• Loove84

Kan en kyrkomusiker ta betalt?

Ska nu på söndag ha dop för min son, och frågade på dopmötet om kyrkomusikern skulle kunna tänka sig att spela o sjunga "Välkommen till jorden", prästen ringer upp honom och frågar och detta är inga problem. Idag ringer musikern mig och säger att han vill ha lite betalt för detta, och han vill då han 500:-.
    Jag blev helt chockad!

1. 500:- för EN låt.
    2. Dessutom betalar jag kyrkoskatt.
    3. Dessutom är det hans jobb, han har ju lön.

Är det nån som har varit med om liknande?

Får han lov att ta betalt?

• Svar på tråden Kan en kyrkomusiker ta betalt?
  • NorrVimpel

Ja, han får lov att ta betalt för det är något som är utöver vad som ingår i hans arbetsuppgifter. Det är psalmsångerna som ingår i dopgudstjänsten (instrumentalt).

• Mannehkunda

Ert dop är ju en privat tillställning, så självklart ska han ha betalt som vilken musiker som helst. Det är väl utanför hans arbetstid.

• Näckrosen

De flesta väljer att ha vänner/andra musiker inhyrda för att sjunga på dop/vigslar/begravningar så det är lite för att inte konkurera ut andra också.

• viseversa

Klart han får ta betalt. erd dop ingår väl ändå inte i hans arbetsuppgifter eller? det är ju ett privat dop.

• Girlinthecity

Han jobb är väl inte att uppträda på dop? Kyrkskatten har heller inget med musiken på dopet att göra.

En låt eller 10 låtar, han är ju ändå där en viss tid, om han inte föredrar att jobba på ackord då .

• Näckrosen
    viseversa skrev 2009-09-22 12:56:44 följande:
    Klart han får ta betalt. erd dop ingår väl ändå inte i hans arbetsuppgifter eller? det är ju ett privat dop.
    Jo, dopet ingår i hans arbetsuppgifter. Att spela till psalmerna.
    Men inte att framföra "extra musik".
    Ett dop är aldrig privat. Det är en av församlingens gudstjänster och är alltid offentliga (så länge de hålls i kyrkan. Har ni dop hemma är det en annan sak, men då kommer nog ingen kyrkomusiker med).
  • Näckrosen
    Girlinthecity skrev 2009-09-22 12:57:12 följande:
    Han jobb är väl inte att uppträda på dop? Kyrkskatten har heller inget med musiken på dopet att göra.En låt eller 10 låtar, han är ju ändå där en viss tid, om han inte föredrar att jobba på ackord då .
    Hans jobb är som jag skrev ovan, att spela till psalmerna. Och, jo, kyrkskatten betalar hans lön.
  • Loove84
    cicci2 skrev 2009-09-22 19:12:51 följande:
    Hans jobb är som jag skrev ovan, att spela till psalmerna. Och, jo, kyrkskatten betalar hans lön.
    Ja precis, och då kan jag tycka att kallar man sig kyrkoMUSIKER så kan man väl sjunga en låt, som han sjungt många gånger...lika väl som att jag väljer en psalm istället!
  • Loove84

Okej om han inte visste vad det var för låt och fick öva in den, men han gjorde väldigt klart för mig att det var en stor favorit för han!

• jayne doe

Men jisses hur snåla är folk? Ni begär att han ska göra något som inte ingår i hans arbetsuppgifter och givetvis vill han ha betalt. Antingen så väljer ni en psalm eller så betalar ni. Det är väl inte så mkt att gnälla om?

Om någon kom in på ert jobb och ville att ni skulle utföra uppgifter som inte ingår i ert arbete, skulle ni göra det gratis? Det skulle banne mig inte jag.

Svar på tråden Kan en kyrkomusiker ta betalt?