• Mummy

Bygga lekstuga, ca 4 kvm, vad kan det kosta?

Jag vill så gärna bygga en lekstuga till barnen. Men att köpa en och ställa upp i trädgården är inget alternativ, då vi har så liten grämatta.
    Har fått klartecken från föreningen att få bygga ut från grannens förråd (som gränsar till vår framsida, vi bor i radhusområde).
    Maken säger att det kommer bli jättedyrt och att vi inte ska göra det.
    Men vad kan det kosta på ett ungefär? Måste man lägga riktig grund, eller vad gäller där? Vi har alltid, och kommer även då köpa virke på billiga ställen som Byggmax osv.
    Inga dyra fönster och sånt. Mellan tummen och pekfingret, vad kan det komma att kosta för ca 3-4 kvm? Taket kommer sutta så det kanske blir 1,70 i ena ändan och kanske 1,30 i andra

• Svar på tråden Bygga lekstuga, ca 4 kvm, vad kan det kosta?
  • Ulf Harrys Farsa

Grund? näe, slå ner 4 feta jordankare i marken och bygg på dom. Dock tror jag att det kan bli lika dyrt/billigt att köpa en Byggsats på nåt stort byggvaruhus.

• Mummy

Ah, maken sa väl det med grunden för att jag skulle ångra mig om lekstugan

• Ulf Harrys Farsa
    Mummy skrev 2009-09-22 08:09:12 följande:
    Ah, maken sa väl det med grunden för att jag skulle ångra mig om lekstugan
    Ja gjuta en betongplatta för en lekstuga känns lite overkill (och ja det är svindyrt)
  • johandra

Vi har byggt en nu i sommar som är på 2.7x1.5m Den har hittills kostat 3500kr och då är den utan dörr, färgen hade vi kvar sen vi målade om huset och allt virke är köpt på byggmax...Vi la trallen på marksten som hade blivit över på tomten...

Fönsterna är plexiglas som vi köpte på coop för en billig slant...Det är dyrare än man tror så man tjänar inte så himla mycket på att bygga en egen,förutom nöjet och att man får den precis som man vill jämfört med att köpa en färdig sats

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • seerised

Hej

Billigast blir att köpa en färdig från nåt byggvaruhus i tunnt "timmer" knutat i alla hörn samt måla allt in och utv. före monteringen, så är in och utsida färdigt på en gång när huset är rest, tänk på att täta i alla knuthörn med silicon alt. Pu-lim för inträngande vatten.

"bottenplatta" görs med vanliga betongplattor duger utmärkt, går ju att lägga färdiga "trärutor" ovanpå om man vill ha trägolv.

Erik i Vänersborg

• Pappa G

Det handlar ju om vilken nivå på standard man vill ha, och hur längre man vill att den ska hålla..

En bra start är ju att gräva ner några plintar (färdiggjutna) i marken, så att man kommer upp en bit från backen. Tryckimpregnerat virke till bärande delar är att rekommendera. Dimensionera också taket rejält, så att det inte trillar in när snön kommer..

Svar på tråden Bygga lekstuga, ca 4 kvm, vad kan det kosta?