Måste vi dra in jurister i vår bodelning vid skilsmässan?
Vi ligger just nu i skillsmässa och inom en månad kommer jag flytta till en ny lägenhet. Min man kommer bo kvar i lägenheten några månader medan vi säljer den. Jag kommer bli utlöst på något sätt i förväg så jag kan betala kontantinsatsen på lägenheten jag köpt, sedan reglerar vi vinsten mer detaljerat när försäljningen är genomförd. Min man har pengar så han kan lösa ut mig redan nu.
Vi är överens om hur vi ska dela upp de stora sakerna, han behåller bilen eftersom det är han som har betalat den med sin lön. Jag får de möbler och den elektronik jag behöver (han är mer intresserad av elektronik så jag får t.ex. TVn och han kommer köpa en ny). Jag kommer i princip få ta det jag vill ha och jag kommer vara juste och lämna kvar det jag inte behöver/det han vill ha/det som är hans beskärda del. Jag flyttar till en pyttelägenhet så jag lär inte få plats med så mkt prylar ändå.
Nu till frågan - MÅSTE vi blanda in någon advokat/tingsrätt i vår bodelning nu när vi är så här överens? MÅSTE vi skicka in något papper på bodelningen, vilken typ av papper och ska det vara någon advokat med som skriver under? Vi vill lösa det hela så smidigt och smärtfritt som möjligt, och vi är ju överens.
Någon som vet?
Tack!