• Amor

Måste vi dra in jurister i vår bodelning vid skilsmässan?

Vi ligger just nu i skillsmässa och inom en månad kommer jag flytta till en ny lägenhet. Min man kommer bo kvar i lägenheten några månader medan vi säljer den. Jag kommer bli utlöst på något sätt i förväg så jag kan betala kontantinsatsen på lägenheten jag köpt, sedan reglerar vi vinsten mer detaljerat när försäljningen är genomförd. Min man har pengar så han kan lösa ut mig redan nu.

Vi är överens om hur vi ska dela upp de stora sakerna, han behåller bilen eftersom det är han som har betalat den med sin lön. Jag får de möbler och den elektronik jag behöver (han är mer intresserad av elektronik så jag får t.ex. TVn och han kommer köpa en ny). Jag kommer i princip få ta det jag vill ha och jag kommer vara juste och lämna kvar det jag inte behöver/det han vill ha/det som är hans beskärda del. Jag flyttar till en pyttelägenhet så jag lär inte få plats med så mkt prylar ändå.

Nu till frågan - MÅSTE vi blanda in någon advokat/tingsrätt i vår bodelning nu när vi är så här överens? MÅSTE vi skicka in något papper på bodelningen, vilken typ av papper och ska det vara någon advokat med som skriver under? Vi vill lösa det hela så smidigt och smärtfritt som möjligt, och vi är ju överens.

Någon som vet?

Tack!

• Svar på tråden Måste vi dra in jurister i vår bodelning vid skilsmässan?
  • Bianca715

Är ni överens så varför blanda in dom? Tycker ni verkar ha löst era egna problem smärtfritt. Dom är ju till för om man inte kan samsas om vad man ska ta med sig. Tänk om det fanns fler som ni.

• Amor

Men det är väl något man måste göra? Räcker det att skriva på ett papper att bodelningen är färdig eller måste man skicka in en komplett lista med allt man delat upp? Det är så förvirrande med all byråkrati! :-S Man har liksom ingen lust mitt i allt det här!

• uniMog

ni måste skicka in anmälan om bodelning till tingsrätten. Inga jurister behöver vara inblandade men kolla gärna upp hur de ska skrivas så att allt blir korrekt

I can Cum Lauder
  • Jambosana
    Pejgan skrev 2009-09-26 18:57:30 följande:
    ni måste skicka in anmälan om bodelning till tingsrätten. Inga jurister behöver vara inblandade men kolla gärna upp hur de ska skrivas så att allt blir korrekt
    Nej det KAN registreras i Tingsrätten, men man behöver inte. Det är ett privaträttsligt avtal mellan er.

Ni behöver heller inte lista allt, vi skrev vad som skulle tillfalla vem av de tyngre grejerna, hem/bil/dyra inventarier. Sedan satte vi ett datum att det som stod på resp konto skulle tillfalla var och en och att vi båda var nöjda med hela uppdelningen. Sedan skrev vi under 2 orginal ex med vittne och tog varsitt. Jag har också tagit kopia.

Det finns mallar på detta på nätet.
  • uniMog
    Jambosana skrev 2009-09-26 19:01:30 följande:
    Nej det KAN registreras i Tingsrätten, men man behöver inte. Det är ett privaträttsligt avtal mellan er. Ni behöver heller inte lista allt, vi skrev vad som skulle tillfalla vem av de tyngre grejerna, hem/bil/dyra inventarier. Sedan satte vi ett datum att det som stod på resp konto skulle tillfalla var och en och att vi båda var nöjda med hela uppdelningen. Sedan skrev vi under 2 orginal ex med vittne och tog varsitt. Jag har också tagit kopia. Det finns mallar på detta på nätet.
    aha det kanske var vår bank som krävde det då. sorry!
    I can Cum Lauder
  • Jambosana
    Pejgan skrev 2009-09-26 19:22:41 följande:
    aha det kanske var vår bank som krävde det då. sorry!
    Ja och det är jätteviktigt att göra det om det handlar om mycket pengar eller om man inte är överens. Så er bank gjorde ju helt rätt.

