• kaffeochkaka

Finns det något sätt att få liv i matt laminatgolv?

Det laminatet vi lagt in på vissa ställen i huset känns matt och livlöst, det är fint precis efter att man moppat det men sedan blir det bara trist igen.

Finns det något sätt att få lite glans i ytan igen?

• Svar på tråden Finns det något sätt att få liv i matt laminatgolv?
  • SVejsan
    kaffeochkaka skrev 2009-09-22 10:36:48 följande:
    Det laminatet vi lagt in på vissa ställen i huset känns matt och livlöst, det är fint precis efter att man moppat det men sedan blir det bara trist igen. Finns det något sätt att få lite glans i ytan igen?
    Har ni använt allrengöringsmedel ( typ Ajax ) när ni moppat ? Eller såpa?

Såpa skall man inte använda på laminatgolv, där bildar det en fet hinna där smuts fäster (dock inte så fet så att du upplever den så). Såpa funkar på trägolv där det går ner i golvet och stänger porer, men i laminatgolv som i praktiken har en plastyta finns det inga porar och alltså hamnar det ovanpå.

Om ni använt allrengöringsmedel så kanske detta funkar? (Ej provat själv)
    www.parkett-co.at/sweden/details.php&data=details&id=1015253261&stat=183

Använd aldrig polish som inte är avsett just för laminatgolv!
  • SVejsan
    SVejsan skrev 2009-09-23 08:18:10 följande:
    Har ni använt allrengöringsmedel ( typ Ajax ) när ni moppat ? Eller såpa? Såpa skall man inte använda på laminatgolv, där bildar det en fet hinna där smuts fäster (dock inte så fet så att du upplever den så). Såpa funkar på trägolv där det går ner i golvet och stänger porer, men i laminatgolv som i praktiken har en plastyta finns det inga porar och alltså hamnar det ovanpå.Om ni använt allrengöringsmedel så kanske detta funkar? (Ej provat själv)www.parkett-co.at/sweden/details.phpänd aldrig polish som inte är avsett just för laminatgolv!
    Förtydligande: allrengöringsmedel är det man egentligen skall använda.
  • sannabanana

Bästa att använda är eg vanligt handdiskmedel, bevarar glansen bäst. Själv använder jag dock ajax då jag tycker det luktar så gott...

• kaffeochkaka

åh, jag har faktiskt använt såpa, ganska mycket tillochmed då jag haft för mig att det kunde "polera upp" utan. då ska jag genast gå lös med ajax i stället och hoppas att det blir lite bättre.

laminatpolish vet jag ingenting om, var köper man det? pris? lät ju intressant. Tack för era tips!

• kaffeochkaka

oj, såg inte att jag fått en länk om polish! låter som något jag är sugen på att prova, såg dock ut att vara en ganska dyr dunk det där

• bettangirl

Hejsan!

Mitt råd till dig är att använda fönster puts ett par gånger och sen endast laminatrent.. (som du blandar ut med vatten)

Jag tar moppen (en sån där platt) och så spray jag direkt lite på golvet och sen moppar...

Jag gör så och mina golv är verken matta eller flammiga..

Testa på en liten bit och se om det blir någon skillnad..

Lycka till...

• kaffeochkaka

Bettangirl: Tack för ditt tips! Ska absolut testa! Fönsterputs har jag hemma så det kan jag gå lös på redan idag men laminatrent, var köper man det?

• bettangirl
    kaffeochkaka skrev 2009-09-24 09:08:24 följande:
    Bettangirl: Tack för ditt tips! Ska absolut testa! Fönsterputs har jag hemma så det kan jag gå lös på redan idag men laminatrent, var köper man det?
    Tror jag köpte mitt på Ica Maxi, en liten flaska bredvid polish, jag blandar den sen med vatten i en sprayflaska..en ganska bra skvätt i..
  • bettangirl
    kaffeochkaka skrev 2009-09-24 09:08:24 följande:
    Tror jag köpte mitt på Ica Maxi, en liten flaska bredvid polish, jag blandar den sen med vatten i en sprayflaska..en ganska bra skvätt i.. var ett år sen jag köpte och har massor kvar så den är dryg oxå..
Svar på tråden Finns det något sätt att få liv i matt laminatgolv?