Anonym (Två gröna) skrev 2009-09-24 10:11:04 följande:
ping, tack, det var just lite såna råd och förslag på hjälpmedel/förändringar jag syftade på med mitt inlägg.Jag förstår ju att ögonläkaren är en bra början, de borde ju veta var man börjar för att få hjälp med allt detta.Jag är ju inte lika gravt synskadad som din man, tycker på det hela att jag klarar mig ganska bra i det dagliga livet. Folk som jag känner är vana att jag inte känner igen dem på håll eller att jag inte kan läsa skyltar på längre avstånd. Jag har nog också varit dålig på att påtala vad jag upplever på jobbet för min ögonläkare, utan har levt med ngn slags tro att han som vet exakt hur mkt jag ser och inte och vilka defekter jag har på mina ögon, också borde vara den som tar upp detta med hjälpmedel och vidare kontakt med syncentral mm. Just eftersom jag inte påtalat mina problem så mycket så kanske det också påverkat hans inställning till operation av det vänstra ögat.tingi, jag är ju diabetiker sedan -79 och har ju i många år fått mina ögon undersökta. Har genom åren inte haft världens bästa koll på mitt blodsocker, särskilt under tonåren har jag haft några år då värdena var anskrämliga, men i vuxen ålder har jag försökt göra vad jag kan för att hålla bra värden och lyckats ganska bra med det. För några år sedan, fem typ, upptäcktes att alla kärl i mina ögon var irriterade, svällda och att det fanns nybildningar. De satte in bred laser-op av bägge ögonen, höll på vid kanske sex-sju tillfällen. Märkte dock inte av ngt på min egen synförmåga så allt kom som en chock. Gudskelov fick de ganska snabbt mina ögon i schack och jag svarade bra på laserbehandlingarna. Nästa smäll kom -05 när jag var gravid och en ganska massiv blödning skedde i vä öga nära gula fläcken. Denna torkade upp eftersom men man beslöt att göra en sk viktrektomi, avlägsna glaskroppen, för detta skulle minska risken för fler blödningar. Detta är alltså 4 år sedan och sedan dess har det sett "bra" ut i mina ögon. Starren konstaterades för några veckor sedan i vä öga och är en ganska vanlig komplikation efter viktrektomier. Läkaren, som jag har stort förtroende för, var inte särskilt oroad, och då blev jag det inte heller.Ända sedan laseroperationerna har jag dåligt mörkerseende, men det kan man även få av diabetens påverkan på ögonen, jag har svårt för starkt ljus och måste alltid ha solglasögon direkt det inte är mulet, värst på vintern när det är snö kvar.Det är ju därför svårt att säga om mörkerseendet blivit sämre av starren. Läkaren sa inget om att läs-seendet aldrig blir bra om man byter ut linsen, men jag kan ju läsa utan glasögon NU, mkt tack vare det högra ögat, och där hoppas jag ju slippa starren. Så så länge läsförmågan inte blir SÄMRE av operationen så är det väl lönt att göra den. Läkaren nämnde inget om den linsen som ger bra seende på håll och nära.Dator-ansvarig, jaa, allt sånt är svårt på min trots allt ganska stora arbetsplats, men visst, snokar man lite så...men jag vill först och främst reda ut vilka hjälpmedel som kan vara aktuella för min del och som verkligen hjälper mig innan jag går vidare med att begära det på min arbetsplats.Jag har aldrig varit den som belyst mina hälsoproblem, vare sig diabetesen eller synen, utan snarare åt andra hållet, dämpat ner dem och tyckt att jag klarar mig bra trots allt.
tack för all info. nu skickar man ju alla som har diabetes på regelbunda ögonbottenfotograferingar (typ en gång/år) för att hålla koll på näthinnan, kanske inte var lika vanligt förut eller så sker det väldigt snabbt när kärlen väl börjar förändras.
nej, sålänge inget görs på höger öga så påverkas ju inte läsförmågan där såklart.
angånde hjälp från syncentraler och likn så tror jag att du ser för bra för att få hjälp. visus 0,3 eller ett mkt litet synfält brukar vara kriterierna för att få komma dit. sen finns det säkert specialfall och jag tror även att det är olika beroende på i vilket landsting du bor, så kolla om ögonläkaren kan remittera dig till en syncentraö. för om man bara ser på visus dvs hur bra du ser så har du bra syn, nästan perfekt på höger öga. sen är det ju andra faktorer som också spelar in som mörkerseende osv.
lycka till!