• Anonym (Två gröna)

Ngn som är synskadad? Behöver lite råd och tips...

Jag är diabetiker sedan 7 års ålder, är idag 38 och fick för några år sedan problem med oroliga kärl och nybildningar i ögonen. Efter en ganska omfattande laserbehandling samt en glasroppsop, i vä öga så har det *peppar peppar* dock sett ganska lugnt ut i mina ögon, detta är ca 4 år sedan. Är oerhört tacksam över detta förstås men vid den sista kollen visade det sig att en komplikation pga operationen tillstött som visst inte är ovanlig, nämligen grå starr!
    Enl läkaren var detta inte så mkt att oroa sig för, det är den oskyldigare formen och detta åtgärdas "enkelt" med en operation. Dock tyckte inte läkaren det behövdes göras nu, han menar på att jag ändå ser hyfsat för tillfället. Jag vet inte exakt vad jag har för styrka på synfelet, men vet att jag ser tredje raden nerifrån med höger öga och fjärde raden nerifrån med vä med glasögon på,
    Tycker jag ser hjälpligt, har vant mig vid "dålig syn" och använder glasögon när jag behöver det, typ vid tv-tittning och bilkörning.
    Mitt problem är jobbet, sitter vid dator hela dagarna och upplever att synen känns grumlig och ofokuserad, antar att detta kanske trots allt har med starren att göra??
    Blir fort trött i ögonen och det är ingen idé med glasögon framför skärmen för då ser jag sämre, dem ser jag bara bättre med på avstånd.
    Tänkte höra mig för om det är nån som använder hjälpmedel till sina datorer, typ förstoringsprogram eller annat? Jag skulle vilja ha mer kontrast i bilden för då det är det på vissa sidor ser jag bättre, till ex om texten är starkt blå och bakgrunden vit. Det går dock inte ställa in skärpan bättre i vårt stödsystem och både färger och text upplevs grådaskigt och grumligt.
    Vem tar man kontakt med för att prova dessa hjälpmedel och går de enkelt att installera på vilken burk som helst?

• Svar på tråden Ngn som är synskadad? Behöver lite råd och tips...
  • Lizzyy

Borde ni inte ha någon ergonom på er arbetsplats som kan hjälpa dig med det? eller hjälpmedlescentralen i ditt landsting? Där skulle jag börja. Sen kan du ju även kontakta synskadades riksförbund, de vet ju massor om detta.

Lycka till!

• Anonym (Två gröna)

Det har du säkert rätt i. Tänkte börja med att kolla med min ögonläkare, men nu var jag mer intresserad av personliga erfarenheter av hjälpmedel och / eller starr.
    Tack i alla fall

• Lizzyy

Hejsan

Ok, det har jag inga, endast att jag har kört många synskadade (jobbat som taxichaufför).

Lycka till!

• Anonym (Maria)

Du ska vara glad som ändå ser så bra. Min mamma kan bara se den översta raden på syntestet och glasögon hjälper inte.. Men hon får hjälp av syncentralen. Fast hon vill gärna klara sig själv utan dessa hjälpmedel.

Men i ditt fall så låter det mera som du behöver terminalglasögon när du jobbar framför dataskärm..

• Anonym (Två gröna)

Maria, tack för ditt svar.
    Javisst, det finns ju alltid dem som har det värre. Jag tog upp det hela med min diabetesläkare igår som sade att starr opereras först när patienten verkligen upplever besvär och att det är väldigt individuellt. Han sade att jag då får kontakta min ögonläkare. Jag tror själv också att det är starren som är orsaken till synnedsättninngen eftersom diabetesförändringarna sett bra ut sista åren.

Terminalglasögon har jag testat, det är ingen idé, blir ingen skillnad.

Eftersom starr gör linsen grumlig så hjälper väl inga glasögon i världen mot detta antar jag.

Får helt enkelt boka in tid hos ögonläkaren o se vad de säger.

• zazzza

men vilket svar, ..du ska vara glad...osv....v fan... jag har en kusin som nästan är blind. skulle jag säga till henne , du ska va glad att du inte är döv oxå!!!? vilken medkänsla......sjukt!

• Anonym (Två gröna)

Hmm jag hoppas att inte Maria menade så...det vore ju ungefär som att säga att vi skall inte sörja att barn mördas i vårt land för det dör tusentals barn i Afrika varje dag. Man kan inte värdera olika människors lidande.
    Men som sagt, jag hoppas det inte var menat så...

