• Äldre 22 Sep 13:20
    181634 visningar
    33 svar
    33
    181634

    STICKNINGAR/DOMNINGAR i ansiktet/käken - på grund av ångest ?

    Någon som upplevt stickningar och/eller domningar i ansiktet/käken och att det då berott på ångest eller annan form av psykisk ohälsa ?

  • Svar på tråden STICKNINGAR/DOMNINGAR i ansiktet/käken - på grund av ångest ?
  • enanna­ndelav­anna
    Äldre 22 Sep 14:27
    #1

    Jag har haft så. Tror det är ganska vanligt. Äter du nån medicin?

  • Anonym (ja)
    Äldre 22 Sep 15:20
    #2

    Ja, brukar få problem med käken och munnen.

  • Na08a
    Äldre 22 Sep 17:06
    #3

    Det är jätte jätte vanligt!

  • Äldre 22 Sep 17:15
    #4
    Anonym (ja) skrev 2009-09-22 15:20:07 följande:
    Ja, brukar få problem med käken och munnen.
    Kan du beskriva dina besvär ? Vad hjälper emot detta ?
  • Äldre 22 Sep 17:16
    #5
    enannandelavanna skrev 2009-09-22 14:27:11 följande:
    Jag har haft så. Tror det är ganska vanligt. Äter du nån medicin?
    Kan du beskriva dina besvär ? Nja är gravid och försöker låta bli mediciner ? Vilken hjälp finns emot detta ?
  • Äldre 22 Sep 17:17
    #6
    Na08a skrev 2009-09-22 17:06:14 följande:
    Det är jätte jätte vanligt!
    Har du haft så själv ? Beskriv gärna dina besvär och vad som du märkt hjälpt emot detta ?
  • Anonym (ja)
    Äldre 22 Sep 19:14
    #7
    Hormonermedhumör skrev 2009-09-22 17:15:52 följande:
    Kan du beskriva dina besvär ? Vad hjälper emot detta ?
    Hmm, svårt att beskriva. Jag kan få en konstig känsla i läpparna och samtidigt får jag svårt att använda ansiktsmusklerna, det känns som att jag inte kan kontrollera munnen och jag får stickningar och läpparna känns konstiga. Vet inte vad som hjälper egentligen förutom att acceptera ångesten och stå ut med den och lita på att den kommer att minska.
  • Äldre 22 Sep 19:22
    #8
    Anonym (ja) skrev 2009-09-22 19:14:17 följande:
    Hmm, svårt att beskriva. Jag kan få en konstig känsla i läpparna och samtidigt får jag svårt att använda ansiktsmusklerna, det känns som att jag inte kan kontrollera munnen och jag får stickningar och läpparna känns konstiga. Vet inte vad som hjälper egentligen förutom att acceptera ångesten och stå ut med den och lita på att den kommer att minska.
    Hur påverkas käkarna då ?
  • enanna­ndelav­anna
    Äldre 22 Sep 19:26
    #9

    Jag hade olika neurologiska sensationer överallt när jag mådde dåligt. Det kunde vara stickningar i ansikte, domningar i fingrar och tår och lite allt möjligt. Vet inte om man kan göra så mkt. Det brukar ge sig av sig självt när man mår bättre.

  • Amazin­a
    Äldre 22 Sep 19:31
    #10

    När man hyperventilerar (dvs andas djupare och snabbare än normalt) får man för mycket syre och för lite koldioxid i blodet och blodets pH stiger. Man kan få symtom som stickningar i händer och armar, kramper i fingrarna, hjärtklappning, bröstsmärta OCH domningskänsla runt munnen. Det är vanligt att folk hyperventilerar utan att de vet om det.

    Testa att sätta dig ner och andas lugnt, ut och in med en liten påse för munnen. Det funkar!
    /Amazonas akutsjuksköterska

Svar på tråden STICKNINGAR/DOMNINGAR i ansiktet/käken - på grund av ångest ?