    Min dotter kan skrika rejält när hon är övertrött fastän koliken har gått över. Då hjälper det att bära och sedan försöka söva henne. Sedan har många bebisar lite magbekymmer då och då utan att det är kolik. Lita på din egen bedömning, kan du trösta din dotter är det nog knappast kolik.
    Precis min tanke! Tack!
Svar på tråden Kolik-symptom?