• Trixietrina

Löneanspråk - vad är smartast?

Har precis varit på intervju och tror jag ligger bra till för att få jobbet. Nu undrar arbetsgivaren vad mitt löneanspråk är. Vill absolut ha jobbet och vill inte riskera att mista chansen om jag anger ett för högt löneanspråk. Min tanke är då såhär: ange en marknadsmässig lön för mitt yrke men samtidigt tala om att jag är öppen för diskussion. Vad tror ni? Eller bör man inte säga att man är öppen för diskussion?

• Svar på tråden Löneanspråk - vad är smartast?
  • Ulf Harrys Farsa

Forska lite i vart marknadslönen ligger, begär snittet och boka in en ny löneförhandling efter 6 månaders anställning.
    Tänk också på att kanske en veckas extra betald semester är trevligare än nån tusenlapp i lön ;)

• Trixietrina

Ja, jag tänkte begära snittet och som du säger kan man alltid boka in en ny löneförhandling efter ett tag. Frågan är om man bör lägga sig lite över vad man själv kan tänka sig och sedan tala om att man är öppen för diskussion?

• Tecken

Varför vill du så gärna säga att du är öppen för diskussion? Det kommer ju arbetsgivaren upptäcka ändå, förr eller senare, om du är det eller inte.

• uniMog

om de vill ha dig så avfärdar de dig inte pga några tusen i för högt löneanspråk. Så länge du inte begär 50' för ett jobb som de tänkt betala 25' för så lär de komma med ett motbud.

I can Cum Lauder
  • Trixietrina

För att jag absolut vill ha jobbet och ser stora utvecklingsmöjligheter och vill inte säga en för hög summa så att jag riskerar att inte få jobbet. Nu har jag iaf svarat och sagt ca summa så då framgår det ju ändå att jag är öppen för diskussion.

• Tecken

Men om de verkligen vill ha dig, så kommer de inte tänka "Oj, vad högt löneanspråk, henne vill vi inte ha!". Vill de verkligen ha dig så tänker de kanske "Oj, vad högt löneanspråk, henne måste vi förhandla om lönen med!".

• Trixietrina

Ja, det kanske du har rätt i   Avvaktar nu bara svar så hoppas det går vägen nu.

Svar på tråden Löneanspråk - vad är smartast?