• Jokkan

Fluconazol 150mg (mot svamp)

Jag får inte bukt med min svampinfektion som jag fått av både graviditeten och antibiotikabehandling. Min läkare har skrivit ut fluconazol 150mg, som jag ska ta upprepade gånger under graviditeten. Jag litar på hans omdöme när han redogjorde med för och nackdelar. Nu undrar jag:

Har någon annan gravid tagit denna medicin mot svaminfektion i underlivet?

Mvh
    Jokkan

• Svar på tråden Fluconazol 150mg (mot svamp)
  • Jokkan
    Hannaliten skrev 2009-09-22 02:48:29 följande:
    Ar det piller eller kram/gel?
    Piller!
  • sörjer

Japp, jag har tagit det två ggr. Men svampen har kommit tillbaka så nu ger jag upp. Det får bli mer efter förlossningen.

• Jokkan
    sörjer skrev 2009-09-22 11:24:39 följande:
    Japp, jag har tagit det två ggr. Men svampen har kommit tillbaka så nu ger jag upp. Det får bli mer efter förlossningen.
    Jobbigt. Jag ska äta den varannan vecka i 3 månader! Hur länge åt du?
  • Hannaliten
    Jokkan skrev 2009-09-22 12:23:23 följande:
    Jobbigt. Jag ska äta den varannan vecka i 3 månader! Hur länge åt du?
    Gud, det var lange! Jag at ocksa nar jag var gravid, men bara engangskurer. Jag fick svamp konstant nar jag var gravid men det slutade nar bebben kom.
  • Jokkan
    Hannaliten skrev 2009-09-22 12:39:42 följande:
    Gud, det var lange! Jag at ocksa nar jag var gravid, men bara engangskurer. Jag fick svamp konstant nar jag var gravid men det slutade nar bebben kom.
    Jag vill bara att det försvinner! Så det hjälpte inte för dig?
  • Skruttensmamma

För mig hjälpte fluconazol. Men jag har inte ätit det under graviditet, pga att jag inte har behövt. Har inte haft svamp på några år nu.

Jag fick behandling mot vestibulit, och de salvorna jag använde då + antibiotika (har jag för mig) fick jag svamp av. Så då fick jag fluconazol mot svampen.

Före behandlingen mot vestibulit hade jag svamp ganska ofta. Och då använde jag oftast Pevaryl - som är rena döden för slemhinnorna!

Ett tips som låter lite konstigt kanske, men som har hjälpt mig är att byta toapapper ifall ni har toapapper av returpapper. Numera använder jag inget annat än nytt fint vitt mjukt toapapper hemma och jag får aldrig svamp numera. Om jag går på toa där det bara finns returpapper kan jag ibland känna direkt (eller efter typ 2 toabesök) att det börjar kännas små-irriterat i underlivet...

• Jokkan
    Skruttensmamma skrev 2009-09-22 12:57:52 följande:
    För mig hjälpte fluconazol. Men jag har inte ätit det under graviditet, pga att jag inte har behövt. Har inte haft svamp på några år nu.Jag fick behandling mot vestibulit, och de salvorna jag använde då + antibiotika (har jag för mig) fick jag svamp av. Så då fick jag fluconazol mot svampen.Före behandlingen mot vestibulit hade jag svamp ganska ofta. Och då använde jag oftast Pevaryl - som är rena döden för slemhinnorna!Ett tips som låter lite konstigt kanske, men som har hjälpt mig är att byta toapapper ifall ni har toapapper av returpapper. Numera använder jag inget annat än nytt fint vitt mjukt toapapper hemma och jag får aldrig svamp numera. Om jag går på toa där det bara finns returpapper kan jag ibland känna direkt (eller efter typ 2 toabesök) att det börjar kännas små-irriterat i underlivet...
    Tack för tipset! =)

