• LSalander

Tipsa föräldraledig mamma på snabba (och gärna nyttiga) lunchrätter

Jag har kört fast i några lunchrätter och behöver lite tips på andra varianter.

Vad brukar ni äta?

De ska vara snabba att göra, eller vara goda att ta fram och tina i micron.

Det jag brukar göra är:
    - Bakad potatis med keso
    - Lasagne
    - Kyckling/tonfisksallad
    - Risgrynsgröt
    - Köttfärslimpa med fetaost
    - Skinkpaj

Hjälp mig att komma på lite variationer. Detta börjar bli lite trist i längden!

• Svar på tråden Tipsa föräldraledig mamma på snabba (och gärna nyttiga) lunchrätter
  • Min högsta önskan

hmm.. blev inte som jag tänkt mej.. Såsen jag pratar om Kallar jag helt enkelt för "Enkel pastasås". Scrolla neråt så hittar du den!

• LSalander

Ja! Det lät gott och smarrigt!
    Du hade en hel del andra spännande recept också, såg jag. Ska kolla igenom dem med!

Tack så mycket!

• Girlinthecity

Koka bulgur, woka lite grönasker (jag brukar ha broccoli, paprika, zuccini, röd lök) blanda ihop, servera med stek hallumi ost. Snabbt och gott.

Annars är väl klassiker kättfärsrätter, kanske inte så snabba att göra, men lätta att göra storkok på och frysa in. Köttfärssås (bara att koka spagetti till), köttfärsbiffar, piroger, köttfärspaj eller tacopaj.

Göra en stor sallad och ha under veckan, variera med köttfärs, stekt nötkött eller kyckling, och någon sås till, fylla pitavbröd, totillabröd eller bara äta som sallad.

• LSalander
    Girlinthecity skrev 2009-09-22 12:23:01 följande:
    [citat]
    Koka bulgur, woka lite grönasker (jag brukar ha broccoli, paprika, zuccini, röd lök) blanda ihop, servera med stek hallumi ost. Snabbt och gott.

Åh stekt hallumi som är så gott. Det ska jag göra!

Annars är väl klassiker kättfärsrätter, kanske inte så snabba att göra, men lätta att göra storkok på och frysa in. Köttfärssås (bara att koka spagetti till), köttfärsbiffar, piroger, köttfärspaj eller tacopaj.Göra en stor sallad och ha under veckan, variera med köttfärs, stekt nötkött eller kyckling, och någon sås till, fylla pitavbröd, totillabröd eller bara äta som sallad.

Jättebra tips. Tack så mycket!
  • Jolina

Ja va bra, tycker det är så svårt att hitta på vad man ska laga varje dag.
    Har en dotter som fyller 1 år imorgon och då vill man helst laga så hon kan äta från oss också:)

- Spagatti & köttfärssås (såklart)
    - fiskbullar
    - pannbiff med potatis sås & lingon
    - kycklinggryta
    - tonfisksallad

ska fundera lite till så återkommer vi...

• gamlingen

Jag har en husbibel:

Jacobs hälsokök : mat på en kvart med familjemetoden av Jacob Wismar. Den kom ut i ny upplaga i år och kostar 122 kr på AdLibris.

Verkligen massor av tips om hur man enkelt kan jobba med frysen, micron och hemlagade smaksättare på flaska och burk.

• LSalander
    Jolina skrev 2009-09-22 12:27:56 följande:
    Ja va bra, tycker det är så svårt att hitta på vad man ska laga varje dag. Har en dotter som fyller 1 år imorgon och då vill man helst laga så hon kan äta från oss också:) - Spagatti & köttfärssås (såklart)- fiskbullar- pannbiff med potatis sås & lingon- kycklinggryta- tonfisksalladska fundera lite till så återkommer vi...
    Tack så mycket!
    Skriv gärna ned vad du brukar ha i kycklinggrytan!
  • LSalander
    gamlingen skrev 2009-09-22 12:31:18 följande:
    Jag har en husbibel:Jacobs hälsokök : mat på en kvart med familjemetoden av Jacob Wismar. Den kom ut i ny upplaga i år och kostar 122 kr på AdLibris.Verkligen massor av tips om hur man enkelt kan jobba med frysen, micron och hemlagade smaksättare på flaska och burk.
    Ska genast kolla upp.
    Tack så mycket!
  • La Lola

Jag brukar äta resterna av gårdagens middag....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Tipsa föräldraledig mamma på snabba (och gärna nyttiga) lunchrätter