• Anonym (Två gröna)

Jag vill återigen poängtera att jag har haft diabetesförändringar i mina ögon, opererat dem och nu fått starr. Så det är ingen vanlig närsynthet det handlar om.

• zazzza

nej, hon kanske inte menade så, man kan läsa in fel ibland.....:)

• tingi

grumlingen du upplever på nära håll kan absolut vara starren, men då borde du ha mer problem på avstånd också. och eftersom ögonläkaren sa att det inte var så mkt grumlingar så tycker jag det låter som om att det är terminalglasögon som behövs.

har du varit hos en optiker och provat ut det/gjort en sådan synundersökning?

ytterligare tecken på att det är styrkan det är problem med är ju att du ser bättre utan dina glasögon på nära håll samt att du blir trött i ögonen och det blir svårt att fokusera.

• Anonym (Två gröna)

tingi, det är några år sen jag var hos en optiker för utprovning av terminalglasögon kan jag villigt erkänna. Då var det så att det verkligen inte gick att få till en styrka som gav mig bättre syn på just terminal-avstånd. Ja, mina glasögon ser jag mkt bra med på långt håll, detta trots att jag tydligen ser 0,9 på hö öga och 0,65 med vä, men det kan jag leva med. Borde dock bli bättre på att ha på mig dem.
    Det är väldigt varierande från dag till dag hur suddigt jag ser eller så beror det på dagsformen i övrigt, hur lite /mkt jag sovit mm.
    Idag till ex när jag jobbat hemma framför den bärbara, har jag inte alls lika grusigt o jobbigt i ögonen. DET får mig att tro att upplösningen på den externa skärmen jag har inte är optimal men jag har försökt ställa in den så gott det går utan förbättring.
    Men...det kan nog vara idé att gå till optikern igen för att kolla det där med terminalglasögon.

• ping

Jag är inte synskadad själv, men min man är det. Hans ögonsjukdom heter Retinitis Pigmentosa, förkortas RP.

Det går att få hjälp/hjälpmedel både hemma och på arbetet.
    Jag minns inte exakt i vilken ände han började för att få till all hjälp, men ögonmottagningen/syncentralen borde kunna hjälpa dig att svara på vart du ska vända dig.

Eftersom "synuppfattningen" (alltså hur du själv upplever att du ser) kan variera från person till person, oavsett diagnos, så är det viktigt att du får utrett vilka synförändringar just du upplever. Jag tycker dessutom att det låter jättemärkligt at de ska vänta med en starroperation tills du "verkligen upplever besvär". Har din syn försämrats till den grad att du behöver hjälpmedel så upplever du väl redan besvär?

De hjälpmedel/åtgärder han har fått är:
    -belysning hemma (inne i skåp, utomhus etc)
    -omtapetsering hemma (från mörkt till ljusa väggar)
    -färdtjänst
    -dataskärm
    -förstoringsprogram och talsyntesprogram till dator
    -belysning på jobbet
    -utbildning
    - handikappersättning från Fsk

Det är säkert fler saker men komer inte på just nu.
    Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har båda massor med info och tjänster för personer/anställda med funktionshinder. Läs på (så gott det går) och meddela din arbetsgivare om de inte är insatta i att det finns möjlighet till arbetshjälpmedel.

Min erfarenhet är att det kan vara segt på många håll, både från omgivning, vårdinstanser och rehabiliteringsaktörer att få hjälp med det man behöver för att kunna fungera "normalt" som synskadad. Därför kan det vara bra att vara påläst om vilka "rättigheter" man har som funktionshindrad, eftersom man sällan får hjälp att driva sitt ärende.

Lycka till!

