• HannaS86

Är detta dyrt för att dra en visdomstand

Jag är nyfiken på vad det kostar för er att gå till tandläkaren. När jag går till tandhygienist på folktandvården brukar de skrubba baksidan av mina tänder eftersom jag får en brun beläggning där. Undersökning + skrubb brukar ta en timma ungefär. För det får jag betala 800kr och då får jag ändå någon rabatt tydligen eftersom jag är 22år.

Jag röntgade mig idag för att jag kommer behöva dra en visdomstand. 2 bilder. Detta kostade 365:-. Är det ett normalpris?

Visdomstanden ligger nästan helt horisontellt och tandläkaren beräknade att han får boka in mig på 2 timmar och att det kommer kosta ca 2700:-.

Vad brukar ni betala för att gå till tandläkaren?

• Svar på tråden Är detta dyrt för att dra en visdomstand
  • Trill

Låter som normala priser. Tyvärr

• SweetStarAngel

2700 kr lät väldigt mycket för att dra ut en visdomstand, kostade runt en femhundring när jag drog ut min visdomstand och tog några minuter.... Men antar att det finns många olika scenarion, låter som du ska genomgå någon slags operation...

Lycklig fru, mamma och matte=)
  • sasssyy

2700 tycker jag låter dyrt iofs.. jag betalade 637 för att dra min.. men den var ju bara att dra rakt uppåt tog inte 10 min ens en gång...

Du ska inte se till att få en remiss till käk-kirurgen på ett sjukhus i stället???

2 timmar i tandläkarstolen.. fy för fan säger jag..och sen betala för det.. summan för 2 timmar låter normal, men det enklaste (och billigaste) borde väl var att söva dig och snitta ut tanden.. så ska de göra på en rotrest som finns efter en visdom på mig.. den har gått sönder så det är bara en bit rot kvar under tandköttet så att säga...

Förslag.. ring runt till några andra tandläkare och fråga vad de skulle ta för samma behandling så får du lite bättre bild.
    Sen är det ju så att du får rabatt också, för det kan omöjligt vara det rabatterade prisen han talar om här. Tandvård är ju numera subventionerad

• Me o Mike

Jag gjorde en röntgen förra veckan och den fick jag betala 680:- för. Ska operera ut 2 st. Går ej att dra ut vanligt. Vette fan vad det kommer att kosta.

• Mamman till två

Låter rimligt,.. tyvärr..

För röntgen & undersökning får jag med rabatt betala ca 5-600:-
    När jag drog ut en visdomstand för 5 år sedan kostade det mig 2200:-
    Den låg också horisontellt - operation där de fick dela sönde tanden & plocka ut den bit för bit.
    Tog ca 1 timme inkl tiden bedövningen tog för att verka...

• HannaS86

Låter som jag kommer få göra samma som Lilla Mams, de får nog ta ut den i bitar. Jag nämnde att "det är synd att man inte kan bli sövd" och han sa att det går ju men de gör inte det i första taget. Så det skulle bli ca 2700:- förutsatt att det inte blir någon remiss. Tanden ligger dåligt till och jag ser inte fram emot att dra den men samtidigt känns det som det är lika bra att det blir gjort. Jag irriterar mig bara på att tandläkaren beter sig som att han tycker det är för tidigt att dra den, jag tycker ju att den skaver och igår gjorde den ont i några timmar efter jag ätit bröd.

Jag skulla ha röntgat den för några månader sedan eftersom tandhygienisten sa att jag skulle behöva dra den förr eller senare och att jag fick välja själv. Då valde jag förr eftersom jag vill bli av med skiten men då tyckte tandläkaren att det var lite "overkill" att dra den innan den börjat komma fram och skickade hem mig igen. Kommer nog byta till en annan tandvårdcentral som ligger närmare där jag bor nu, har mest gått till min gamla av vana och för att de har min journal + alla röntgenbilder de tagit genom åren (har alltid gått där).

• rosen76

Nog för att det brukar vara dyrt att gå till tandläkare, men de priser du nämner låter mycket ändå. När jag går till tandhygienist och de tar bort beläggningar betalar jag lite drygt 500kr. Jag opererade bort en visdomstand för ca 1 år sen och det gick på runt 1500kr. Bara det är ju dyrt!

• sasssyy

man KAN bli sövd och man ska kräva det om man känner att man vill.

Jag ska tex göra en rotfyllning, dra en tand samt gjuta en ny brygga och det vägrar jag göra om jag inte är sövd. Men det är iofs pga min extrema sprutskräck och tandläkarskräck... att få en nål i armen och bli sövd är betydligt lättare för mig än att få 3-4 st i munnen..

Är man inte nöjd med sin tandläkare ska man byta, de flesta privata är anslutna till försäkringskassan och är ofta billigare än folktandvården, PLUS att det är lättare att få sin vilja igenom.

GIck till folktandvården förr, och där ville tandläkaren tex inte rotfylla min rot under bryggan ,f ör det var bara onödigt, däremot ville han laga en visdomstand... ett halvår senare får jag inflamation i roten och den blir varfylld, får åka akut till tandläkare här i göteborg (hade inte hunnit skaffa någon här då efter en flytt) och blev totalt utskälld eftersom den borde rotfyllts för länge sedan..och så ifrågasatte dem varför min visdomstand som hade genomrutten rot var lagad???

Folktandvården är bara skit i mina ögon.. har tyvärr ENBART dåliga erfarenheter av dem... hoppas ni har bättre

• rosen76

Verkar variera med priserna läser jag. Och jag har inte ens nån rabatt!

• EJai

2700 kommer killen med betala för att få ut sin visdomstand.

Svar på tråden Är detta dyrt för att dra en visdomstand