• BlommyNess12

Skulle du lämna din 13åring ensam hemma över en helg?

Skulle du lämna din nyss fyllda 13-åring ensam hemma över helgen (i en storstad) medan resten av familjen åker 50 mil upp i landet?
    Finns alltså, INGEN barnet kan vända sig till i närheten, de känner inga grannar, och närmaste kompis bor på andra sidan stan i princip.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-22 07:10
    Jag personligen skulle aldrig lämna ett barn helt ensamt medan alla åker 50 mil bort.. Hade det handlat om grannkommunen eller så så hade det varit en annan sak för mig, 50 mil är ändå en bit, och barnet har INGEN annan att vända sig till om något skulle inträffa heller.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du lämna din 13åring ensam hemma över en helg?
  • VulgusProfanum

Nope, nej och never!

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • LillYmer

Aldrig! Min son skulle dock sitta inne vid datorn ett helt dygn om ingen var hemma och på så vis kan ju inget läskigt hända, men rätt som det är så får han och grabbgänget för sig att dom ska göra stunt-tricks med trickcykel/inlines i ramper osv eller kanske baka nåt gott eller bara gå ut och glömma nycklar eller glömma att låsa osv.

Han skulle även kunna glömma att äta (om han inte får pengar till pizza) och andra viktiga saker. Han är lite Professor Kalkyl-sorten. Med risk för skador från vilda aktiviteter så svaret är återigen NEJ.

• ignatius

Beror på trettonåringen men troligen inte.

• logg81

Osäker.... beror på hur pass moget barnet är...

När jag var 10 år blev jag svårt sjuk och min bror blev lämnad ensam hemma i drygt en månad undertiden jag var på sjukan. Visserligen hade han mormor och morfar i huset brevid men han sov, åt och ja.... bodde hemma. Han hade bara ett visst stöd från mormor och morfar.
    Han fixade att vara ensam.... Jag tror inte jag hade gjort det faktiskt...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Boel1

Nej, inte om det inte finns någon han kan vända sig till om något händer. Finns det i närheten så hade jag nog lämnat en 13-åring hemma beroende på hur 13-åringen är. Men inte utan någon vuxen i närheten som stöd.

• Stårschan

Det beror helt och hållet på 13-åringen. I den åldern kan man ju vara allt ifrån ett barn till en så gott som vuxen. Jag fick själv vara ensam över helgen i den åldern, och trivdes bra med det. Jag är osäker på hur jag skulle göra med mina egna barn, men förmodligen skulle det vara OK, om de inte umgicks i olämpliga kretsar eller visade tendenser till någon form av beroende eller liknande.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Ogräset

Nu har jag ingen 13-åring, men svarar ändå!
    Annat; Det beror helt på 13åringen.
    Jag själv har varit ensam hela helger i den åldern. (Snarare helg, inte helger)
    Och det gick bara bra. Sedan finns det såklart sådana barn man inte bör lämna ensam så länge!

R 20090408
  • BlommyNess12
    Stårschan skrev 2009-09-22 07:15:36 följande:
    Det beror helt och hållet på 13-åringen. I den åldern kan man ju vara allt ifrån ett barn till en så gott som vuxen. Jag fick själv vara ensam över helgen i den åldern, och trivdes bra med det. Jag är osäker på hur jag skulle göra med mina egna barn, men förmodligen skulle det vara OK, om de inte umgicks i olämpliga kretsar eller visade tendenser till någon form av beroende eller liknande.
    Ja, men om det händer en olycka då? Det är väl det jag vänder mig emot. Tycker det är ett alldeles för tungt ansvar att lägga på en 13-åring, att ensam behöva ta hand om allt om något skulle hända, det är ju knappast så att det går på ett kick att köra 50 mil hem om barnet ringer och berättar att han/hon brytit benet/misslyckats med maten och tänt eld på köket, osv osv osvosv...
Svar på tråden Skulle du lämna din 13åring ensam hemma över en helg?