• Anonym

HJÄLP - hur länge vänta på föräldrapenning?! Idiot jag är!!

Jag är en riktig idiot!!

Jag har BF om bara några dagar och vi har inte skickat in pappren om föräldrapenning eftersom vi inte hade bestämt oss hur vi skulle göra/dela så att vi skulle tjäna mest på det. Nu har vi bestämt det, har kommit fram till att det skulle gynna mest att sambon var pappaledig fredagar/måndagar så att han ta ut helgen också.
    Jag har skickat in moderskapsintyget men inget mer...

Hur som helst, nu kan vi då skicka in pappren... Men hur lång tid tar det innan utbetalningen kommer sen? Vi har en buffert att ta av om det skulle krisa och vi skulle klara oss med nöd och näppe på sambons inkomst (tror jag...).
    Men om det nu är handläggningstid på typ ett par månader, får man pengarna retroaktivt då eller? Så att man får de pengarna liksom? Eller går de förlorade?

Snälla hjälp, jag har verkligen varit en idiot som inte skickat in pappren :(:(

• Svar på tråden HJÄLP - hur länge vänta på föräldrapenning?! Idiot jag är!!
  • modestyonly

Du får pengar för alla dagar du begär! Dom håller inte inne några pengar pga handläggningstid! Har du inget Bankid, så du kan sköta allt via fk.se? Då brukar det gå fort, jag brukar få tillfällig fp, inom en vecka!!!

• Mrs Ella

Det går inte att svara på din fråga eftersom handläggningstiden varierar. När vi har begärt tillfällig föräldrapenning har det ibland gått på någon vecka, ibland mer och en gång tog det 6 månader.

• Anonym
    modestyonly skrev 2009-09-22 13:01:38 följande:
    Du får pengar för alla dagar du begär! Dom håller inte inne några pengar pga handläggningstid! Har du inget Bankid, så du kan sköta allt via fk.se? Då brukar det gå fort, jag brukar få tillfällig fp, inom en vecka!!!
    Jag har BF 25/9, om jag skickar in nu ska jag skriva från den 25/9 då eller? Jag fattar inte... Har inte haft havandeskapspenning eller nåt utan vi har klarat oss på sambons inkomst.
    Jag trodde att det funkade typ som man hört så mycket om A-kassan att folk har väntat flera månader så pengarna...??
  • modestyonly

Du kan ju skriva från den 25/9, man får ju ta ut även innan barnet är fött, om du skulle gå över!!
    Jag har inte råkat ut för det, men jag vet att dom som blir sjukskrivna tar det väldigt lång tid för! Men jag rekommenderar återigen fk.se, den är supersmidig! Då kan du också hålla reda på vilka dagar du tagit ut eftersom allt finns där och du kan närsomhelst ändra dig också, om ni vill ta ut på ett annorlunda sätt också!!

• lalasmama

så här gjorde jag:
    jag ringde in & anmälde några dagar efter att barnen fötts, fick hem blanketter & skrev i, begärde FP from dagen de föddes.. sen dröjde det till runt den 2o månaden efter innan jag fick pengarna.. eller första sonen är född 18 okt, alltså fick jag pengar runt 20 nov.. andra sonen föddes 4 nov, då fick jag pengar den 20 nov..)
    jag fyllde i för 2 månader i taget, tex från 18 okt- 20 dec, sen 21 dec - 20 feb.. osv..

• Lottis77

Använd nätet om du har e-leg. Dels får du allt ifyllt rätt på en gång, dels så brukar det gå oerhört mycket snabbare. Har en bekant som jobbar på fk, och jag frågade hur det kan komma sig att jag alltid får pengarna så fort och aldrig haft strul med fk, och fick svaret att de som klagar sällan använder nättjänsterna.

Däremot kan ju beslutet om fp ta tid om du inte skickat in det. Du kan inte begära fp innan beslut är taget, om jag minns rätt.

När du skickat in papper - via brev eller e-leg - följ upp med telefonsamtal, så minskar risken att det blir fördröjt pga att du fyllt i något fell eller missat en uppgift.

• Anonym

Handläggningstiden är 30dagar när de har fått in alla uppgifter som de behöver, inkomstuppgifter tex
    om du söker från din BF så oavsett hur lång handläggningstiden är så får du pengar ifrån det datum du/ni begärt. sen som övriga, har man e-leg så är det mkt smidigare och allt går mkt fortare.

Svar på tråden HJÄLP - hur länge vänta på föräldrapenning?! Idiot jag är!!