Vi hade inte mycket att dela upp, då mestadelen av kapital och husägande var min enskilda egendom.
  • limetto

Man behöver inte blanda in någon jurist. Skriv bara ner vem som får vad på ett papper, skriv att ni är överens om att ni härmed avsäger er alla ytterligare ekonomiska anspråk på varandra med anledning av skilsmässan, sen skriver ni under.

Om man har fastighet som någon ska överta i och med bodelningen så måste bodelningsavtalet skickas till inskrivningsmyndigheten. Det brukar banken kräva att få se att det är gjort innan man flyttar över lån osv.

• hattie

Hej! Om min man har begått ett brott och blir skadeståndsskyldig kommer då jag även att bli drabbad av den skulden? Vi har separerat (hans vilja) men är inte än skilda?

• JohanLind
    Amor skrev 2009-09-22 09:03:32 följande:
    Vi ligger just nu i skillsmässa och inom en månad kommer jag flytta till en ny lägenhet. Min man kommer bo kvar i lägenheten några månader medan vi säljer den. Jag kommer bli utlöst på något sätt i förväg så jag kan betala kontantinsatsen på lägenheten jag köpt, sedan reglerar vi vinsten mer detaljerat när försäljningen är genomförd. Min man har pengar så han kan lösa ut mig redan nu.

Vi är överens om hur vi ska dela upp de stora sakerna, han behåller bilen eftersom det är han som har betalat den med sin lön. Jag får de möbler och den elektronik jag behöver (han är mer intresserad av elektronik så jag får t.ex. TVn och han kommer köpa en ny). Jag kommer i princip få ta det jag vill ha och jag kommer vara juste och lämna kvar det jag inte behöver/det han vill ha/det som är hans beskärda del. Jag flyttar till en pyttelägenhet så jag lär inte få plats med så mkt prylar ändå.

Nu till frågan - MÅSTE vi blanda in någon advokat/tingsrätt i vår bodelning nu när vi är så här överens? MÅSTE vi skicka in något papper på bodelningen, vilken typ av papper och ska det vara någon advokat med som skriver under? Vi vill lösa det hela så smidigt och smärtfritt som möjligt, och vi är ju överens.

Någon som vet?

Tack!

All information samt all dokument ni behöver för att själva göra bodelningen kan laddas ner här.

• Ounn

Nej, jag och min f.d blandade inte heller in jurister då vi båda var överrens om hur bodelningen ska gå till.

• Cailyn
    uniMog skrev 2009-09-26 18:57:30 följande:
    I can Cum Lauder

Nu mer är det Skatteverket som gäller, om någon vill registrera en gemensamt underskriven bodelning.
  • Themis
    hattie skrev 2013-10-17 17:44:23 följande:
    Hej! Om min man har begått ett brott och blir skadeståndsskyldig kommer då jag även att bli drabbad av den skulden? Vi har separerat (hans vilja) men är inte än skilda?
    Utifrån detta svar som gäller att den ena kommer att få ett skadestånd och inte vill dela det, så skulle jag säga nej.

lawline.se/answers/1537

"Endast den egendom som fanns den dagen då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten ska omfattas av bodelningen, egendom som ni får efter denna dag ska inte vara med i bodelningen. Om du får skadeståndet efter denna tidpunkt har din man ingen rätt till dessa pengar."

--
    Så om ni har lagt in papper om skilsmässa nu (vilket jag fattar det som) och skadeståndet/skulden som gäller honom kommer i mellantiden, så får han ta den i sin helhet. Har du inte skickat papper än så gör det fort som bara den, skulle jag säga.

Men jag är inte jurist och det är gratis att ringa Lawline och fråga om du vill kolla upp det- numret står på websidan.
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Themis

Sorry, menade papper om bodelning där. Skäms

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • zzzxxxzzz

Måste man skriva upp exakta siffror på lån och värde på hus o.s.v för att få ett giltigt bodelningsvatal till Lantmäteriet?
    Jag pratade med en jurist och hon sa att Lantmäteriet kanske inte godkänner ett bodelningsavtal som vi gjort själva? Känns väldigt onödigt att betala en jurist mellan 5000-7500 kr för ett papper som vi kan skriva själva när vi båda är helt överens med uppdelningen.

Svar på tråden Måste vi dra in jurister i vår bodelning vid skilsmässan?