• tingi

Anonym (Två gröna) skrev 2009-09-23 20:54:27 följande:

tingi, det är några år sen jag var hos en optiker för utprovning av terminalglasögon kan jag villigt erkänna. Då var det så att det verkligen inte gick att få till en styrka som gav mig bättre syn på just terminal-avstånd. Ja, mina glasögon ser jag mkt bra med på långt håll, detta trots att jag tydligen ser 0,9 på hö öga och 0,65 med vä, men det kan jag leva med. Borde dock bli bättre på att ha på mig dem.Det är väldigt varierande från dag till dag hur suddigt jag ser eller så beror det på dagsformen i övrigt, hur lite /mkt jag sovit mm.Idag till ex när jag jobbat hemma framför den bärbara, har jag inte alls lika grusigt o jobbigt i ögonen. DET får mig att tro att upplösningen på den externa skärmen jag har inte är optimal men jag har försökt ställa in den så gott det går utan förbättring.Men...det kan nog vara idé att gå till optikern igen för att kolla det där med terminalglasögon.
    ja, gå till en optiker och kolla upp det. jag tycker verkligen det låter som terminalglasögon behövs, speciellt eftersom det varierar så mkt. sen kan ju din skärm på jobbet ha kass upplösning också som säkert spelar in, kolla med någon datoransvarig på ditt jobb.

andra tecken på just grå starr är att man ser väldigt dåligt i mörker (typ skymning, svag belysning), bländningsproblem (typ vid bilkörning i mörker) samt att man ser sämre på avstånd. normalt när man opererar grå starr brukar ögonläkaren vänta tills man ser 0,5-0,6 ungefär. nu ser du ju redan 0,65 med ena ögat med det är svårt att veta hur mkt som beror på starr (om något ens gör det) eller om det har med diabetesen att göra.

jag är lite nyfiken på hur detta upptäcktes. har du gått på regelbundna ögonbottenfotograferingar hela livet eller upptäcktes det på någon annan väg?

en annan sak som jag tänkte på är att när man opererar grå starr så suger man ut den grumliga linsen och sätter i en konstgjord. med denna lins så ser man bara på avstånd dvs läsglasögon kommer alltid behövas. det kanske var därför ögonläkaren ville vänta? jag vet dock att det är på väg (eller kasnke redan finns?) konstgjorda multifokala-linser dvs linser med styrka för långt och nära håll. är detta något ögonläkaren pratade om?

oj, vad långt det blev..
  • Anonym (Finns hjälp)
    ping skrev 2009-09-23 21:16:29 följande:
    Jag är inte synskadad själv, men min man är det. Hans ögonsjukdom heter Retinitis Pigmentosa, förkortas RP. Det går att få hjälp/hjälpmedel både hemma och på arbetet.Jag minns inte exakt i vilken ände han började för att få till all hjälp, men ögonmottagningen/syncentralen borde kunna hjälpa dig att svara på vart du ska vända dig.Eftersom "synuppfattningen" (alltså hur du själv upplever att du ser) kan variera från person till person, oavsett diagnos, så är det viktigt att du får utrett vilka synförändringar just du upplever. Jag tycker dessutom att det låter jättemärkligt at de ska vänta med en starroperation tills du "verkligen upplever besvär". Har din syn försämrats till den grad att du behöver hjälpmedel så upplever du väl redan besvär?De hjälpmedel/åtgärder han har fått är:-belysning hemma (inne i skåp, utomhus etc)-omtapetsering hemma (från mörkt till ljusa väggar)-färdtjänst-dataskärm-förstoringsprogram och talsyntesprogram till dator-belysning på jobbet-utbildning- handikappersättning från FskDet är säkert fler saker men komer inte på just nu.Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har båda massor med info och tjänster för personer/anställda med funktionshinder. Läs på (så gott det går) och meddela din arbetsgivare om de inte är insatta i att det finns möjlighet till arbetshjälpmedel.Min erfarenhet är att det kan vara segt på många håll, både från omgivning, vårdinstanser och rehabiliteringsaktörer att få hjälp med det man behöver för att kunna fungera "normalt" som synskadad. Därför kan det vara bra att vara påläst om vilka "rättigheter" man har som funktionshindrad, eftersom man sällan får hjälp att driva sitt ärende.Lycka till!
    Du skrev det jag tänkte skriva. Har själv RP fast långsam. Jag har fått hjälp av fk med hjälpmedel och även så får mitt jobb en summa pengar som ska kompensera att jag kanske behöver längre tid på mig för att göra mina sysslor i och med min syn nedsättning.
  • Anonym (Två gröna)