Anledningen till att jag fick svamp är mina två antibiotikabehandlingar som jag fått genomgå senaste 3 veckorna. Suck! =) ..men det behövdes verkligen!
  • Skruttensmamma
    Jokkan skrev 2009-09-22 12:59:15 följande:
    Tack för tipset! =) Anledningen till att jag fick svamp är mina två antibiotikabehandlingar som jag fått genomgå senaste 3 veckorna. Suck! =) ..men det behövdes verkligen!
    Jag tror att om du fick svamp av antibiotikabehandlingar så är chansen rätt stor att fluconazol hjälper.
    Min erfarenhet är att det finns en anledning till ifall svampen kommer tillbaka och tar man bort anledningen så kommer inte svampen tillbaka.
  • Hannaliten
    Skruttensmamma skrev 2009-09-22 13:03:35 följande:
    Jag tror att om du fick svamp av antibiotikabehandlingar så är chansen rätt stor att fluconazol hjälper. Min erfarenhet är att det finns en anledning till ifall svampen kommer tillbaka och tar man bort anledningen så kommer inte svampen tillbaka.
    Precis! I mitt fall var det hormoner som orsakade svampen. Jag far svamp av p-piller ocksa, sa jag ar ett hopplost fall...
  • Jokkan
    Skruttensmamma skrev 2009-09-22 13:03:35 följande:
    Jag tror att om du fick svamp av antibiotikabehandlingar så är chansen rätt stor att fluconazol hjälper.Min erfarenhet är att det finns en anledning till ifall svampen kommer tillbaka och tar man bort anledningen så kommer inte svampen tillbaka.
    Tack, jag hoppas på det! =D Mentalt påfrestande också!
  • Skruttensmamma
    Jokkan skrev 2009-09-22 13:06:36 följande:
    Tack, jag hoppas på det! =D Mentalt påfrestande också!
    Ja, svamp är fruktansvärt obehagligt
  • sörjer

Oj, det var en lång behandling. Jag skulle ta en tablett, sedan vänta 3-4 dagar och ta en till om det inte blev bättre.

Jag skulle absolut ta 1-2 tabletter om jag var du, det kan ju vara pga antibiotikan. Beror infektionerna på förändrad PH balans pga graviditet så är det ju svårt att ta bort orsaken (graviditeten). Tveksamt om jag skulle äta upprepade behandlingar under graviditet. Det är inte fullt testat på gravida även om det troligtvis inte är någon fara att äta dem i andra och tredje trimestern. Du måste avgöra själv med din läkare hur du ska göra. Har du ingen effekt alls efter de första två tabletterna så gå tillbaka till läkaren och be om att få prova något annat. De hjälper inte mot alla varianter av svamp.

• Jokkan
    sörjer skrev 2009-09-22 13:17:45 följande:
    Oj, det var en lång behandling. Jag skulle ta en tablett, sedan vänta 3-4 dagar och ta en till om det inte blev bättre.Jag skulle absolut ta 1-2 tabletter om jag var du, det kan ju vara pga antibiotikan. Beror infektionerna på förändrad PH balans pga graviditet så är det ju svårt att ta bort orsaken (graviditeten). Tveksamt om jag skulle äta upprepade behandlingar under graviditet. Det är inte fullt testat på gravida även om det troligtvis inte är någon fara att äta dem i andra och tredje trimestern. Du måste avgöra själv med din läkare hur du ska göra. Har du ingen effekt alls efter de första två tabletterna så gå tillbaka till läkaren och be om att få prova något annat. De hjälper inte mot alla varianter av svamp.
    Okej, jag förstår! Jag tänkte avvakta nu när jag tagit ett piller! Det känns SÅÅÅÅÅ jobbigt när jag varit tvungen att ta sammanlagt 3 antibiotikakurer mpt UVI och flunsa. Jag är HELT slut. Varit sjukskriven hela september nästan! Mår så illa av alla piller, även om jag gjorde det redan innan. ..och har såå jobbigt huvudvärk... Suck! ..men bebis verkar må bra enligt BM, känns viktigt iaf!
  • sörjer

Det viktigaste är ju att bebben mår bra i alla fall. Hoppas du slipper ta fler tabletter. Man märker rätt snabbt om svampen är kvar eller inte. Kommer den tillbaka får du ta ett nytt beslut då. Fokus på att bli frisk nu!

• Jokkan
    sörjer skrev 2009-09-22 13:52:24 följande:
    Det viktigaste är ju att bebben mår bra i alla fall. Hoppas du slipper ta fler tabletter. Man märker rätt snabbt om svampen är kvar eller inte. Kommer den tillbaka får du ta ett nytt beslut då. Fokus på att bli frisk nu!
    Tack, jo ska fokusera på det! =)
  • Loreena

Jag har också ätit Fluconazol under graviditet, men bara en engångsdos. Inte borde det väl vara någon fara?

Svar på tråden Fluconazol 150mg (mot svamp)