• kariba

tapetsering

Vi ska flytta ifrån vår slitna trea och måste tapetsera om.

Vad kostar det ungefär att tapetsera ett rum, materialkostnader alltså?

Vad behöver man?

• Svar på tråden tapetsering
  • Panna82

Beror ju alldeles på om ni ska tapetsera på den gamla tapeten eller ta bort den. Vi köpte en maskin som sprutade ut vattenånga så det blev lättare att skrapa bort den gamla tapeten.
    Sen kan ni behöva spackel. Tapetlim såklart.
    Kommer inte på mer nu.

• kariba

Vi vill göra det så enkelt och så billigt som möjligt, bara så att vi slipper betala när vi flyttar....

• fjonkan

Låter inte som om ni har tapetserat innan så jag hoppas ni har ngn som kan hjälpa er för det tar några gånger att lära sig.

Tapet finns billigt på Rusta. Sen behöver ni troligen spackel med spade och sandpapper. Lim och roller och tapetbord.Papperskniv och tapetborste. Finns ofta färdiga set att köpa när man ska tapetsera.

Lycka till.

• Virrpirr
    Panna82 skrev 2009-09-22 09:16:36 följande:
    Beror ju alldeles på om ni ska tapetsera på den gamla tapeten eller ta bort den. Vi köpte en maskin som sprutade ut vattenånga så det blev lättare att skrapa bort den gamla tapeten.Sen kan ni behöva spackel. Tapetlim såklart.Kommer inte på mer nu.
    Vart köper man en sån och vad kostar den?

Förlåt att jag snodde tråden lite TS :P
  • Mamsis

Vart man köper en maskin som sprutar ånga? Det kan man ofta hyra på färgaffärer och de brukar ibland sälja såna också.

Har man inte bråttom kan man nagga tapeten med en gammal gaffel och sen spraya med vattenflaska på och täcka med plast. Naggandet är inte nödvädnigt, men det tipset fick jag för att vattnet då tränger igenom lättare.

Ts har ni kollat om det går att måla på tapeten ist? En del hyresbolag tillåter målning och det är ju enklare och billigare. 10 l vit färg på krauta kostar 180 kr.
    Inte värsta kvalitén, men helt ok.

• Mamsis

Billigaste tapeterna på Rusta kostar 39 kr. Jag brukar kolla hur många våder det sitter på väggen från början för att räkna ut ungefärlig åtgång. till mitt matrum som är 3,75x2,95, alltså drygt 11 kvm stort går det åt 23 våder, alltså 6 rullar utan mönsterpassning.
    Övrigt material kostar ca 150 kr exkl tapetbord.
    På rusta kostar ett tapetbord 350 kr, men det är inte ett engångs så det finns säkerligen billigare. Har aldrig använt ett eftersom jag har tapetserat med nonwoventapeter och då ska man ju limma direkt på väggen.

Svar på tråden tapetsering