ping, tack, det var just lite såna råd och förslag på hjälpmedel/förändringar jag syftade på med mitt inlägg.
    Jag förstår ju att ögonläkaren är en bra början, de borde ju veta var man börjar för att få hjälp med allt detta.
    Jag är ju inte lika gravt synskadad som din man, tycker på det hela att jag klarar mig ganska bra i det dagliga livet. Folk som jag känner är vana att jag inte känner igen dem på håll eller att jag inte kan läsa skyltar på längre avstånd.
    Jag har nog också varit dålig på att påtala vad jag upplever på jobbet för min ögonläkare, utan har levt med ngn slags tro att han som vet exakt hur mkt jag ser och inte och vilka defekter jag har på mina ögon, också borde vara den som tar upp detta med hjälpmedel och vidare kontakt med syncentral mm.
    Just eftersom jag inte påtalat mina problem så mycket så kanske det också påverkat hans inställning till operation av det vänstra ögat.

tingi, jag är ju diabetiker sedan -79 och har ju i många år fått mina ögon undersökta. Har genom åren inte haft världens bästa koll på mitt blodsocker, särskilt under tonåren har jag haft några år då värdena var anskrämliga, men i vuxen ålder har jag försökt göra vad jag kan för att hålla bra värden och lyckats ganska bra med det. För några år sedan, fem typ, upptäcktes att alla kärl i mina ögon var irriterade, svällda och att det fanns nybildningar. De satte in bred laser-op av bägge ögonen, höll på vid kanske sex-sju tillfällen. Märkte dock inte av ngt på min egen synförmåga så allt kom som en chock. Gudskelov fick de ganska snabbt mina ögon i schack och jag svarade bra på laserbehandlingarna. Nästa smäll kom -05 när jag var gravid och en ganska massiv blödning skedde i vä öga nära gula fläcken. Denna torkade upp eftersom men man beslöt att göra en sk viktrektomi, avlägsna glaskroppen, för detta skulle minska risken för fler blödningar. Detta är alltså 4 år sedan och sedan dess har det sett "bra" ut i mina ögon. Starren konstaterades för några veckor sedan i vä öga och är en ganska vanlig komplikation efter viktrektomier. Läkaren, som jag har stort förtroende för, var inte särskilt oroad, och då blev jag det inte heller.
    Ända sedan laseroperationerna har jag dåligt mörkerseende, men det kan man även få av diabetens påverkan på ögonen, jag har svårt för starkt ljus och måste alltid ha solglasögon direkt det inte är mulet, värst på vintern när det är snö kvar.
    Det är ju därför svårt att säga om mörkerseendet blivit sämre av starren. Läkaren sa inget om att läs-seendet aldrig blir bra om man byter ut linsen, men jag kan ju läsa utan glasögon NU, mkt tack vare det högra ögat, och där hoppas jag ju slippa starren. Så så länge läsförmågan inte blir SÄMRE av operationen så är det väl lönt att göra den. Läkaren nämnde inget om den linsen som ger bra seende på håll och nära.
    Dator-ansvarig, jaa, allt sånt är svårt på min trots allt ganska stora arbetsplats, men visst, snokar man lite så...men jag vill först och främst reda ut vilka hjälpmedel som kan vara aktuella för min del och som verkligen hjälper mig innan jag går vidare med att begära det på min arbetsplats.
    Jag har aldrig varit den som belyst mina hälsoproblem, vare sig diabetesen eller synen, utan snarare åt andra hållet, dämpat ner dem och tyckt att jag klarar mig bra trots allt.

• tingi

Anonym (Två gröna) skrev 2009-09-24 10:11:04 följande:

