• Dalias mamma

Glassbomb

Ska ha kalas 10/10. Hur lång tid innan kan man göra glassbomben? Kommer vara med glass, grädde, godis och chokladsås

• Svar på tråden Glassbomb
  • MBert

Menar du själva glassen du ska ha i frysen eller att dekorera den?
    Glassen kan du göra rätt lång tid innan (lite beroende på hur mycket grädde och äggula du har, för den ska ju smaka färskt). Dekorera (med grädde, godis och chokladsås) gör man ju strax innan servering.

• Dalias mamma

Nej, jag ska inte göra glassen själv. Jag ska ha grädde och godis inne i bomben alltså. Så frågan är när jag kan blanda ihop och frysa allt

• MBert

Nu...
    Men varför gör du inte glassen också själv? Det blir ännu bättre!

• Soon2be

du ska inte blanda ihop och frysa för tidigt, alltså inte redan nu. glassen blir sockrig på något sätt. inte gott. och använd inte egen glass, smakar bara lök!!! frys två dagar innan och ta upp i god tid och dekorera precis innan. perfekt bomb!

• MBert
    Soon2be skrev 2009-09-24 13:42:07 följande:
    du ska inte blanda ihop och frysa för tidigt, alltså inte redan nu. glassen blir sockrig på något sätt. inte gott. och använd inte egen glass, smakar bara lök!!! frys två dagar innan och ta upp i god tid och dekorera precis innan. perfekt bomb!
    Nej nej!
    Lök???? Hur gör du din glass??!!
    Jag har gjort massor av goda glassorter och goda glassbomber. Har aldrig råkat ut för att de blir "sockriga" eller hur det uttrycktes. Bara kanongott (vilket glassbomber förståss ska vara!)
  • Dalias mamma

Tackar, tackar för tipsen. Kommer inte göra glass själv, vill ha det så enkelt som möjligt eftersom jag kommer stå med en nyfödd också mitt i allt. Ska nog köpa hem allt snart så är iaf det gjort och sen blanda det ett par dagar innan

• Soon2be
    MBert skrev 2009-09-24 20:38:02 följande:
    Nej nej! Lök???? Hur gör du din glass??!!Jag har gjort massor av goda glassorter och goda glassbomber. Har aldrig råkat ut för att de blir "sockriga" eller hur det uttrycktes. Bara kanongott (vilket glassbomber förståss ska vara!)
    ja lök smakar hemgjord glass, och det är både när jag gör och när andra gör. det mest vedervärdiga ät bita i är hemgjord glass.
  • MBert
    Soon2be skrev 2009-09-25 07:46:25 följande:
    ja lök smakar hemgjord glass, och det är både när jag gör och när andra gör. det mest vedervärdiga ät bita i är hemgjord glass.
    Ja min hemmagjorda glass smakar då rakt inte lök!!!
    Det är hur enkelt som helst. Här är ett grundrecept att utgå ifrån
    3 äggulor
    3 msk (flor)socker
    3 dl vispgrädde
    + smaksättning (vaniljsocker, kakao eller mörk choklad, bär m.m)

Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden. Blanda den med äggsmeten och smaksättning. Häll i glassmaskin, eller i form som sätts i frysen.

Av äggvitorna gör man maränger
    3 äggvitor
    1-2 dl socker

Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna med 1 dl socker till hårt skum. Vänd försiktigt ner resten av sockret. Klicka ut på plåt. Grädda 45 min-1 tim.
  • Soon2be
    MBert skrev 2009-09-26 16:32:05 följande:
    Ja min hemmagjorda glass smakar då rakt inte lök!!!Det är hur enkelt som helst. Här är ett grundrecept att utgå ifrån3 äggulor3 msk (flor)socker3 dl vispgrädde+ smaksättning (vaniljsocker, kakao eller mörk choklad, bär m.m)Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden. Blanda den med äggsmeten och smaksättning. Häll i glassmaskin, eller i form som sätts i frysen.Av äggvitorna gör man maränger3 äggvitor1-2 dl sockerSätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna med 1 dl socker till hårt skum. Vänd försiktigt ner resten av sockret. Klicka ut på plåt. Grädda 45 min-1 tim.
    ja märängen gjorde vi aldrig, men hela familjen är överrens, det går inte att äta glassen, så vi slängde den. smaken är ju verkligen som baken, delad. vi gjorde med florsocker och hackade lite mörk choklad. körde den i glassmaskinen.
  • MBert
    Soon2be skrev 2009-09-27 16:48:48 följande:
    ja märängen gjorde vi aldrig, men hela familjen är överrens, det går inte att äta glassen, så vi slängde den. smaken är ju verkligen som baken, delad. vi gjorde med florsocker och hackade lite mörk choklad. körde den i glassmaskinen.
    Kanske du hade hackat löken precis innan chokladen då? I så fall förklarar det ju saken
  • Soon2be
    MBert skrev 2009-09-27 16:52:15 följande:
    Kanske du hade hackat löken precis innan chokladen då? I så fall förklarar det ju saken
    den tanken har jag också tänkt och försökt på alla vis, men vi hackade på bakplåtspapper direkt på diskbänken denna gången.
Svar på tråden Glassbomb