• Anonym (ingen ramp)

Mitt hyreshus har bara en cykelramp och det räcker!

Jag kommer att få barn nästa år, vi har bara en smal cykelramp, ni vet ju hur en cykel ser ut, som är av samma hårda sten som ursprungliga trappan, det är fyra höga trappor upp, blir väldigt halt på vintern.
    Nu pratade jag med hyresvärden för att jag skulle få balansera ena sidan av vagnen på den trånga cykelrampen som är mot betongväggen, det är även en dörr man ska öppna själv så det blir problematiskt att balansera och försöka hålla dörren upp samtidigt.
    Vad fick jag för svar?
    Jo, att det räcker och ska inte vara några problem!
    Det är ingen i huset som har vagnbarn så de tyckte att jag bara klagar för det fungerar ju för de andra!
    Kan jag dra det här ärendet vidare? För de rent utav vägrar! De tycker att man ska balansera eller dra upp vagnen.

• Svar på tråden Mitt hyreshus har bara en cykelramp och det räcker!
  • sjd

Ja, jag tycker du ska dra det vidare!
    Det finns lagar om flerbostadshus, vad gäller tex handikappanpassning och med bara en cykelramp låter det ju inte som att det är så.
    Ring till Hyresgästföreningen.

• 071001

Vi har ingen ramp alls utan det är skumpa upp för 9 trappsteg som gäller. Hur lång trappa har ni? Så värstans jobbigt är det inte.
    Dock finns det ramp ner till barnvagnsrummet, men vi har valt att ha vagnen hemma i hallen.

• ReRant
    sjd skrev 2009-09-22 13:31:16 följande:
    Ja, jag tycker du ska dra det vidare! Det finns lagar om flerbostadshus, vad gäller tex handikappanpassning och med bara en cykelramp låter det ju inte som att det är så. Ring till Hyresgästföreningen.
    Hur menar du? Det finns ju till exempel massvis med hyreshus utan hiss. Menar du att de måste handikappsanpassas enligt lagen?

Att nybyggda hus skall vara handikappsanpassade förstår jag, men inte att det finns krav på att handikappsanpassa alla äldre flerbostadshus. Det har jag aldrig hört talas om.
  • Anonym (ingen ramp)

Det är inte antalet trappor som är jobbigt utan att de blir hala och det är trångt och bökigt att få upp dörren samtidigt och att det är höga avsatser= risk att tappa grepp om vagnen och omöjligt att dra upp.
    Tack för tipset om hyresgästföreningen, ska höra med dem!

Svar på tråden Mitt hyreshus har bara en cykelramp och det räcker!