ping, tack, det var just lite såna råd och förslag på hjälpmedel/förändringar jag syftade på med mitt inlägg.Jag förstår ju att ögonläkaren är en bra början, de borde ju veta var man börjar för att få hjälp med allt detta.Jag är ju inte lika gravt synskadad som din man, tycker på det hela att jag klarar mig ganska bra i det dagliga livet. Folk som jag känner är vana att jag inte känner igen dem på håll eller att jag inte kan läsa skyltar på längre avstånd. Jag har nog också varit dålig på att påtala vad jag upplever på jobbet för min ögonläkare, utan har levt med ngn slags tro att han som vet exakt hur mkt jag ser och inte och vilka defekter jag har på mina ögon, också borde vara den som tar upp detta med hjälpmedel och vidare kontakt med syncentral mm. Just eftersom jag inte påtalat mina problem så mycket så kanske det också påverkat hans inställning till operation av det vänstra ögat.tingi, jag är ju diabetiker sedan -79 och har ju i många år fått mina ögon undersökta. Har genom åren inte haft världens bästa koll på mitt blodsocker, särskilt under tonåren har jag haft några år då värdena var anskrämliga, men i vuxen ålder har jag försökt göra vad jag kan för att hålla bra värden och lyckats ganska bra med det. För några år sedan, fem typ, upptäcktes att alla kärl i mina ögon var irriterade, svällda och att det fanns nybildningar. De satte in bred laser-op av bägge ögonen, höll på vid kanske sex-sju tillfällen. Märkte dock inte av ngt på min egen synförmåga så allt kom som en chock. Gudskelov fick de ganska snabbt mina ögon i schack och jag svarade bra på laserbehandlingarna. Nästa smäll kom -05 när jag var gravid och en ganska massiv blödning skedde i vä öga nära gula fläcken. Denna torkade upp eftersom men man beslöt att göra en sk viktrektomi, avlägsna glaskroppen, för detta skulle minska risken för fler blödningar. Detta är alltså 4 år sedan och sedan dess har det sett "bra" ut i mina ögon. Starren konstaterades för några veckor sedan i vä öga och är en ganska vanlig komplikation efter viktrektomier. Läkaren, som jag har stort förtroende för, var inte särskilt oroad, och då blev jag det inte heller.Ända sedan laseroperationerna har jag dåligt mörkerseende, men det kan man även få av diabetens påverkan på ögonen, jag har svårt för starkt ljus och måste alltid ha solglasögon direkt det inte är mulet, värst på vintern när det är snö kvar.Det är ju därför svårt att säga om mörkerseendet blivit sämre av starren. Läkaren sa inget om att läs-seendet aldrig blir bra om man byter ut linsen, men jag kan ju läsa utan glasögon NU, mkt tack vare det högra ögat, och där hoppas jag ju slippa starren. Så så länge läsförmågan inte blir SÄMRE av operationen så är det väl lönt att göra den. Läkaren nämnde inget om den linsen som ger bra seende på håll och nära.Dator-ansvarig, jaa, allt sånt är svårt på min trots allt ganska stora arbetsplats, men visst, snokar man lite så...men jag vill först och främst reda ut vilka hjälpmedel som kan vara aktuella för min del och som verkligen hjälper mig innan jag går vidare med att begära det på min arbetsplats.Jag har aldrig varit den som belyst mina hälsoproblem, vare sig diabetesen eller synen, utan snarare åt andra hållet, dämpat ner dem och tyckt att jag klarar mig bra trots allt.
    tack för all info. nu skickar man ju alla som har diabetes på regelbunda ögonbottenfotograferingar (typ en gång/år) för att hålla koll på näthinnan, kanske inte var lika vanligt förut eller så sker det väldigt snabbt när kärlen väl börjar förändras.

nej, sålänge inget görs på höger öga så påverkas ju inte läsförmågan där såklart.

angånde hjälp från syncentraler och likn så tror jag att du ser för bra för att få hjälp. visus 0,3 eller ett mkt litet synfält brukar vara kriterierna för att få komma dit. sen finns det säkert specialfall och jag tror även att det är olika beroende på i vilket landsting du bor, så kolla om ögonläkaren kan remittera dig till en syncentraö. för om man bara ser på visus dvs hur bra du ser så har du bra syn, nästan perfekt på höger öga. sen är det ju andra faktorer som också spelar in som mörkerseende osv.

lycka till!
  • Anonym (Två gröna)

tingi, jag kollades / kollas en gång per år, men man såg inte ett spår av dessa förändringar året innan utan de kom allihopa under det året. Så, ja det kan hända mkt under ett år. Svårt också när man inte ens upplever en synnedsättning. Jag är tacksam över att behandlingarna ändå lugnat ner kärlen i mina ögon.

Nej, precis, jag har som sagt eg bara problem efter att ha stirrat in i skärmen 8 timmar, jobbar i ett stödsystem där man klipper o klistrar en del, går igenom fält med text osv..som kräver en del koncentration synmässigt.

Men jag ska kolla detta med t-glasögon först o främst.

Tack återigen för alla tips.

Svar på tråden Ngn som är synskadad? Behöver lite råd och tips...