• seffle

Eldsmärke??

Hejsan!!
    Jag tänkte höra om det är någon mera som har barn med ett så kallat eldsmärke. Min Emma som nu är 5år föddes med ett eldsmärke i ansiktet. Men vi hade tur och träffade en doktor som hjälpte oss att få remiss till hud på sjukhuset i Örebro. Så Emma har varit i väg på 7 laser behandlingar, så det syns nästan inte alls nu. Elsmärke är inget som växer bort eller som kan växa. Utan det är ett område där blodkärlen inte stängt sig, så det ser ut som huden är lila aktigt.

• Svar på tråden Eldsmärke??
  • L i n n

Ingen av mina har haft något eldsmärke, ena sonen hade dock ett "storkbett" - sånt smo växer bort efter tiden.

Jag har däremot ett eldsmärke. Stort som en hand på ryggen.
    Inget jag märker av och tänker på med andra ord.

• JanaK

Hej, hej! Äntligen någon som jag kan dela med! Min son är 16 månader och har en mycket liknande eldsmärke på samma sida, på samma stallet. Till vinter ska vi möjligtviss på första behandling, i Umeå och det var jätte skönt att veta vilket bra resultat har Emma fått!!! Vilket ljus framtid för vår familj!
    Skriv gärna hur gick det med behandlingar, och om det något speciellt att man ska tanka på.
    Tack !

• seffle

Hejsan!!
    Emma har fått jätte bra resultat på laser behandlingarna hon varit i väg på.  Nu syns "märket" när hon blir arg eller varm då blir det lite mörkare rosa men inget man tänker på.Folk som inte vet att hon är född med eldsmärke ,ser ju inte alls att hon har det längre. Vet inte om du sett hur man ser ut efter laserbehandlingen. På det område dom tar laser på blir det som lilla prickar. Lägger upp en bild jag har på Emma ,ska försöka senare att lägga ut en bättre. Efter laser så ska man tänka på att inte ska skubba för mkt på kinden den första veckorna och att man inte är ute i kyla el för mkt sol. Om det är nåt du undrar över så är det bara att skriva Innan vi fick veta vad Emma igentligen hade i ansiktet, så var man orolig. För det är inte många som pratar om att detta finns eller vad man göra åt det.

• Tessy1

Hej.
    Min dotter Maja föddes med ett dubbelsidigt eldsmärke i April-08.
    Märket täcker nästan halva huvudet,hals och ansikte. Vi väntar på våran första behandling nu i höst. Vi går på lasermottagningen på Karolinska stockholm.
    Vi har en underbar läkare som inte ger oss falska förhoppningar om att allt ska gå bort.
    Tyvärr så misstänkte man att Maja ev. led av SWS . Men det verkar som om vi kan börja släppa det nu då vi inte sätt några tecken på hjärnskador ännu. Hon är 1,5 år nu!
    Marie

• Nellies matte

Min dotter har ett på sin högra arm, det börjar mitt på handen och går upp mot armbågen. De flesta läkare som vi varit i kontakt med påpekar det och säger att det går att ta bort men vi väntar. Jag fick höra en gång att barn får ett sådant när de blivit kysst av en ängel i magen, så det är vad jag ska berätta för min dotter. Självklart kommer vi ta bort det när hon blir större OM hon vill det!
    Min dotter är 2år.

• Kattflicka

Min son har ett eldsmärke på vänster ben. ungefär som en 5krona stort just nu, han är 3 veckor nu.

Svar på tråden Eldsmärke??