• elinville

Vad kan man frysa?

Hemma hos oss blir det aldrig mat över, vi har aldrig färdig mat i frysen utan allt äts upp samma dag eller max dagen efter. Men nu tänkte jag göra lite storkok och ha i frysen så man kan plocka fram när man inte orka laga mat.
    Men vad kan man frysa? Kan man tex frysa potatis, pasta, ris och liknande??

Maja 0707, Bebis 1002
  • Svar på tråden Vad kan man frysa?
  • Hjartesjalen

Hej! Ja det kan du absolutm gora, du kan frysa nastan all mat. Lagga i fryspasar o tryck ut luften o knyt om.

I byttor ocksa. Lat det svalna forst bara o satt sedan pa locket o in i frysen med det.

Nar jag gor stor kok sa lagger jag upp i byttor, staller byttorna pa en massa isbitar typ en skal med is i o sa staller byttorna pa dar. Da svalnar det fort. Sedan e det bara o frysa.

• Hjartesjalen
    jaghopparhögt skrev 2009-09-22 05:07:47 följande:
    Varken pasta, potatis eller ris kommer dock att bli gott när ni tinar det.
    Sjalvklart blir det gott! Beror ju helt pa hur man gor. Tinar man det o bara varmer sa smakar det kanongott. jag brukar ta ris fran frysen o pasta ocksa, o steka det i stekpannan med lite olivolja o kryddor, blir dunder.

Potatis ocksa blir bra, bara man gor det pa ratt satt.
  • gnilmre

Håller med föregående talare...
    Allt smakar gott bara man gör rätt :)

• MammasälskadeMinna

hur ska man göra för att potatis ska bli got när man värmer det igen? Mina smakar skit, helt mjöliga och konstiga..

• BlommyNess12
    MammasälskadeMinna skrev 2009-09-22 06:36:57 följande:
    hur ska man göra för att potatis ska bli got när man värmer det igen? Mina smakar skit, helt mjöliga och konstiga..

dela dom och gör stekt potatis,  stek med smör och saltar och kryddar du ganska rejält, stek tills potatisen fått en gyllenbrun färg.
  • gnilmre
    MammasälskadeMinna skrev 2009-09-22 06:36:57 följande:
    Antingen steker man upp dom, måste man micra är det bättre att göra mos och gärna i en matlåda med någon god sås så det inte blir torrt.

Fryser sällan in maten var för sig utan det är mest matlådor... tex. lax, mosad potatis, ärtor och nån god sås...
  • jaghopparhögt
    Hjartesjalen skrev 2009-09-22 05:11:37 följande:
    Sjalvklart blir det gott! Beror ju helt pa hur man gor. Tinar man det o bara varmer sa smakar det kanongott. jag brukar ta ris fran frysen o pasta ocksa, o steka det i stekpannan med lite olivolja o kryddor, blir dunder. Potatis ocksa blir bra, bara man gor det pa ratt satt.
    Men om man måste göra det på "rätt sätt" så kan man ju lika gärna koka potatisen,pastan eller riset då istället och få färsk mat?
    Syftet med att frysa är ju för att det ska gå snabbt att värma.
  • Pyttismamman

Vi fryser sällan in ris, potatis eller pasta utan det fixar vi när vi ska äta. Det vi fryser in är mat som tex köttfärssås, lasagne, köttgryta, kåldolmar mm.

• MBert

Ris, som tar längre tid än pasta att koka, är toppen att frysa in i tillplattade fryspåsar och bara tina/värma sen! Fungerar både som tillbehör eller ingpende i en rätt, varm som kall (rissallad med räkor och ägg är t.ex.).

Pasta går så snabbt att koka att det knappt är lönt att göra extra och frysa in, men blir det rester eller det är del i en rätt, att man fryser in det tillsammans som en matlåda, så är det en annan sak. Funkar utmärkt.

Potatis är det som jag personligen tycker funkar sämst att frysa, men funkar bra om det är blandat i en rätt eller i en matlåda, alternativt att man fryser in tärningar som man tillagar senare för att det ska gå fortare, t.ex. till pytt i panna.

• Hjartesjalen
    jaghopparhögt skrev 2009-09-22 14:24:52 följande:
    Men om man måste göra det på "rätt sätt" så kan man ju lika gärna koka potatisen,pastan eller riset då istället och få färsk mat?Syftet med att frysa är ju för att det ska gå snabbt att värma.
    Nej, syftet med att frysa kan ocksa vara for att man fatt mat over. O kan man fixa till det sa det blir gott pa ratt satt efter frysningen sa ar det ju dunder att det gar fort
Svar på tråden Vad kan man frysa?